Přerušovaný půst může mít mnoho podob, nejčastěji lidé najedou na režim 16/8, tedy dobu, kdy 16 hodin drží půst a 8 hodin mohou jíst. (Kéž by to bylo obráceně, že?) Kdo se na onu dobu necítí, může zvolit i formu 14/10 (14 hodin půstu a 10 hodin vyhraněných pro jídlo). Jiní zase naopak s klidem dají 18/6. Záleží na vás a na tom, co vám zdravotní stav dovolí. Před tímto režimem je dobré poradit se s vaším lékařem. Pokud byste byli například diabetici, omezení příjmu potravy v pravidelných intervalech by mohlo vyvolat hypoglykemii apod.

Přerušovaný půst – kdy jíst?

Jestli jste potkali někoho, kdo držel přerušovaný půst, nebo jste to sami zkoušeli, pak jste narazili na důležité rozhodnutí – jak si nastavit onu osmihodinovku, abyste se nemuseli omezovat. Lidé často upřednostňují večerní rituály. Někdo si rád dá vínko, což by v případě konce půstu ve čtyři odpoledne nešlo. Chodíme na romantické večeře, scházíme se později doma a nechceme se ochudit o společné stolování. Proto lidé raději omezí ranní chutě a posunou si začátek půstu třeba na 12. hodinu, dokonce i na pozdější dobu. Je to ovšem dobře?

Jak si správně nastavit režim?

Na druhé straně se říká, že snídaně je základ, takže pokud běžně chodíte do práce, tři, čtyři hodiny se potácíte jako hladová mátoha, než se dostanete alespoň k té vymodlené hodině dvanácté. Někteří sice tvrdí, že mají pomalejší rozjezd a ráno ani nemají moc chutě, ovšem je i tak vůbec dobré se najíst hlavně večer, což se ani běžně nedoporučuje?  

Můžu při přerušovaném půstu jíst, co chci?

Podstatné je si uvědomit zásadní princip přerušovaného půstu. Nejde o to, že máte během dne free okno, v němž se můžete nezřízeně ládovat, dávat si vepřová kolena, hamburgery z fastfoodu či kopce sladkého. V podstatě by se vám nemělo změnit zdravé složení jídla. Je jedno, jestli jste před tím byli zvyklí jíst třikrát denně, nebo šestkrát, onen počet porcí prostě jen vměstnáte do osmihodinového úseku. Jídlo by mělo být vyvážené z hlediska živin, energeticky náročnější pokrmy byste měli spořádat během dne, abyste aktivitou spálili kalorie. A na večer byste si měli dát něco lehčího. To tedy zcela nekoresponduje s oním vínem či pořádnou večeří, že? Kdyby to bylo na denním pořádku, tak by se efekt přerušovaného půstu nedostavil, jednou za čas zahřešit ovšem můžete. Zase nebuďte na sebe tak přísní, z pár radostí se vaše váha nezhroutí, a pokud si tyto libůstky nechcete odpustit, je určitě lepší je konzumovat třeba v režimu přerušovaného půstu.

Co je přerušovaný půst?

Možná si nyní říkáte, proč tedy držet přerušovaný půst, když se stejně musíte nějak omezovat, jíst zdravě a nedávat si, co hrdlo ráčí. Však ono hubnutí není zadarmo a i tato na první pohled snadná cesta není zázrak jako další, byť účinné diety. Přerušovaný půst má i u zdravého jídelníčku svůj smysl. I tzv. zdravé potraviny, jako jsou zelenina, luštěniny, cereální výrobky atd., mají nějakou energetickou hodnotu, jsou složeny z různých tuků, bílkovin, sacharidů apod. a i ty musí tělo nějak zpracovat. Přerušovaným půstem svému organismu dopřáváte více uceleného času se s příjmem energie vyrovnat. Však si zkuste dát večer například čočku či fazole. Půjdete spát s pocitem těžkého žaludku stejně, jako kdybyste si dali mastnou pečeni. Výživově jsou tyto potraviny samozřejmě někde jinde. Ale jistě chápete, že i s luštěninou se tělo musí poprat.     

Jak nejlépe držet přerušovaný půst?

Forma 16/8 je nejoptimálnější, ale nebuďte na sebe tak přísní. Klidně začněte zvolna, dejte si 14/10, třeba i 12/12. Nikam nemusíte spěchat. Navykněte tělo hezky pomalu, můžete držet půst třeba jen půlku týdne, alespoň budete mít nějaké výzvy se zlepšit. Jak jsme zmínili, jídelníček by měl mít vyvážený obsah živin, dbejte na pestrou stravu. Během fáze půstu se nepřijímají žádné kalorie, proto je do těla nepašujte ani s pomocí tekutin. Pít samozřejmě můžete kdykoli během dne, i v době půstu, musí však jít o vodu, případně přihoďte citrón, dále si můžete dát bylinné čaje i kávu, avšak bez cukru nebo mléka.

Jak dlouho držet přerušovaný půst?

Tak dlouho, dokud nedosáhnete kýžených výsledků. Chcete si formu udržet? Pak je optimální, aby se z přerušovaného půstu stal váš životní styl. Nemůžete po shození kil začít nezřízeně jíst. Nehledejte za tím zkrátka něco jiného, než co vám experti poradí při jiných stravovacích plánech. Jak jsme zmínili, nejde o zázrak. Jedná se o jednu z mnoha cest, jak efektivně zhubnout, případně si udržet linii. Asi namítnete, že přece, pokud si budete držet stejný režim, tak logicky budete hubnout dál, nikoli si držet stejnou váhu. Buďme k sobě upřímní. Když zhubneme na požadovanou váhu, zprvu se v chutích krotíme. Pak si řekneme, že když jsme štíhlejší, tak si můžeme dovolit více hříchů než v době hubnutí.

Nemučte se

Proč ne? Život není o neustálém odříkání. Až si dopřejete třeba týden dovolené, kde se nebudete omezovat, poté zase najedete na přerušovaný půst. A pak někdy znovu. Však my si těmi našimi chutěmi připravíme dost příležitostí, kdy jej využít. Když nebudete chtít hubnout, ale budete držet přerušovaný půst permanentně, můžete navýšit energetický příjem než v dobách shazování kil. Práce s přerušovaným půstem není víceméně rozdílná od běžného sestavování (ne)dietního plánu, zkrátka se jedná o neustálé vyvažování balancu.

Zdroj: iGlanc.cz,  Healthline, Medical News Today, BBC Good Food   

Související články