Na audiovizuálních platformách nestačí mít jen perfektní fotku nebo z dobrého úhlu staticky natočit produkt, který chcete prodat. Potenciální zákazník, jenž musí být lapen, se přivábí zvukem. Na první pohled se totiž zamilujeme do obrázku, abychom však neodešli ke konkurenci, prodejce si nás pojistí pocity a je vyvolají právě zvuky. S vůněmi zatím skrze klasická média pracovat neumíme, o to více musí být požitky slyšet. A lépe vidět. Čím vás zcela očarovávají mágové sociálních sítí?
Mlaskám, tedy je mi dobře
Pokud zmíníme mlaskání, asi vás na první dobrou napadne, že tyto projevy se hodí k jídlu. Kdo mlaská, tomu chutná přece. Ve světě sociálních sítí na to však pozor. Obzvlášť, když videa zvuky zesilují. Jelikož nám rodiče říkali, že mlaskání je neslušné, mohou být intenzivní projevy u jídla mnohým i protivné. Tolerujeme to spíš u reklam na krmení pro zvířata. Když se labrador zaboří do misky plné šťavnaté kapsičky, je jasné, že si tak bude pomlaskávat i vás jorkšírek. U propagace jídla pro lidi to funguje jinak. Spíš zabírá občasné funění, které evokuje spokojenost a to, že je jídlo teplé.
Musíte se těšit
Mlaskání funguje spíš v momentu před jídlem. Influencer drží v ruce krabičku s bonbony, pytlík se sušeným ovocem, a když vám vyjmenovává všechny benefity, občas mlaskne, někdy polkne. Tím dává najevo, jak už se nemůže dočkat, až si tu dobrotu sám dá. A vy přece nesmíte zůstat pozadu! Máme tu i chroupání, to evokuje čerstvost. Stejně jako když nůž projede čerstvým, tvrdým ovocem nebo zeleninou, také to musí křupnout. A nejlépe, pokud kolem poletují i bublinky vody, což naznačuje svěžest, čerstvost, šťavnatost, plné chutě. Když kousnete do čokolády či nanuku s polevou, musí to být rovněž slyšet.
Plná ústa rovnají se plná restaurace
Hodně prodá vizuální stránka. Například, když se dělají boule ne za ušima, ale na tvářích. Tím vám influencer ukazuje, jak je jídlo dobré, že ho musí mít stále plná ústa. Když ještě udělá „hmmm“ a vyvalí oči, už si rezervujete stůl v oné restauraci, kde influencer sedí. Nalákat se dá už přípravou jídla. Jen si vybavte, jak se vám sbíhají sliny, když pozorujete steak na pánvi, jehož lehce nadzvedávají bublinky tuku, a přitom to opékání tak příjemně praská. Už cítíte tu vůni? Skoro ano, že?
Smysl pro detail
Produkt musí být živý, to znamená, že nestačí fotit nebo natáčet z jednoho bodu. Funguje přibližování a oddalování, zaostření z rozostřeného, kdy se odhaluje ta velká bomba. Ukazujete tím i detail a strukturu výrobku. Je jedno, jestli jde o řez barevným dortem s pevnou strukturou a hedvábnou náplní či sametový povrch luxusní rtěnky. Pokud takto zblízka ukážete výrobek, vlastně jej odhalíte. A dáte najevo, že nemáte co skrývat. Když je to v detailu božské, bude to fantastické i ve skutečnosti.
Musí to čvachtat
Oblíbený výraz „manža si čvachtal“ má trošku něco do sebe. Abychom neustrnuli pouze v gastronomii, přesuneme se do kosmetiky. Představte si špachtli, jak se zaboří do krému, nabírá nadýchanou strukturu, a jak se zvedá, hmota se rozpojuje a skutečně to trochu „čvachtne“. Stejně jako když máte dávkovací uzávěr, vytlačíte si požadované množství a sejmete jej prstem. Zvuk evokující stírání z povrchu, mazání po pokožce, takové trochu šustění navodí příjemný pocit, až si opět řeknete, že přesně toto hýčkání si vaše pokožka zaslouží. Možná si rovněž vizualizujete vůni. Zabírají i další zvuky provázející kosmetickou rutinu. Například hlasité cvakání a zaklapávání víček či dalších uzávěrů. Ostatně mezi nejmocnější audio projevy patří i otevírání zavařovacích sklenic.
Podrobná předváděčka
V prezentaci kosmetických výrobků je snazší práce s lesklými produkty a třpytkami, protože ty evokují šťavnatost a ona opět konvenuje různým mlaskacím zvukům. Když se vytahuje štěteček z lesku na rty, musí se ozvat ono: „plom!“ Už úplně vidíte, jak vám naboostuje rty! Zabírá rovněž, když produkty do sebe lehce naráží. Například, když vám někdo doporučuje líčidla a do dlaně si postupně vkládá řasenku, rtěnku, linky, tekuté stíny atd., takže tyčinky o sebe klapají, což evokuje jistou pevnost, tedy výdrž, kvalitu. Stejně tak, když někdo prezentuje parfémy a jemně bouchá flakonky o sebe. Tím zdůrazňuje jistý luxus, vše umocní odlesky vybroušeného skla. Když vidíte, jak se v lahvičce vlní voňavá vodička, zjistíte, že ji musíte mít, i když netušíte, jak voní.
Můžete cítit i vůně
A když jsme u vůní, upozorníme, že opět jako u jídla i zde spíš funguje prezentace před. S vůní si spojujeme čichání. Je velmi efektní, když někdo hovoří o produktu a ještě předtím, než jej stříkne, trochu popotahuje nosem. Také se občas hlouběji nadechne, abyste vy měli pocit, že vám sděluje „ách, to je něco tak úžasného“. Závěrečné stříknutí mlhy nad hlavu, jako když se vytváří orosená svatozář, zavření očí a hluboký nádech opojný pocit z vůně jen umocní. Zde vlastně vidíte, že ono přenášení vůní ani nepotřebujeme. Marketingoví mágové vám jej umí vnuknout. Však si uvědomte, že někdy stačí málo, aby vám něco připomnělo vůni, kterou znáte. Spatříte reklamu na parfém, snímek muže a ženy ve vášnivém objetí a vybaví se vám ta těžší orientální vůně, kterou si schováváte na výjimečné příležitosti. Možná tak voní i ta z plakátu.
Prodávání dnes není o prezentaci vzhledu a sdělování informací. Podstatné je vám vsugerovat pocity, probudit všechny smysly, abyste si vůně, chutě a jiné vlastnosti produktů představili ještě před tím, než si je osaháte. A musíte je samozřejmě vidět v tom nejlepším světle.
Zdroj: iGlanc.cz, Plann, ATD, Media Mister