Nový školní rok klepe na dveře, a to znamená nejen nákupy školních pomůcek, ale také psychickou a emocionální přípravu pro celou rodinu. Ať už máte doma prvňáčka, nebo staršího školáka, následující rady od zkušené psycholožky Šárky Mikové, matky tří dětí, vám mohou pomoci začít školní rok hladce a bez zbytečného stresu.

Budování důvěry

Klíčem k pohodovému školnímu roku je důvěra mezi vámi a vaším dítětem. Aby dítě cítilo, že se na vás může obrátit nejen se svými radostmi, ale i problémy, nestačí jen říci: „Můžeš mi kdykoliv cokoliv říct.“ Důležité je skutečně naslouchat a projevovat pochopení bez kritiky. Vyhraďte si čas na rozhovory při procházkách, cestách autem nebo při návštěvě cukrárny.

Psycholožka Šárka Miková radí: „Cílem je dát dítěti najevo, že jste tu pro něj a po celý školní rok budete. Začněte otázkami typu: „Na co se těšíš?“ a „Čeho se obáváš?“ Nechejte dítě odpovědět, neskákejte mu do řeči a nehodnoťte jeho odpovědi. Ukazujte, že jeho pocity a názory berete vážně. Tím mu dáváte jistotu, že se na vás může kdykoliv obrátit.“

Pochopení osobnosti dítěte

Abyste své dítě lépe chápali, může vám pomoci porozumění jeho osobnostnímu typu. Šárka Miková vytvořila teorii osobnosti nazvanou Teorie typů, která rozděluje osobnosti do čtyř základních kategorií, přičemž každý typ má své specifické potřeby a způsoby, jak se nejlépe učí a reaguje na stres.

Specifika prvňáčků

Příchod do první třídy je pro dítě velkou změnou. Může trvat, než si zvykne na nové prostředí a povinnosti. Prvňáčci často potřebují více času na to, aby se adaptovali na školní režim a pamatovali si, co všechno do školy potřebují. Některé děti mohou být také unavené z přemíry sociálních kontaktů.
„U prvňáčků zvažte, kolik kroužků bude mít – zejména těch, které vyžadují další sociální interakce. Důležité je, aby mělo dost času na volnou hru a nestrukturovaný čas, kdy si může dělat, co chce,“ doporučuje psycholožka Miková.

Řešení ranního stresu

Ranní příprava na odchod do školy může být pro mnohé rodiče noční můrou, zvláště pokud jedno dítě vzdoruje a druhé je extrémně pomalé. Pochopení osobnostních typů vašich dětí vám může pomoci předejít konfliktům a stresu.
„Zvažte, zda dítě nevzdoruje proto, že má málo příležitostí o sobě rozhodovat. Nabídněte mu možnost vybrat si, co si obleče, nebo v jakém pořadí bude dělat ranní rutinu,“ radí Miková. „Naopak s ‚pomalým‘ dítětem se obrňte trpělivostí. Vaše dítě není líné, ani vám to nedělá schválně – potřebuje více času na přechod z vlastních představ do reálného světa.“

Samostatnost starších dětí

Starší děti si často organizují svou ranní rutinu samy. Přesto je dobré si připomenout pravidla a odpovědnosti z minulého školního roku. Zvažte, zda by dítě nemohlo být ještě samostatnější, například tím, že si bude připravovat svačinu samo.
„Starší děti mohou být samostatnější, ale to neznamená, že musí samy zvládat domácí přípravu. Některé děti pracují lépe, když je na blízku dospělý, který projevuje zájem a poskytuje zpětnou vazbu,“ vysvětluje Miková.

Oceňujte úsilí, ne výsledky

V tomto školním roce byste mohli zkusit více sledovat, za co děti chválíte. „Vyzdvihujte vložené úsilí a překonávání překážek, ne jen jedničky. Modelujte přístup, že chyba je kamarád, protože se díky ní mohu zlepšit,“ říká Miková. „Sami o svých chybách a neúspěších před dětmi mluvte – co se vám nepodařilo a proč, a že se z chyby poučíte nebo budete hledat jinou cestu, jak to příště zvládnout lépe.“

Připravit sebe a své děti na nový školní rok znamená spoustu stresu, otázek a obav. Začíná to nakupováním školních potřeb a končí obavami z toho, jak budete zvládat sesynchronizovat potřeby a povinnosti celé rodiny. Aby se stres neodrazil na vztahu s vaším dítětem, snažte se pracovat na budování vzájemné důvěry, pochopení osobnostních typů vašich dětí, zvládání ranního stresu a podporování samostatnosti a úsilí. Tímto způsobem můžete zajistit, že školní rok bude pro vás i vaše děti co nejpohodovější.

Zdroj: iGlanc.cz, psycholožka Šárka Miková

Související články