Pohled na ubíhající krajinu, vítr ve vlasech, pocit svobody pohybu, dechberoucí výhledy... Znáte to. Cyklistika má zkrátka svoje kouzlo. Já osobně jsem toho najezdila nejvíc s dětmi, když byly malé. Starší ratolest jela na svém kole, mladší jsem posadila do cyklosedačky a jelo se. Díky tomu jsem s dětmi objevovala nová místa v okolí našeho bydliště, samozřejmě s nějakou motivací - piknik na louce, schovka v lese nebo stopovaná v cíli cesty s kamarády. Když děti postupně odrůstaly, už jsem na kolo tak často nesedala a abych byla upřímná, cesty do kopce mě čím dál víc odrazovaly. Bolel mě zadek, záda i kolena. Letos se všechno změnilo a to ve chvíli, kdy jsem poprvé vyzkoušela na jedné pracovní cestě elektrokolo. Byla to úplná euforie, ačkoliv den, kdy měla nastat moje elektrokolová premiéra, moc dobře nezačal.
Neviditelná síla
Od rána pršelo, byla zima a nás čekala jízda na kolech v rakouských horách do výšky kolem dvou tisíc metrů. Fakt skvělý. Neměla jsem cyklistické rukavice, takže mi ruce na řídítkách v dešti docela prokluzovaly a vodní sloupec z mojí údajně nepromokavé bundy se po chvíli někam vypařil. Když se přiblížilo první prudší stoupání, řekla jsem si skepticky, že když už tak trpím, aspoň se svezu ‚zadarmo‘. Ať mi tedy to elektrokolo nebo e-bike ukáže, co umí. A ukázalo! Když jsem poprvé zmáčkla na převodníku turbo, bylo to, jako by mě nějaká neviditelná ruka zezadu jemně ale účinně postrkovala dopředu. Dostavil se pocit podpory, síly, radosti. Déšť mi byl najednou úplně jedno. Jízdu jsem si užila maximálně a dodnes každému v okolí vyprávím, jak super věc elektrokolo je. Každopádně, než si ho pořídíte, je fajn se o nich něco dozvědět. Já jsem se na to nejzákladnější zeptala odborníka na elektrocyklistiku, Matúše Palušáka.
Jak si vybrat elektrokolo?
Proč jsou elektrokola tak oblíbená a proč se z nich stal takový trend? Roli v tom hraje několik faktorů. Především je to snadný a rychlý způsob přesunu z bodu A do bodu B. Tím nejzásadnějším je ale bezesporu pohodlí. „Oproti klasickému bicyklu vám při pohybu pomáhá elektromotor a každý si podle své fyzické zdatnosti a náročnosti terénu může upravovat míru pomoci,“ vysvětluje hlavní rozdíl Matúš Palušák. Vývoj baterií a celkově elektrotechnologií jde stále kupředu, a tak dnes už některé typy zdolají i ke 200 kilometrů na jedno nabití. A jak si elektrokolo vybrat?
„V první řadě zvažte, kam se nejčastěji s e-bikem vydáte. Pro náročné terény volte kola horská, která mají hlubší vzor pneumatik a velký výkon elektromotoru. E-trekkingové kolo vám zase poslouží jako dopravní prostředek ve městě, ale bez problémů s ním zdoláte i cesty mimo obec,“ doporučuje odborník s tím, že úzký profil pneumatik je vhodný zejména pro jízdu na silnici a sportovněji založení jezdci pravděpodobně sáhnou spíše po e-crossovém kole. „Rám a geometrie tohoto typu umožňují jízdu po nezpevněných cestách a mírně nakloněná poloha sedla zase umožňuje dynamičtější jízdu,“ vysvětluje Matúš Palušák a doplňuje, že vedle druhu kola je velmi důležitá také velikost rámu a váha jezdce. Jak říká, oba tyto faktory mají bezprostřední vliv na pohodlí při jízdě a je třeba je při výběru zohlednit.
Jak daleko dojedu?
Co je ještě potřeba vědět o elektrokolech? První otázka většinou zní, jak daleko dojedu, než se mi vybije akumulátor? „Ovlivněno je to hlavně zvoleným stupněm elektromotoru kola, s vyšší podporou se dojezd snižuje. Existují ale i další faktory, jako je třeba okolní teplota, větrné podmínky nebo náročnost terénu, které mohou snižovat dojezdovou vzdálenost,“ říká Matúš Palušák a dodává, že důležitá je i správná péče o samotnou baterii, čímž jí zajistíte dlouhou životnost i stabilní výkon. Takže po každé jízdě je ideální baterii nechat dobít, předejdete tak jejímu možnému poškození v případě úplného vybití. Odborník také doporučuje nabíjet akumulátor vždy při pokojové teplotě a skladovat ho v suché místnosti při teplotě 0–20 °C. A zároveň připomíná, že pokud budete kolo převážet autem, je potřeba baterku vždycky vyjmout.
Na vlastní tělo
Bez osobní zkušeností se samozřejmě neobejdete, takže rozhodně nekupujte elektrokolo naslepo na inzerát nebo z e-shopu. Je to skoro jako s partnerem, musíte si prostě sednout, cítit se bezpečně, rozumět si. Abych pravdu řekla, sednout si je pro mě zásadní ještě v jiném kontextu. Až nedávno jsem totiž vzala na milost cyklokalhoty (ano, takové ty antisexuální, vycpané) a musím přiznat, že kvalita mojí jízdy se rázem zvedla o level milion. Měkkouško, pohodlíčko a navíc, když mě e-bike v případě potřeby ještě pěkně podrží a neviditelně posune vpřed, když už fakt nemůžu, je to balzám na tělo a dvojnásobný zážitek radosti. Takže než vytáhnete peněženku, pořádně se projeďte, pro kvalitní sportovní obchody je tahle možnost pro zákazníky už samozřejmostí. A ještě něco, na všechno se podobně vyptejte - zjistěte si např. podrobnosti o baterii, způsobu nabíjení a její kapacitu, která se obvykle pohybuje v rozmezí 500–750 Wh. S elektrokolem to bude každopádně jízda!
Zdroj: iGlanc.cz, Elektrokolo EASYBIKE WATT, Matúš Palušák - odborník na elektrocyklistiku