Lepší načasování si snad Eva Nečasová nemohla přát. Loni v březnu založila iniciativu AI dětem a od září 2022 začala školám nabízet návody, jak umělou inteligenci (v angličtině Artificial Intelligence, odtud pak zkratka AI) využívat jak při samotném učení, tak při přípravě hodin. Většina škol tehdy ale nad její nabídkou kroutila hlavou a s díky odmítala. Nepovažovaly to za potřebné. Obrat nastal ještě ten samý podzim, když se objevila takzvaná generativní umělá inteligence. Z ní se zřejmě nejznámější stal ChatGPT, který dosáhl sta milionů uživatelů za pouhé dva měsíce od svého startu. Pro srovnání: Instagram na to potřeboval dva a půl roku, TikTok devět měsíců.

Zdroj: Youtube

Raketový nástup

Velký boom aplikace, která umí napsat text či reklamní slogan podle vašeho zadání, ale taky dokáže odpovídat na otázky, s sebou zároveň přinesl mnoho otazníků, mimo jiné ohledně bezpečnosti a etiky umělé inteligence obecně. Na to pak navázaly všemožné analýzy, co všechno do budoucna AI dokáže, co (či koho) nahradí, a jak s ní tedy zacházet. A taky, jak ji případně regulovat. To následně „nakopnulo“ i některé školy, které si uvědomily, že dnešní děti vyrůstají do doby, v níž bude hrát AI důležitou, ne-li stěžejní roli. Od té doby Eva Nečasová neví, kam dřív skočit.

Eva Nečasová chápe, že pro učitele není lehké zorientovat se v tom, co AI umí, jak ji lze využívat v hodinách a taky jak si díky ní snadněji připravovat podklady na vyučování. „Pamatuji si na sebe, když jsem předloni dělala příměstský tábor o AI, a přesně si vybavuju ten pocit bezradnosti, že je to moc složité téma, které dětem nemám vůbec šanci vysvětlit.“ Mimochodem – právě příměstský tábor byl moment, kdy si tato čtyřicetiletá žena, původní profesí designérka, výtvarnice a vývojářka počítačových her, uvědomila, že AI pro děti je velké a taky nepříliš zmapované téma.

Zadej mi úkol

Jeden z potenciálně velkých přínosů AI ve výuce je její využití k individualizaci učení, tj. připravovat výuku tak, aby každý žák a žákyně plnil úkoly, které odpovídají jeho/jejím momentálním znalostem. Jedni tedy mohou déle trénovat to, co jim nejde, a další, kteří jsou naopak dopředu, mohou plnit složitější úkoly. „Dlouhodobou vizí je, že tu bude aplikace, která dokáže sledovat progres dětí a na základě toho jim nabízet vzdělávací obsah. To je můj sen a na tom zrovna pracuji,“ prozrazuje Eva Nečasová, která na vývoj takové aplikace podala grant.

Výše popsané je ale už nyní zčásti možné, třeba právě se zmiňovaným ChatGPT. Děti bezpochyby zaujme, že s nimi ChatGPT dokáže mluvit, jako by byl Harry Potter nebo třeba Creeper z Minecraftu. A ony pak po něm můžou chtít, aby jim zadával úkoly, třeba na programování. Můžete mu třeba říct, že jste začátečník a že chcete dostat úkol, abyste postavili něco v Minecraftu. ChatGPT vám to pak zkontroluje a v případě, že to zvládnete, dostanete od něj těžší úkol. „Nutné je dodat, že ChatGPT mohou používat až děti od 13 let a musejí k tomu mít souhlas zákonných zástupců,“ připomíná Eva Nečasová.

A podobně se pak umělá inteligence může využívat i ve škole během hodin, které najednou nemusejí být jen složené z výkladu učitele a zapisování do sešitu. Díky ChatGPT si můžete popovídat třeba s Janem Amosem Komenským, diskutovat o Bibli či o vzniku Evropské unie. 

Zbavit strachu z nového

S AI obecně, respektive i s různými dalšími aplikacemi, se pak dá vymýšlet celá řada projektů. Tady je jeden příklad za všechny. Žáci obejdou ve škole všechny kytky na chodbách a ve třídách. Ke každá kytce pak připraví krátkou informaci, nechají ji namluvit avatarem vytvořeným umělou inteligencí, vytvoří QR kód a ten zapíchnou do květináče. Když si QR kód kdokoli načte, zjistí, co je to za kytku, jak často se zalévá či zda má dostatek světla. „Přesně tak může vypadat projekt, který rozvíjí širokou škálu kompetencí. Děti pracují v týmu, hledají informace, učí se správně využívat digitální technologie…,“ komentuje jedno z mnoha využití umělé inteligence Ivana Böhmová, která je od května letošního roku koordinátorkou pro AI ve vzdělávání při Národním pedagogickém institutu spadajícím pod ministerstvo školství.

