Narodila jste se v Chebu vietnamským rodičům. Jaké pro vás bylo vyrůstat v Česku?
Občas to bylo náročné, jako asi pro jakékoliv dítě, které vyrůstalo v 90. letech v českém maloměstě a vypadalo jinak než české děti. Jako dítě jsem si neustále uvědomovala svoji rasu – což si během vyrůstání uvědomovat nemáte.
Na tohle téma jste natočila krátký film Malá. Ten zachycuje, jak se Malá stala Velkou, nejen věkem a velikostí, ale i proces ovládnutí jejích vnitřních strachů a pochybností. Nakolik je tento film autobiografický?
Je velmi autobiografický, až na pár maličkostí, které jsme upravili pro lepší dramaturgii příběhu.
Váš další film Milý tati, v němž vyprávíte svůj příběh o hledání vztahu k otci, získal řadu ocenění. Čím si to vysvětlujete?
Myslím si, že zčásti za to může osobní příběh a zčásti zpracování. Kombinace technik, které jsou použity ve filmu, jsou podle mě velmi nevídané a formálně se hodí k obsahu filmu.
Nebála jste se, že se tímto filmem až moc otevřete?
Můj cíl je být upřímná a autentická, a proto jsem musela jít do hloubky a svěřit se s takhle osobním příběhem veřejnosti. Ale přiznávám, že pro mě vývoj scénáře byl tou nejtěžší fází. Šťourala jsem se ve svých pocitech a myslím, že bych se k tomu jinak nedokopala. Ukázalo se, že na mě práce na tomto filmu fungovala i jako určitá terapie, i když to tak nebylo v plánu.
Film má 13 minut. Nezasloužil by si ten námět delší formát?
Myslím si, že námět je ideální pro krátký film. Vše potřebné tam podle mě je ukázané a řečené. Na celovečerní film mám teď vymyšlený jiný námět, se scenáristkou Miladou Těšitelovou připravujeme celovečerní hraný film v kombinaci s animací.
Na střední škole jste studovala design nábytku. Ke svým filmům píšete i scénáře, máte za sebou hereckou zkušenost. Čím se cítíte být nejvíc?
Herečka nejsem, i když jsem v seriálu Zrádci měla malou epizodní roli. Necítím se být ani scenáristkou, napsala jsem si scénáře jen ke svým filmům. Věnuji se jen režii a výtvarnu.
Koketujete ovšem i s divadlem.
Jako režisérka jsem se spolu s herečkou Anežkou Kalivodovou a scénografkou Klárou Flekovou podílela na dětském představení Hedvábí. Byla to krásná zkušenost, ale je to úplně jiná práce než režie filmu a já zůstanu u filmařiny.
Zdroj: časopis Glanc