Nedávná studie LEGO® Play Well Study ukázala, že až 86 % rodičů věří, že společná hra s dětmi zvyšuje rodinné štěstí. Přesto pětina z nich přiznává, že si s dětmi nehraje vůbec.
HRA JAKO ZDROJ ŠTĚSTÍ
Hra je důležitá nejen pro děti, ale i pro rodiče. Věda se shoduje na tom, že hraní má pro děti i dospělé velké množství zásadních benefitů a v mnoha ohledech je dokonce naprosto nezbytná. Dítě se díky hraní připravuje na reálný život a zdravě se vyvíjí. Prospěšné je ale rozhodně i pro rodiče, kteří díky hraní s dětmi nejen upevňují rodinné pouto, ale také se zbavují stresu. Podle psychoterapeutky kliniky duševního zdraví ET MENTIS, Mgr. Terezy Hartošové, hraní podporuje budování přirozených rodinných a vztahových vazeb. „Dokonce umí tyto vazby vystavět úplně od nuly nebo vytvářet dětem záložní emocionální zdroje pro případná náročnější období, na která dojde čas od času v každé rodině. Dítě má při hře s rodiči možnost se spontánně učit nejen základním sociálním dovednostem, ale také vnímat různorodé sociální interakce při hře jako součást přirozené komunikace. Včetně občasných nedorozumění nebo nutnosti řešit konflikt,“ vysvětluje. Přesto však 79 % rodičů přiznává, že hraní s dětmi není vždy jejich prioritou.
PROČ JE HRA DŮLEŽITÁ?
Hra má zásadní význam pro rozvoj dítěte. Pomáhá rozvíjet kreativitu, sociální dovednosti, emocionální kapacitu, psychickou odolnost a schopnost řešit problémy. Výzkum Dynamics of Youth cohort study z Utrecht University ukazuje, že hra plní u dětí několik klíčových funkcí, které ve svém podcastu 13 hříchů rodičovství – jak z toho ven, popisuje i uznávaný psychoterapeut Martin Zikmund. Díky hraní se u dětí buduje objevování světa, probíhá rozvíjení mozku ve všech rovinách. Díky poslechu a potřeby spolupracovat se rozvíjí i řeč, kreativita, emoční kapacita, odolnost vůči stresu, ale třeba i sebevědomí. Dochází totiž k rozvoji fyzických dovedností a zároveň i k provádění sociálních experimentů. Děti si při hře přehrávají situace z reálného života a pak hledají optimální řešení a také zkoumají dopady svého chování. Skvěle k tomu pomáhají plyšáci, panenky nebo třeba stavebnice a panáčci LEGO. Myslete na to před tím, než zvednete oči v sloup, když vás vaše dcera nebo váš syn požádá, ať mluvíte za plyšáka.
BARIÉRY VE SPOLEČNÉ HŘE
Samozřejmě ne vždy to pod palbou denních povinností jde. Někdy zkrátka nemáte mentální kapacitu nebo musíte řešit jiné věci, které jste si určili jako prioritu. Moderní rodiny čelí mnoha překážkám, které jim brání trávit čas společnou hrou. Téměř 40 % rodičů si myslí, že příliš mnoho času stráveného hrami dětem škodí, a podle 54 % dotázaných se hra přeceňuje. Navíc, 50 % rodičů věří, že volnočasové aktivity a škola jsou pro děti důležitější než čas strávený s rodinou.
Nedostatek času na děti
K tomu se přidává nedostatek času, kdy 62 % rodičů tvrdí, že kvůli denním povinnostem nemají na hraní s dětmi čas. Psycholožka Tereza Hartošová ale vysvětluje, že každý rodič má příležitost hledat společně se svými dětmi ideální načasování společných aktivit. „Základní vstupenkou je nepodceňovat plánování a důsledně využívat zdánlivě krátké časové úseky, kdy skutečně máme pro hru prostor. I ten mentální. Aktivity s dětmi je pak výhodné plánovat tak, aby pokud možno opravdu bavily i rodiče a nahrazovaly jim tak část dospěláckého volnočasového programu. Vyplatí se také zapojovat do akce další členy rodiny a nebát se v případě potřeby volit nekomplikované a snadno dostupné aktivity. A samozřejmě vše plánovat s dostatečným předstihem,“ doplňuje.
