Jakmile vám teče z nosu, už je na prevenci pozdě. Nezbývá, než se smířit s rýmou a všemi jejími nelidskými projevy. Jednou za čas si tím projdeme každý - ucpaný nos, bolest v krku, teplota. Pravý odpočinek a hlavně kvalitní spánek je to, co teď potřebujete, abyste se co nejrychleji uzdravili, ačkoliv s plným nosem to jde dosti špatně. Vyzkoušejte aplikovat tyto jednoduché rady, sice vás to nevyléčí, ale uleví a vy se konečně vyspíte.

Příprava na spánek

Snažte se chodit spát ve stejnou dobu a před spaním dodržovat spánkovou hygienu, což zahrnuje omezit vystavení se modrému světlu, nejíst alespoň dvě hodiny před spaním, nepít kofein a alkohol. S plným nosem snadno dojde k situaci, že vám nepůjde usnout. Dodržování předspánkové rutiny vám usínání usnadní. Spěte minimálně 7 hodin, tělo potřebuje odpočinek na boj s nemocí.

Dejte si polštář navíc

Asi budete mít problém usnout ve své obvyklé poloze. Když běžně spíte na boku, musíte se stále otáčet a rýma vám přetéká z jedné dírky do druhé, na zádech je to také na nic. Když se perete s nachlazením, přidejte si polštář navíc nebo si hlavu trochu podložte. Jak mírně nadzvednete horní část těla, nosní dutiny se uvolní. Pokud se budíte s kašlem, protože vám zatékají hleny do hrdla, lehněte si na bok.

Horký čaj místo alkoholu

Říká se, že pivo nebo sklenka vína pomáhá usnout. Ale když jste nemocní, měli byste se alkoholu raději vyhnout. Neměli byste ani takzvaně ”vypalovat červa”. Horké nápoje jsou lepší, alespoň do doby, než se uzdravíte. Uvařte si čaj a zabalte se do peřin, ať se zapotíte. Můžete si rovnou připravit i větší zásobu do termosky, ať máte teplý čaj vždy po ruce a nemusíte se neustále zvedat z postele.

Zvlhčete vzduch

Suchý vzduch příznaky nachlazení zhoršuje. Nesnažte se ložnici přetopit, i když jste nemocní. Raději si vezměte přikrývku navíc, pokud máte problém se v noci zahřát. Pokud chcete, aby se vám dýchalo ještě lépe, investujte do zvlhčovače místnosti, sliznice v nose a hrdle se nebude tolik vysušovat. Před spaním řádně vyvětrejte, ať se vymění vzduch plný bacilů za nový.

Síla éterických olejů

Máte difuzér? Přidejte do něj pár kapek éterického oleje. Zkuste eukalyptus, levanduli nebo tymián. Zhluboka se nadechněte a čichejte vonné výpary. Další možnosti jsou natočit do hrnce horkou vodu, přidat pár kapek esenciálního oleje a inhalovat páru nebo si můžete v lékárně pořídit speciální tyčinku, která vám protáhne nosní dutiny.

Spěte v jiné místnosti

Když to dispozice bytu dovolí, bude se vám lépe spát o samotě a vyspíte se tak lépe nejen vy, ale všichni členové domácnosti. Vy se v noci budete moci v klidu vysmrkat nebo si odkašlat bez toho, aniž byste se snažili nevzbudit toho vedle vás.

Stále se nedaří usnout?

Když se vám opravdu nedaří usnout, je nejlepší na to zapomenout a jít dělat jinou činnost. Občas čím víc se na něco soustředíte, tím hůř se vám to povede. Už jste přepočítali všechny ovečky? Běžte si do obýváku chvilku číst, zapněte si uklidňující hudbu, a přestože je to v rozporu se spánkovou hygienou, zapněte si klidně i televizi. Ta má mnohdy skoro až magické uspávací schopnosti.

Zdroj: iGlanc.cz, Web MD

Související články