Tělo se čistí samo

Se zaručenými a efektivními kúrami, co vám mají vrátit tělo do původní podoby se právě na začátku roku vždy roztrhne pytel. Je to totiž období novoročních předsevzetí a také máme pocit, že bychom našim zhuntovaným schránkám měli po svátcích obžerství jaksi ulevit a dopřát jim regeneraci. Proto je dobré zdůraznit hned na začátek, že vy žádnou z detoxikačních a očistných kúr vlastně vůbec nepotřebujete. Naše tělo se totiž dokáže velice efektivně čistit samo a dělá to pravidelně 24/7. Pokud jste zdraví, nahromaděné toxiny vám hrůzu nahánět nemusí. „Detoxikační diety nám tak možná vyčistí peněženku, ale s tím jejich uklízecí schopnost končí. Kromě toho mají tyto plány typicky nedostatek bílkovin, vlákniny a některých vitamínů a minerálních látek. Když je špatně uchopíme, mohou narušit i náš zdravý vztah k jídlu. I proto je jako nutriční terapeutka nedoporučuji,” říká Markéta Tesařová, která se zejména teď zaměřuje na vyvracení různých mýtů spojených s výživou a zdravým životním stylem.

Co o ”detoxikacích” a ”očistách” říká věda

Ve skutečnosti existuje vlastně docela malý počet studií o takzvaných detoxikačních programech u lidí. Některé z nich sice přinesly pozitivní výsledky co se týče úbytku hmotnosti a tuku, inzulínové rezistence a krevního tlaku, ale jedná se třeba o studie s malým počtem účastníků nebo jinak nedostatečně kvalitní.

Přehled z roku 2015 dospěl k závěru, že neexistuje žádný přesvědčivý výzkum, který by podporoval aplikaci detoxikačních diet za účelem regulace hmotnosti nebo očisty těla od toxinů. Jiné výsledky z roku 2017 zase uvádí, že je možné zprvu po detoxikační dietě zhubnout, protože přijímáte málo kalorií, ale jak se vrátíte k normální stravě, dostaví se dobře známý jojo efekt.

Jak správně čistit organismus?

Pokud chcete nový rok začít zdravěji než závěr toho minulého, návrat ke zdravému životnímu stylu je klíčem k úspěchu. Tím máme na mysli:

  • dostatek spánku
  • vyvážená strava
  • pravidelný pohyb, který můžete doplnit i o saunování
  • také lymfatické masáže podpoří přirozené detoxikační schopnosti vašeho těla

Strava by měla být pestrá a čistá

Strava je v rámci čištění organismu důležitý bod. V jídelníčku bychom měli mít především dostatek ovoce, zeleniny a dalších minimálně průmyslově zpracovaných potravin. Dobré je také zařadit probiotické potraviny, jako je jogurt, kefír nebo v dnešní době populární kimchi. Naopak vyhnout bychom se měli vysoce průmyslově zpracovaným potravinám. Mezi ty patří sladkosti, polotovary, uzeniny, chipsy, smažená i instantní jídla nebo fast food. Je také dobré si kontrolovat příjem jednoduchých cukrů, které v nadměrném množství působí negativně na funkci jater a ledvin. A v neposlední řadě je samozřejmě žádoucí abstinovat, případně alkohol omezovat v maximální míře.

„Vyvážený jídelníček můžeme podpořit také vybranými doplňky. Patří mezi ně například ostropestřec mariánský nebo cholin bitartrát, což jsou látky známé pro příznivý vliv na funkci jater. Zvýšit můžeme také příjem antioxidantů, které podporují ochranu buněk před oxidačním stresem, a podílí se tak na přirozené detoxikaci těla. Patří mezi ně vitamín E, C, resveratrol nebo rostlinné výtažky z hroznových jader či kurkumy,“ dodává Markéta Tesařová.

Zdroj: iGlanc.cz, nutriční terapeutka, fitness trenérka, blogerka GymBeam Markéta Tesařová, National Center for Complementary and Integrative Health

Související články