Zdravý jídelníček je drahý

Pestrý jídelníček ze zdravých surovin může být nákladný, ale rozhodně to není pravidlem. Zdravé suroviny nemusejí znamenat nic speciálního, naopak jde o základní potraviny, jako jsou neochucené mléčné výrobky, luštěniny, obiloviny, místo dováženého ovoce a drahé zeleniny je možné sáhnout po plodinách sezonních, které jsou levnější – dobře poslouží například jablka, kořenová zelenina nebo ovoce a zelenina mražená. Ta je spotřebiteli často vnímaná jako něco podřadného, ale často to může být právě naopak.

Kvalitní mražená zelenina se sklízí na vrcholu zralosti, kdy je obsah vitaminů v plodu nejvyšší. Díky blanšírování a šokovému mrazení plody uzamknou maximum chuti a vitaminů a vydrží v perfektní kondici mnohem déle než čerstvé. Mražená zelenina a ovoce tak mohou mít někdy více vitaminů než ty, které pořídíte nedozrálé či ovadlé.

Zdroj: Youtube

Lepek zalepuje střeva a způsobuje tloustnutí

Lepek je jedna z pšeničných bílkovin a svůj kontroverzní název si opravdu vysloužil od slova „lepit“. Není to ale proto, že by vám střevo zalepil jako vteřinové lepidlo. Název je odvozen od vlastností, které lepek dává pekařskému těstu, tedy od pružnosti a schopnosti bobtnání, což ovlivňuje kvalitu mouky a určuje, zda bude mouka lepší na oplatky, kynuté těsto, nebo dortový piškot. Kdyby se lepek ve střevě doopravdy hromadil a zalepoval ho, nedocházelo by k tloustnutí, ale naopak by dotyčný rapidně hubl.

Tenké střevo je místo, ze kterého se do organismu vstřebávají téměř všechny živiny. Pokud by bylo čímkoli zalepené, živiny z potravy by se do organismu neměly jak vstřebat. Hubnutí, které mnoho lidí pozoruje po vyřazení lepku, je spojené s poklesem energetického příjmu v důsledku vynechání slaného a sladkého pečiva, těstovin či dortů. Takového výsledku se však dá docílit i vyváženým jídelníčkem. Vyřazování zdrojů lepku z jídelníčku jen z rozmaru může mít za následek nedostatek vlákniny a důležitých živin.

Mléko zahleňuje 

Mléko v ústech a na sliznici trávicího traktu vytváří ochranný film, který je způsoben emulzí tuku a vody. Ten se po velmi krátké době trávením rozkládá. Pocit „zahlenění“ je subjektivní, ochranný film ale není pro lidské zdraví nikterak škodlivý, stejně jako není škodlivé mléko. Mléko a výrobky z něj jsou zdrojem látek, které lidské tělo ke svému fungování nezbytně potřebuje a které jsou jen velmi těžko nahraditelné z jiných zdrojů.

Obsahuje všechny tři základní živiny, tedy sacharidy, tuky i bílkoviny, které patří mezi nejkvalitnější vůbec. Mléko také obsahuje vitaminy rozpustné v tucích, tedy A, D, E, K, ale i dobře vstřebatelný vápník. Díky všem těmto živinám podporuje zdraví kostí a zubů a u žen v menopauze jsou mléčné výrobky silnou zbraní v prevenci osteoporózy. Vzhledem k tomu, o jak komplexní potravinu jde, by mléko mělo být označováno naopak za superpotravinu.

Konzervy jsou plné konzervantů

Většina spotřebitelů si konzervu automaticky spojuje s negativně vnímanými konzervanty. Nicméně konzerva získala svůj název od slova konzervace, což je obecné označení pro uchovávání potravin. Konzervám se prodlužuje trvanlivost zamezením přístupu vzduchu a světla, a především tepelným ošetřením, které zničí všechny případné nežádoucí mikroorganismy. Když se podíváte do složení zeleninových nebo luštěninových konzerv, v drtivé většině případů v něm nenajdete nic jiného než tu danou surovinu a přirozený konzervant – sůl. Pokud tedy zapomenete namočit luštěniny s několikahodinovým předstihem a k večeři se chystáte připravit cizrnový hummus nebo polévku s fazolemi, můžete s čistým svědomím sáhnout po konzervě.

Po sacharidech se tloustne a navíc nejsou zdravé

Komplexní sacharidy, které organismus dlouho tráví, jsou nepostradatelnou součástí jídelníčku, zdrojem důležité vlákniny a měly by tvořit přibližně 50 % celkové přijaté energie. Označit je za viníka tloustnutí je krátkozraké. Za přibývající kila může celkový nadbytek energie a naopak nedostatek pohybu. V rámci pestrosti konzumujte celozrnné pečivo, těstoviny, brambory, střídejte různé druhy obilovin a luštěnin. Nezapomeňte také, že zeleninový salát bez pečiva plnohodnotným obědem opravdu není. 

Zdroj: časopis Glanc, Karolína Fourová, inženýrka v oboru výživy a kvality potravin