V období, ze kterého má řada lidí středního věku obavy, mohou přijít úzkosti z nedostatku životních úspěchů nebo strach z toho, že už si nesplníme své sny. To může v řadě z nás vyvolat nejen lítostné stavy, ale i deprese. Krize středního věku se také mnohdy projevuje až přehnanou touhou po zachování mladistvosti, radikálními změnami životního stylu či snahou změnit minulá rozhodnutí a události.

Související články

U této „krize“ jde většinou o kombinaci stárnutí se změnami a problémy, které ho doprovázejí. Mohou se týkat práce, partnerských vztahů, smrti rodičů, dospívání dětí, případně bezdětnosti, hormonálních výkyvů způsobených menopauzou či fyzických změn spojených se stárnutím.

U mužů trvá krize středního věku přibližně tři až deset let, ženy ji prožívají průměrně od dvou do pěti let. Rozhodně ale neplatí, že si touto krizí musí projít každý. Ženy na krizi středního věku reagují nejčastěji pomyslným útěkem nebo bojem. Plastické operace, dramatické změny účesu, stylu oblékání, pozdní těhotenství či diety. Tak může vypadat boj s vlastním stárnutím.

Neuzavírejte se do sebe

Na druhé straně je útěk, uzavření do sebe a odmítnutí přiznat si stárnutí a změny, které probíhají. A tady je třeba dát pozor! Z apatie a uzavření sama do sebe můžete lehce sklouznout k lítostným stavům, úzkostem i depresím. Jistým milníkem je také menopauza, která je náročná nejen fyzicky, ale také psychicky. Má nepříjemné projevy, jako návaly horka, pocení, výkyvy nálad nebo třeba problémy se spánkem.

Související články

Ve spojení s krizí středního věku jde ale hlavně o ztrátu plodnosti. Pro ženy může být těžké vyrovnat se s faktem, že už si (další) děti nepořídí. I když je třeba ani neplánovaly. Náznakem, že právě vás přepadla krize středního věku, může být i pocit, že ty nejlepší roky života už máte dávno za sebou.

Mládí už vám sice nikdo nevrátí, ale život rozhodně nekončí v padesáti. Ještě toho máte spoustu před sebou. Užívejte si života a pečujte o sebe tak, abyste mohla naplnit všechny své cíle a plány.

Jak s krizí středního věku bojovat?

Plánujte realisticky

Zamyslete se nad tím, čeho chcete v životě dosáhnout a co chcete změnit. Plánujte tak, aby byly vaše cíle realistické. Třeba přijdete na to, že jste se svým životem vlastně spokojená a trápí vás problémy, které nejsou tak důležité.

Změňte úhel pohledu

Je třeba si uvědomit, že toho máte ještě hodně před sebou. Život sice utíká, ale nesprintuje. Střední věk má své mouchy, ale také výhody.

Související články

Važte si vlastních úspěchů

Ne každý úspěch je vidět, a dokonce vás za něj nemusí ani nikdo nahlas chválit. Pochvalte se sama! Pro někoho je úspěch povýšení v práci, pro jiného jeho rodina, krásná zahrada či sportovní výkon. Možná že některé věci, které byste mohla považovat za úspěch, berete jako samozřejmost.

Zapomeňte na staré chyby

Co bylo, bylo. Nikdo z nás není dokonalý a každý dělá chyby. Proto se stále nevracejte k tomu, co se vám zrovna nepovedlo a posuňte se dál.

Přírodní pomocník

V boji s menopauzou mohou ženy sáhnout po doplňcích stravy. Ideální složení takového preparátu by mělo pomoci posílit imunitní systém, udržet dobré sexuální zdraví, snižovat únavu a optimalizovat ženský hormon estrogen.

Zdroj: časopis Story, Feminus.cz

Související články