Menstruace je bohužel (nebo bohudík?) přirozenou součástí života každé ženy. Musíme řešit emocionální i fyzické výkyvy, se kterými se lze někdy vyrovnat jen těžko. Někdy stačí jen změnit svůj přístup a hned se budete cítit lépe. Využijte jednotlivé fáze měsíce ve svůj prospěch a s menstruací spolupracujte, místo, abyste s ní bojovaly.

Jste protivná sama sobě a nevíte proč?

Mnoho žen vnímá svůj menstruační cyklus jako období plné nepříjemných symptomů, jako jsou bolesti, křeče a změny nálad. Přestože se většina z nás soustředí hlavně na fázi PMS, je důležité si uvědomit, že hormonální změny nás ovlivňují po celý měsíc. Výzkumy ukazují, že menstruační cyklus může ovlivnit naši produktivitu. Dny, kdy máte chuť jít běhat, zvládáte pracovní úkoly s přehledem a ještě vám zbývá dost energie na hraní s dětmi, střídají dny, kdy vám trvá hodinu, než se odhodláte zavolat k zubaři kvůli novému termínu. A je to normální. Návaly motivace střídá období letargie a tak je to stále dokola, protože nás ovlivňují hormonální výkyvy během cyklu.

Nový pohled na cyklus

Podle gynekoložky Dr. Allison Devineové se většina výzkumů zaměřuje na negativní aspekty hormonálních změn. Místo toho bychom se však měli soustředit na to, jak mohou tyto změny podpořit naši produktivitu a celkové zdraví. Protože právě přijetím hormonálních změn a prací s nimi můžeme využít jejich pozitivních účinků. V průběhu cyklu kolísají hladiny tří hlavních hormonů: estrogenu, progesteronu a testosteronu, které ovlivňují naši energii a funkčnost mozku.

Fáze menstruace

Menstruační fáze

Tato fáze trvá od prvního dne krvácení do posledního dne krvácení, obvykle 3 až 7 dní. Během této doby jsou hladiny všech hormonů nízké.
Co to znamená pro produktivitu
Vaše energie, soustředění a produktivita jsou během menstruace nejnižší.
Jak v této fázi pracovat?

  • Omezte pracovní úkoly a dopřejte si čas na regeneraci.
  • Dopřejte si hodně spánku a odpočinku.
  • Omezte společenské závazky.
  • Pracujte pomalejším tempem a dopřejte si volno, pokud je to možné.

Folikulární fáze

Začíná po skončení menstruace a může trvat 11 až 27 dní, průměrně 16 dní. Během této fáze dochází k prudkému nárůstu estrogenu a progesteronu, testosteron zůstává stabilní.
Co to znamená pro produktivitu
Zvýšená hladina estrogenu zvyšuje energii a motivaci. Tato fáze je ideální pro učení a náročné úkoly, které máte jinak tendenci odkládat.

Jak v této fázi pracovat?

  • Věnujte se tvůrčí práci a náročným úkolům.
  • Plánujte složité projekty a využijte zvýšené mentální kapacity k řešení vztahových problémů. V této fázi jste totiž emočně odolnější.

Ovulační fáze

Tato fáze nastává uprostřed cyklu a trvá pouze 24 hodin, ale díky vysokým hladinám estrogenu a testosteronu může být výrazná 3 až 4 dny.
Co to znamená pro produktivitu
Hormonální vrchol testosteronu a estrogenu zvyšuje energii a extrovertní chování.

Jak v této fázi pracovat?

  • Plánujte důležité schůzky a náročné rozhovory.
  • Pracujte ve skupinách a týmech.
  • Pusťte se do náročných projektů s cílem být cílevědomé.

Luteální fáze

Tato fáze trvá 12 až 14 dní a nastává, když vajíčko není oplodněno. Progesteron dosahuje vrcholu a poté klesá.
Co to znamená pro produktivitu
Úroveň produktivity klesá a konec této fáze je spojen s PMS. „Některé ženy v předmenstruační fázi mohou pociťovat ohromnou úzkost kvůli poklesu hormonů, což může způsobit, že v tomto období budete o sobě nejčastěji pochybovat," říká fyzioložka Emma Ross.

Jak v této fázi pracovat?

  • Upřednostněte péči o sebe.
  • Snižte pracovní zátěž, pokud je to možné.
  • Omezte čas strávený v práci tváří v tvář a zaměřte se na samostatné úkoly.
  • Využijte čas k jednodušším pracovním úkolům, jako je úprava práce a administrativa.

Užitečné aplikace

V měsící tedy neexistují jen dvě fáze: tedy kdy krvácíte a kdy ne, ale celé je to o trochu složitější. A protože v každodenním shonu není vždy jednoduché si uvědomit, v jaké fázi právě jste, s lepší orientací vám pomůžou menstruační aplikace, do kterých si můžete zapisovat své pocity, symptomy a další poznámky. Tato data pak můžete využít k lepšímu plánování svého času i úkolů, ale také k pochopení svých pocitů. Zkuste třeba Clue, Flo nebo Maya. Díky pochopení a přehledu, který získáte, se budete určitě cítit o 100 % lépe!

Zdroj: iGlanc.cz, Healthline.com, Jennis

Související články