Psal se rok 2000 a celý svět se potýkal s ekonomickou krizí. Lidé začali šetřit, nakupovali jen to nejnutnější. Majitelé realitních kanceláří si zoufali, že se významně zpomalil trh s nemovitostmi, obchodníkům s luxusním zbožím zůstaly oči pro pláč, když jimi hleděli do prázdných butiků. Přece jen se ovšem našla sféra, kde si byznysmeni mohli mnout ruce. Jak se ukázalo, když si lidé nemohli dopřát požitky velké, dělali si radost alespoň maličkostmi. V dámském světě to znamenalo, že kupují více rtěnek.
Rtěnkový index roste v době krize
Dámy, které neměly dostatek peněz třeba na dovolenou, mířily alespoň do kosmetických rájů, kde začaly ve velkém nakupovat rtěnky. Na tuto zajímavost upozornil americký miliardář a jeden z dědiců světoznámé kosmetické značky Leonard Lauder. Právě on v roce 2001 pojmenoval onen lipstick index, ve skutečnosti se tento nákupní jev objevil již mnoho desetiletí předtím. Už v letech 1929 až 1933, tedy během velké hospodářské krize, rovněž došlo k nebývalému nárůstu nakupování rtěnek. Stejně tak tomu bylo i za druhé světové války. Dokonce Winston Churchill, který tehdy výrazně omezil obchod s kosmetikou, nechal volnou cestu právě červeným rtěnkám. Údajně proto, že zlepšují náladu.
Rtěnka je víc než jiná kosmetika?
Na počátku tisíciletí Leonard Lauder upozornil, že se efekt opakuje. Podle jeho průzkumů vzrostl prodej rtěnek u jeho společnosti v době ekonomické krize o 11 %. Proč zrovna rtěnky? Je to poměrně snadné. Jsou nejvýraznějším líčidlem. Rty představují největší plochu, kterou na obličeji můžeme zdůraznit. Sice se například tvrdí, že oko je do duše okno, ovšem k jeho nalíčení potřebujete více pomůcek a zaberou vám čas. S rtěnkou si během chvilky namalujete lepší náladu.
Místo kožichu rudá ústa
Tato líčidla zkrátka nahradila luxusní outfity. Pokud si nemůžeme dopřát exkluzivní zboží, upozorníme na náš půvab alespoň výrazným líčením. Rty na sebe upoutají pozornost, takže si mnozí ani nevšimnou, že máte na sobě něco z minulé kolekce. A proč nejvíce funguje červená? Evokuje teplo, smyslnost a vášeň. Zkrátka pozitivní pocity, které v těžkých časech tolik potřebujeme. Že rtěnkový efekt funguje, se znovu potvrdilo v době recese o osm let později. Tehdy se tržby za líčidla zvýšily dokonce o 22 %.
Protivník rtěnek? Roušky
Asi jediné ekonomicky slabší období, kdy tento index nezafungoval, byla pandemie covidu před pár lety. Je to logické. Nosili jsme roušky, takže ženy by se novým úlovkem na smyslných ústech nemohly pochlubit. Nicméně zákaznice si našly novou libůstku. Protože právě kvůli rouškám měly potíže s pletí, začaly si více kupovat různé krémy. Firma Estée Lauder proto přišla s tím, že rtěnkový index nahradil zvláčňující efekt.
Muži nezůstali pozadu. Mají trenýrkový index
Pánové mají také svůj index, ovšem zatímco u dam se efekt měří podle utrácení, u mužů hraje roli šetření. V 70. letech minulého století si šéf americké centrální banky Alan Greenspan všiml, že v době rozkvětu významně stoupá prodej spodního prádla. Jakmile ale přijde krize, pánové pro trenýrky už tak často nechodí. V roce 2009, v době krize, společnost zabývající se průzkumem trhu, firma Mintel, přišla se zajímavým zjištěním. Prodeje pánského spodního prádla tehdy klesly o 2,3 %. Experti to vysvětlovali tak, že když se člověk ocitne v ekonomické nejistotě, začne šetřit na tom, co není vidět. Což trenky oproti rtěnce splňují.
Zdroj: iGlanc.cz, The Business Professor, The Guardian, The Economic Times, The Mirror