Proč čokoládu neproklínat

Tak předně proto, že například studie z roku 2014 ukázala, že ženy, které si pojídání čokoládového dortu užívaly, neměly takový problém s udržením váhy jako ty, co si ho vyčítaly. Pocit viny je silná emoce a neměl by doprovázet žádné jídlo. Kazí nám úspěšnost hubnutí, nejsme se sebou spokojení, náš život i požitek z jídla nestojí za nic a co jiného by jídlo mělo být než proklatě dobré. Klíč je v tom, že je třeba zvrátit negativní souvislost s chutí na čokoládu a přestat z ní dělat tabu. Nemusíte se cítit provinile, když máte na něco chuť, i když na květák obvykle takovou chuť nemáte, ale chceme tím říct, že označení jakékoliv potraviny za zakázanou obvykle o to víc vede ke zvýšení chuti na tu ”zakázanou věc”, vina se dostaví hned jak ji slupnete.

Čokoládové benefity

Ať tedy čokoládu už konečně nedémonizujeme. V prvé řadě si nastavte zdravý vztah ke všem potravinám, je to důležité pro tělo i mysl. Pro získání nadhledu doporučuji instagramový účet @thefitnesschef.  Záhy totiž zjistíte, že ona to kolikrát není hitparáda ani s těmi jakože zdravými potravinami a že dieta by se nikdy neměla brát tak smrtelně vážně. A začneme hořkou čokoládou, zejména ta může mít pozitivní dopad na zdraví.

Hořká čokoláda a kakao obsahují silné antioxidanty, konkrétně polyfenoly. Mezi nejprospěšnější patří flavonoid zvaný epikatechin. Ten je sice i v zeleném čaji, ale čokoláda je lepší. Polyfenoly jsou přírodní látky, které mají prospěšné účinky na lidské zdraví, bojují proti zánětům a chrání před poškozením buněk způsobeným volnými radikály. Toto je jen několik způsobů, jak může být hořká čokoláda prospěšná:

  • Podporuje zdraví srdce. Bylo prokázáno, že antioxidanty v tmavé čokoládě snižují krevní tlak, snižují riziko srážení krve a zvyšují krevní oběh v srdci, čímž snižují riziko mrtvice, ischemické choroby srdeční a úmrtí na srdeční choroby.
  • Vyrovnává imunitní systém. Flavonoidy udržují imunitní systém v rovnováze a snižují oxidační stres. Ten je častou příčinou mnoha nemocí.
  • Bojuje s cukrovkou. Epikatechin chrání buňky, posiluje je a podporuje procesy, které pomáhají tělu lépe využívat inzulín, čímž může předcházet cukrovce nebo proti ní bojovat.
  • Zlepšuje mozkové funkce. Flavonoidy v hořké čokoládě mají pozitivní vliv na mozkové funkce, včetně lepší reakční doby, vizuálně-prostorového povědomí a silnější paměti.
  • Zvyšuje sportovní výkon. Epikatechin v hořké čokoládě zvyšuje produkci oxidu dusnatého v krvi, což podporuje cirkulaci a snižuje množství kyslíku, které sportovec spotřebuje při středně intenzivním cvičení. To umožňuje sportovci udržet intenzitu tréninku déle.
  • Snižuje stres. Lidé uvádějí, že se po požití hořké čokolády cítí méně stresovaní. Na to nepotřebujete výzkum, to tak prostě je, ale i tak výzkumníci potvrzují, že po konzumaci hořké čokolády skutečně dochází ke snížení stresového hormonu kortizolu.

Jak poznat dobrou čokoládu?

Bylo by naivní si namlouvat, že všechny čokolády jsou zdraví prospěšné. Nejsou. Ty plné ochucovadel a cukrů můžete rovnou vyřadit. Platí, že čím vyšší je obsah kakaa, tím více prospěšných polyfenolů čokoláda obsahuje. Většina výhod z výzkumů souvisela s čokoládou o obsahu kakaa alespoň 70 %. S přesným množstvím, kolik čokolády zkonzumovat, zatím nikdo nepřišel, ale hovoří se zhruba asi o 25 gramech denně.

Kvalitní čokoláda má být zážitek

Vždy zkontrolujte štítek. Degustátorka čokolády Šárka Robinson Pomahačová říká, že zkušený milovník čokolády se podívá na obal a už ví. „Pokud i po prohlédnutí přední strany obalu máte pochybnosti, přečtení složení je rozptýlí. Nejde jen o větší procento kakaa,” upozorňuje. „Podstatné jsou použité ingredience. Kvalitní hořká čokoláda obsahuje kakaovou hmotu. Bean-tobar nebo tree-to-bar výrobci uvádějí ve složení ingrediencí kakaové boby. Kakaové máslo, i když to v čokoládě být nemusí, třtinový cukr místo běžného řepného. I v kvalitních čokoládách občas narazíte na sójový lecitin, který se někdy přidává do čokolád, které v sobě mají nějakou příměs či příchuť. Například v případě esenciálních přírodních olejů lecitin drží čokoládu pohromadě, není to tedy na závadu,” vypočítává Šárka Robinson přípustné suroviny kvalitní čokolády.

Pozor si dejte na přísady jako tuk, vanilin, sušená syrovátka, lískooříšková pasta a další ”výplně”, dále aromata, dochucovadla a éčka všeho druhu. „Jiný tuk než kakaové máslo je největší čokoládový hřích, který se neodpouští! Přirozenou součástí čokolády je kakaové máslo, které se v průběhu výroby oddělí od kakaové sušiny a poté se do čokoládové hmoty vrátí. A protože kakaové máslo je velmi drahá ingredience, zlé čokoládovny ho nahrazují jiným přidaným tukem. Ve složení najdete mléčný tuk, ztužený tuk, kokosový tuk, palmojádrový tuk. Tyto tuky mají jednak jiné vlastnosti, čokoláda je pak mazlavější, rychleji taje a chutná zvláštně, ale také chemické složení – více mastných kyselin má negativní vliv na srdce a cévy, hladinu cholesterolu a podobně,” varuje degustátorka čokolády.

Zdroj: iGlanc.cz, Hopkins Medicine, Science Focus, degustátorka čokolády Šárka Robinson Pomahačová

Související články