Tušili jste, že vaše ledviny denně přefiltrují asi 189 litrů tekutin? Což je množství, které by naplnilo luxusní rohovou vanu. Během toho ledviny odstraňují odpadní látky, které opouštějí tělo ve formě moči. Zbytek tekutin tělo znovu využije. Také každý za rok vypijeme v průměru 1000 litrů vody.

Proč je důležitý pitný režim

„Voda je bohatě obsažena v krvi, mozku, ale pro někoho překvapivě také v kostech. Chrání míchu i klouby a významně napomáhá jejich lubrikaci,” vysvětluje MUDr. Jana Ježková. Voda také podporuje transport živin do buněk a tkání nebo koriguje krevní tlak. Kromě pocení a formou moči ztrácíme tekutiny i obyčejným dýcháním. „Když vydechujeme, přicházíme téměř o stejné množství vody, jako když se potíme. Proto je velmi důležité průběžně pít - ideálně vodu. Doporučuji také nezapomínat na minerály, které mohou být obsaženy v mineralizovaných vodách,” zmiňuje Mgr. Adéla Skoupá, konzultantka zdravého životního stylu. Důležité je to hlavně při dlouhodobě vyšší fyzické aktivitě.

Všichni se shodnou na tom, že musíme dostatečně pít. Všichni to díky masivní osvětě víme. Už se ale všichni neshodneme na tom, kdy je správné pít, hlavně když se řeší pití během jídla.

Pití během jídla ano, či ne?

Může se během jídla pít? Častá otázka, v níž pořád nemáme jasno. Jeden z hlavních důvodů, proč se doporučuje při jídle nepít, je, že tím ředíme trávicí šťávy a jídlo kvůli tomu špatně strávíme. Podle Adély Skoupé to ale není pravda. „Pít bychom měli nejen během, ale také před a po jídle. Trávení tímto podpoříme hned na počátku, kdy díky dostatku tekutin produkujeme dostatek slin. V žaludku pak řidší prostředí trávení prospívá.”

Drobné zapíjení jídla také pomáhá s rozmělňováním a polykáním, hlavně v případě těch, kdo málo koušou a hltají. Dobré rozmělnění potravy funguje jako prevence zácpy a nadýmání.

Pití při jídle a hubnutí

Zdá se, že argumentů pro pití během jídla je více a podle poradce na výživu Petra Havlíčka jsou i vědecky podložené. „Vypití většího množství tekutin, cca 3 dcl krátce před jídlem, znamená, že si následně v jídle snížíme energetický příjem. Jednoduše řečeno velmi pravděpodobně sníme méně jídla,” vysvětluje. „Zároveň se ukazuje, že popíjení studené vody v rámci celého dne zase zvyšuje energetickou spotřebu těla, protože tělo tu tekutinu musí ohřát.” Na první pohled to tedy vypadá, že pokud chceme zhubnout, neměli bychom si pití u jídla upírat a ještě pít studenou vodu, ať spálíme víc kalorií. Ale teď vám ještě trochu zamotáme hlavu.

Pít teplou nebo studenou vodu?

Pamatujete na Simonu Krainovou, která pěla během svého ájurvédského detoxu ódy na pití teplé vody? Ájurvéda skutečně zastává názor, že bychom k pití měli preferovat vodu teplou, ideálně s delším časovým odstupem před nebo po jídle, ale pár doušků teplé vody během jídla prý nevadí.

Podobně se na to dívá i tradiční čínská medicína, jejímž základním principem je rovnováha mezi jin a jang, tedy studená a horká energie. Nerovnováha pak vede k nemocem. „Pití teplé vody může vyživovat jang ve vašem těle, který je jako zdroj vaší energie,” říká Cinci Leung, lékařka tradiční čínské medicíny v Hongkongu. „Trávení potravy a také vstřebávání živin hodně závisí na slezině a žaludku, které jsou poháněny jangem.”

Už samotný fakt, že pijete čistou vodu namísto slazené limonády podporuje hubnutí. Nicméně příznivé účinky pití teplé vody konkrétně v souvislosti s hubnutím schvalují i nejnovější výzkumy. Podle této studie teplá voda podpoří úbytek hmotnosti víc než studená.

Nafouklé a velké břicho

Správné trávení s hubnutím úzce souvisí. Pokud po jídle býváte nafouklí, máte permanentně velké břicho a připadá vám, že jídlo hůře trávíte, může to být způsobené třeba právě tím, že jídlo vydatně zapíjíte. Německá fitness influencerka Pamela Reif za sebe doporučuje: „Zaznamenala jsem, že lépe trávím a moje břicho se rychleji vrátí do plochého stavu, když v průběhu jídla nepiju. Rovněž se vyhýbám pití čehokoli v intervalu 20 až 30 minut před a 1 hodinu po velkém jídle. Když se jdu najíst ven, obvykle si objednám šálek teplého čaje a jakýkoliv další drink slušně odmítnu,” píše v článku ve své aplikaci. Trávení po jídle můžete podpořit i masáží nebo prostou procházkou.

Zdroj: iGlanc.cz, Medical News Today, MUDr. Jana Ježková - vedoucí oddělení Asistenční služby zdravotní pojišťovny OZP, Mgr. Adéla Skoupá - konzultant zdravého životního stylu

Související články