Striktní pravidla a omezení ve stravě možná fungují, ale za jakou cenu? Doporučované extrémy mohou mít špatné zdravotní následky, jojo-efekt a nebo se po nich budete cítit tak psychicky vyšťavení, že raději hubnutí nebo celkově zdravější stravu vzdáte. Není divu. Jestli toužíte po svobodě v jídle, zkuste prozkoumat, co vlastně intuitivní stravování znamená a jak vám může pomoci najít harmonii s vlastním tělem a jídlem.

Co je intuitivní stravování?

Intuitivní stravování je přístup, který klade důraz na naslouchání signálům vlastního těla a jeho potřebám. Na rozdíl od klasických diet, které často předepisují přesné množství a druhy potravin, intuitivní stravování vychází z předpokladu, že naše tělo je nejlepším průvodcem při rozhodování o tom, co, kdy a v jakém množství jíst. Tento koncept byl poprvé představen v roce 1995 dvěma americkými dietoložkami, Evelyn Tribole a Elyse Resch, které jej popsaly ve své knize ‚Intuitive Eating‘.

Základní principy intuitivního stravování

  • Odmítání dietní mentality
    Prvním krokem k intuitivnímu stravování je odmítnutí dietní mentality, kterou má v sobě zakořeněnou většina z nás. Dietní kultura nám často vnucuje, že musíme jíst určitým způsobem, abychom dosáhli ideálního těla. Držení diet ale často vede pouze k opakujícímu se cyklu hubnutí a přibírání, což je fyzicky i psychicky vyčerpávající.
  • Naslouchání signálům hladu a sytosti
    Intuitivní stravování učí naslouchat svému tělu a jeho přirozeným signálům hladu a sytosti. To znamená jíst, když máme hlad, a přestat jíst, když jsme sytí. Ze začátku může být tahle zdánlivá maličkost dost obtížná, protože většina z nás je zvyklá jíst podle pevných časových rozvrhů nebo také ve chvíli, kdy podléháme emocím.
  • Přátelský přístup k jídlu i k tělu
    Jednou z nejdůležitějších věcí, které se díky intuitivnímu stravování naučíte, je pozitivní vztah k jídlu, protože vyzývá, abychom si užívali různorodou stravu bez pocitů viny nebo studu. To znamená, že si můžeme dopřát i takzvané „nezdravé“ potraviny, pokud na ně máme chuť, protože si musíme uvědomit, že jídlo představuje nejen zdroj výživy, ale také radost a potěšení. Zapomínat bychom neměli ani na fakt, že o tělo je třeba pečovat s láskou a úctou. To zahrnuje kromě výživy i pohyb, spánek a péči o duševní zdraví.
  • Emoční stravování
    Intuitivní stravování také zahrnuje práci s emocemi, které mohou ovlivňovat naše stravovací návyky. Cílem intuitivního stravování tedy je, abychom se neobraceli k jídlu jako ke zdroji útěchy nebo rozptýlení, ale místo toho našli zdravější způsoby, jak se vyrovnat se stresem, smutkem nebo nudou.

Jak začít?

Věnujte proto pozornost tomu, kdy máte hlad a kdy jste sytí. Zkuste si zapisovat své pocity před a po jídle, abyste lépe porozuměli svým potřebám. Nedodržujte časy – nemusíte obědvat okolo poledne a večeřet okolo 19. hodiny, jezte prostě ve chvílích, kdy cítíte hlad, a přestaňte v momentě, kdy se cítíte sytí. I když to možná bude ze začátku obtížné, postupem času se naučíte lépe rozpoznávat a respektovat své tělesné signály.

Zbavte se zažitých stereotypů

Nebojte se také experimentovat s různými potravinami a zjistěte, co vám skutečně chutná. Užívejte si jídlo bez pocitů viny a neomezujte se jen na „zdravé“ potraviny – dovolte si vychutnat si i to, na co máte právě chuť, a zbavte se tak představy o tom, co byste „měli“ jíst. Buďte trpěliví a laskaví k sobě samým, protože intuitivní stravování je proces, který vyžaduje čas a trpělivost. Pokud máte pocit, že potřebujete pomoc, neváhejte se obrátit na odborníky, kteří se specializují na tento přístup, ať už se jedná o dietology, psychology nebo kouče, kteří vám mohou poskytnout cenné rady a podporu.

Věda potvrzuje benefity intuitivní stravy

Výzkumy ukazují, že intuitivní stravování přináší mnoho výhod. Jedním z jeho hlavních přínosů je zlepšení psychického zdraví. Lidé, kteří se věnují intuitivnímu stravování, zaznamenali vyšší sebevědomí, lepší vztah ke svému tělu a celkově kvalitnější život. Také se u nich snížila míra deprese a úzkosti. Navíc se ukázalo, že lidé s tímto přístupem často vydrží déle než ti, kteří se snaží dodržovat různé diety.

Zdroj: iGlanc.cz, Healthline.com, Harvard School of Public Health

Související články