Snad tu nemusím popisovat, co je kocovina. Prošel si jí snad každý dospělý. A nejednou. Je to reakce těla na nadměrné množství vypitého alkoholu. Co se nám zdálo předchozí den jako skvělý nápad, najednou ukázalo svou pravou tvář. Bolest hlavy, přecitlivělost na světlo, závratě, zamotaný žaludek, únava. Jak z toho ven? Zkrátka to zajezte.

Ovoce a zelenina

Mnoho druhů ovoce a zeleniny je bohatých na živiny a přírodní cukry. Nejen díky tomu mohou pomoci zmírnit příznaky kocoviny. Alkohol blokuje produkci hormonu, který pomáhá tělu držet si vodu, což vede k dehydrataci a ztrátě elektrolytů, jako je draslík a sodík. Proto je dobrý nápad sáhnout po banánech, které mají draslíku opravdu hodně. Draslík vám poskytne i avokádo. To navíc obsahuje sloučeniny, které chrání játra před poškozením. Od bolesti hlavy zase pomůže meloun, jelikož je bohatý na L-citrulin, živinu, která pomáhá zvýšit průtok krve. Navíc je v něm hodně vody.

Jedna starší studie zjistila, že po konzumaci alkoholu se v těle zvyšuje zánětlivost. Borůvky jsou bohaté na živiny, které působí protizánětlivě, což se s kocovinou hodí. Pomeranče jsou zase bohaté na vitamín C, který může zabránit tomu, aby vaše tělo ztrácelo glutathion, antioxidant, jenž  zbavuje tělo alkoholu a konzumací alkoholu glutathionu ubývá. Dále sladké brambory, obsahují draslík a hořčík, obojí nahrazuje to, co jste předchozí večer kvůli alkoholu ztratili, a vitamín A, který rovněž bojuje proti zánětům.

Špenát je pro změnu bohatý na kyselinu listovou a alkohol její vstřebávání snižuje. Chronické pití pak přirozeně vede k jejímu nedostatku. Dobrý je také chřest, protože pomáhá s odbouráváním alkoholu a také chrání jaterní buňky před poškozením. A pak jedna zelenina, po níž saháme celkem pravidelně. Nakládané okurky. Okurky obsahují hodně sodíku a elektrolytů. Dejte si je i s nálevem, protože vám to opravdu aspoň trochu uleví.

Vývar

Poctivý vývar je nejen dobrý lék na chřipku a nachlazení, ale i na kocovinu. Má spoustu živin, vitamínů a minerálů, zahřeje, uklidní rozbouřený žaludek a navíc vás hydratuje.

Maso a ryby

Maso a další potraviny s vysokým obsahem bílkovin tělu pomáhají kocovinu zvládnout lépe. Alkohol brání tělu vstřebávat některé aminokyseliny a jelikož tělo rozkládá bílkoviny na aminokyseliny, je kvalitní maso dobrá volba. Z ryb zkuste lososa, je bohatý na omega-3 mastné kyseliny, a tak výborně snižuje zánět v těle.

Vejce

Míchaná vajíčka by vás mohla postavit znovu na nohy, protože vejce jsou bohatá na cystein, aminokyselinu, kterou tělo využívá k produkci antioxidantu glutathionu a o jeho přínosech už jsme psali výš.

Další potraviny, kterým věnovat pozornost

Jestli nechcete jíst vajíčka, udělejte si ovesnou kaši. Ovesné vločky jsou totiž plné komplexních sacharidů, které zajišťují pomalé a rovnoměrné uvolňování cukru do krevního oběhu. To může pomoci při kocovině. Dejte si do kaše med, obsahuje hodně fruktózy, čímž je též nápomocen. Prý med zvyšuje rychlost vylučování alkoholu až o 32 %. Nebo si můžete udělat zázvorový čaj s medem, protože zázvor je dobrý při nevolnosti.

Když játra zpracovávají alkohol, nesoustředí se již na regulaci hladiny cukru v krvi. To je důvod, proč může být důsledkem nadměrného pití nízká hladina cukru v krvi, zejména u lidí s cukrovkou. Tak si dejte třeba krekry. Není to sice zrovna zdravá svačinka, ale rychle vám hladinu cukru zvýší. K nim oříšky, protože obsahují hodně hořčíku, takže zase doplníte zásoby.

Nejlepší nápoje na kocovinu

Tak určitě čistá voda, protože díky ní doplníte ztracené tekutiny. Když ne ta, pak zelený čaj, jsou v něm sloučeniny významně snižující koncentraci alkoholu v krvi, alespoň podle výzkumů na zvířatech, ale za zkoušku nic nedáte. Znovu vás hydratuje a postaví na nohy kokosová voda, díky svému vysokému obsahu elektrolytů a celkové podpoře rehydratace. V závěru nic nezkazíte ani rajčatovou šťávou, protože taktéž rajčata obsahují sloučeniny, které chrání před poškozením jater.

Zdroj: iGlanc.cz, Healthline

Související články