Ministerstvu školství brzy po zpřístupnění aplikace ChatGPT došlo, že umělá inteligence do škol patří a těžko ji ignorovat. Jak už bylo řečeno: za prvé může být přínosem v hodinách a za druhé může být přínosem pro učitele, protože jim může usnadnit přípravu. „Když AI řeknete, že chcete připravit výukové lekce tak, aby v každé byla aktivita ve dvojicích, nabídne vám to,“ ilustruje jedno z možných využití Ivana Böhmová. 

Zároveň bylo ale od počátku zřejmé, že školy budou potřebovat podporu, aby se v nové tematice dovedly zorientovat. Národní pedagogický institut má od ledna 2022 rozjetý projekt zaměřený na rozvoj digitálních kompetencí a k tomu nyní přidali téma AI.

„Velká poptávka je po konkrétních nápadech, jak AI využít. Je hodně škol a učitelů, kteří se o to zajímají a chtějí si to vyzkoušet. Zároveň je ale i mnoho škol, které jsou skeptické, což chápu. Naším úkolem je proto dodat takovou podporu, která učitele povzbudí a motivuje a zbaví strachu z něčeho nového,“ konstatuje Ivana Böhmová.

A pak přišlo strojové učení...

Zásadní taky je, aby všichni uživatelé chápali, co umělá inteligence vlastně je – co dokáže a co naopak nikoli (či co alespoň prozatím nedokáže). „V minulém století se britský matematik Alan Turing podílel na vytvoření prvního počítače na světě. Uvedl tím v život svou vizi o inteligentním stroji. Když jsme chtěli po takových strojích, aby za nás něco vykonaly, museli jsme jim popsat postup krok za krokem. To je takzvaný algoritmický přístup,“ přeříkává Eva Nečasová, co dětem a učitelům v materiálech taky vysvětlují. „A pak přišlo strojové učení, a tady už jsme nepopisovali vše krok za krokem. Místo toho jsme vymysleli program, který se dokáže na základě mnoha příkladů učit sám vykonávat různé úlohy. A tomu se říká strojové učení, metoda, díky níž se stroje učí.“

Ze všeho nejdůležitější je dát takovému programu správná a vyvážená data, aby dělal dobrá rozhodnutí. Když chceme například vytvořit aplikaci, která rozpoznává kočky a psy, a připravili bychom obrázky, na kterých všechny kočky sedí na křesle a psi běhají venku na trávě, tak by pak pravděpodobně AI rozpoznala kočku, která chytá motýla na zahradě, jako psa.

A tím se dostáváme k dalšímu důležitému tématu a tím je etika – další téma, které se s AI neodbytně pojí. „Lidé se snaží do AI vtisknout etické a morální principy, které mají být v souladu s námi, lidmi. Dobře se to vysvětluje na autonomních autech. Autonomní auto jede a prší, uvnitř sedí tři pasažéři a přes ulici náhle přebíhá člověk. Jak se má auto rozhodnout? Je důležitější bezpečí chodce, nebo bezpečí pasažérů uvnitř vozu?“ přibližuje dilemata a současné výzvy Eva Nečasová. 

Obklopeni AI

Svět, v němž budou žít a pracovat absolventi současných základních a středních škol, bude jiný, než ho známe dnes – a určitě v něm bude hrát AI zásadní roli. Tomu je třeba přizpůsobit i vzdělávání. „Dnešní děti budou už napořád obklopené digitálními technologiemi a kdo s nimi nebude umět zacházet, bude z pracovního trhu vytlačený,“ míní Ivana Böhmová.

Podle Evy Nečasové si lidstvo s rychlým nástupem technologií nedovede dlouhodobě úplně dobře poradit. „Je to pro nás příliš složité prostředí a AI to celé ještě celé zrychluje a komplikuje. Proto si myslím, že je dobré, aby si každý z nás dokázal sám pro sebe definovat, jaký život s technologiemi chce mít, což mimo jiné předpokládá, že budeme technologiím rozumět.“

Zdroj: časopis Glanc, iniciativa AI dětem, Ivana Böhmová (koordinátorka pro AI ve vzdělávání)

Související články