Lidé jsou z hlediska evoluce na chůzi perfektně stavění. Naše tělesná konstituce je přímo uzpůsobená k chůzi na dlouhé vzdálenosti. Má to co dočinění s tím, když jsme jako pravěcí lidé kmitali po krajině sem a tam a hledali potravu. Znamená to, že pěší túry prospívají našemu metabolismu, kardiovaskulárnímu systému, kostem i svalům, ale dokonce i duši. A to jsou nezanedbatelné benefity.

Proč zrovna 10 000 kroků

Kdysi však někdo řekl, že pokud člověk moderní neujde 10 000 kroků denně, může se se zdravým a dlouhým životem rozloučit. Aha, tak to mám smůlu. Když mrknu zpětně do svého chytrého telefonu, jako žena každodenně sedící a pracující u počítače, a ke všemu z domu, se v lepší dny dostanu sotva na polovic. A to ještě většina mých kroků nespočívá v procházce na čerstvém vzduchu, ale že si dojdu uvařit kafe, na záchod anebo doběhnu na autobusovou zastávku vzdálenou 200 metrů od baráku. To nejsou zrovna aktivity, které pro sebe považuji za přínosné.

Takže co těch 10 000 kroků každý den? Přišla s tím zhruba před půl stoletím japonská společnost Yamasa Clock and Instrument Company, chtěla využít rozruchu po olympijských hrách v Tokiu roku 1964, a vyrobila krokoměr, jehož název v překladu znamená 10 000 kroků. Je to pěkné, kulaté číslo, zní dost jako výzva, jež namotivuje k úsilí, ale zároveň je dosažitelná. Vědu za tím však nehledejte.

Od té doby všechny ”fitness goals” hlásají, že jestli chceš zhubnout, ujdi 10 000 kroků denně. Jestli chceš předejít srdečním chorobám? Musíš ujít 10 000 kroků za den. Chceš se dožít vysokého věku? Odpověď už znáš.

Jak to mám sakryš udělat?

Samozřejmě jsem se o to v rámci péče o svoji fyzickou schránku pokusila. Výsledek byl takový, že  se snáz řekne, než udělá. Dala jsem si po práci vážně dlouhou procházku po přilehlém okolí a krokoměr i tak ukazoval asi 7 000. Nehledě na to, že jsem hned první den vyčerpala většinu nápadů, kam na procházky poblíž domu chodit, aby to bylo co nejvíc mimo silnici.

6 000 kroků je víc než dost

Svým způsobem je krásné, že co platí teď, za pár let už platit nebude. Otázka: Kolik kroků denně je pro udržení zdraví optimální, nedala vědcům spát. Nedávný výzkum, který byl publikovaný v časopise The Lancet: Public Health ukázal, že optimální číslo se pohybuje v závislosti na věku a zdravotní kondici jedince okolo 6 000 kroků. Sláva! Už tohle prý stačí k tomu, abyste snížili pravděpodobnost kardiovaskulárního onemocnění, ale ani sedmi tisíci nic nezkazíte. 10 000 kroků denně prý navíc už naopak neprospívá našim kolenům.

Co si z toho vzít? Nedívejte se na 6 000 jako na nutné minimum, které si musíte odpracovat a využijte každou příležitost k pohybu. Když dáte 7 000 nebo 8 000? Dobře pro vás. Hlavně pokud většinu dne sedíte. Zařadit chůzi do svého běžného harmonogramu můžete následujícími způsoby:

  1. Jít do práce pěšky: Pokud vám to čas a vzdálenost zaměstnání dovolí, nechte auto doma, přivstaňte si a jděte do práce po svých. Až zasednete v kanceláři ke stolu, bude vám to po procházce i lépe myslet.
  2. Jděte o zastávku dál: Je fajn mít autobusovou zastávku hned u domu, ale stejně tak do svého dne přidáte kroky tím, když se vypravíte o zastávku či dvě dál.
  3. Procházka s pejskem: Venčit ho musíte tak jako tak, ale když si uvědomíte, že pro domácího mazlíčka je procházka zlatý hřeb každého dne, co takhle s ním být venku víc? Samozřejmě záleží i na plemenu. Nicméně pro začátek postačí, když se s ním ráno místo uspěchaného ”rychle se vyčůrej a jdeme zpátky” projdete alespoň půl hodinky. Pro něj to bude radost a pro vás ranní rozcvička.
  4. Aplikace na chození: V dnešní době existuje i spousta aplikací, které vás za ušlé kroky odměňují formou slev a poukazů na nejrůznější zboží nebo kde se dají kroky proměnit za dar na charitu. Obojí je silná motivace k pohybu.
  5. Buďte na to dva: Když vás bude víc se stejným cílem, je to vždy lepší, než být na to sám. Proto se můžete dohodnout se členem vaší domácnosti nebo se stejně nadšenou kamarádkou a navzájem se trochu hecovat, ale pamatujte, že žádný výsledek není špatně.

Já osobně chodím ráda, na procházky i po horách, ale původní denní cíl měl konkrétně na mě silně demotivační efekt. Proto choďte s radostí z pohybu, bez stresu a s lehkostí. Odměnou vám budou i takové věci, jako je třeba kvalitnější spánek, lepší fyzická kondice, někomu se podaří chůzí i zhubnout nebo si alespoň udržet aktuální váhu. V neposlední řadě vám bude zkrátka dobře, protože procházky jsou skvělá čistička hlavy, a teď na jaře nebo v létě je na ně ideální čas.

Zdroj: iGlanc.cz, Science Alert

Související články