STAČÍ I TŘICET MINUT
Iniciativa Půlhodinu pro rodinu má cíl inspirovat rodiče, jak si najít cestu ke společné hře a jak ji naplnit. I taková ‚maličkost‘, jako je třicet minut aktivně strávených v rodinném kruhu, může mít výrazně pozitivní vliv na zlepšení a posílení rodinných vztahů.
TIPY PRO RODIČE
Jedním ze způsobů, jak začít, je nechat děti, aby vedly průběh hry. Když děti vedou hru, rozvíjejí své rozhodovací schopnosti a objevují vlastní zájmy. Snažte se do hry zapojit, ale nechte si od svého dítěte vysvětlit její pravidla. Tímto způsobem se učí, že je v pořádku chybovat a učit se nové věci. Aby hra byla pro dítě zábavná a také plně prospěšná, je důležité, aby splňovala herní řád, který si samo nastavilo. Velkou roli při hraní zastává právě autonomie, což znamená, že si dítě hraje určitým způsobem, a proto, že samo chce. Nevědomě tak naplňuje vývojový úkol, na kterém cítí, že potřebuje pracovat. Vy se do hry nenápadně zapojte a poskytněte dítěti rady, jak se ve hře stále zlepšovat – tento aspekt totiž patří mezi další extra důležitá kritéria, která musí hra splňovat, aby byla pro dítě prospěšná a zábavná.
Na televizi zapomeňte
Pro vás jako pro rodiče by mělo být samozřejmostí odložení telefonu a vypnutí televize, aby měly děti vaši plnou pozornost. Pro obě strany bude daleko prospěšnější kratší, ale kvalitně strávený čas v plné pozornosti než delší čas se smartphonem v ruce. „Když si dospělí lidé pravidelně hrají a považují formu hry za sobě zcela přirozenou aktivitu, můžeme hovořit o dlouhodobém pozitivním efektu. Člověk si osvojil hru jako autonomní zdroj. Dobrou zprávou je, že tento proces lze zahájit v každém věku. Stává se i to, že se lidé učí využívat potenciál hry naplno až v dospělosti. Pravidelná soustředěná hra během dětských let je mimo jiné zásadní přípravou různorodé profesní výbavy. Zprostředkovává řadu praktických dovedností, rozsáhlý sociální trénink a specifický prostor pro rozvoj kreativity,“ doplňuje psychoterapeutka Tereza Hartošová.
HRA DOKÁŽE I LÉČIT
V podcastu 13 hříchů rodičovství Martin Zikmund spolu se svou manželkou Zuzanou Zikmundovou rozebírají mimo jiné i to, že neuroložka Clarisse Potasz z Univerzity v Sao Paulu, ukázala, že děti ve věku 7 až 11 let vykazovaly po dokončení hry nižší hladiny kortizolu (stresového hormonu, který mimo jiné negativně ovlivňuje činnost imunitního systému), a to i v tak stresujícím prostředí, jakým je nemocnice. Společná hra s dětmi je i důležitým nástrojem pro rozvoj a posílení rodinných vztahů. Přes všechny povinnosti a překážky, kterým moderní rodiny čelí, je důležité najít si čas na hraní. Výzkumy i odborníci shodně potvrzují, že hra podporuje nejen dětský vývoj, ale také emocionální a psychické zdraví rodičů. Iniciativa Půlhodinu pro rodinu ukazuje, jak i malý časový úsek věnovaný společné hře může mít velký pozitivní vliv. Zkuste tedy odložit své povinnosti, vypnout telefon a věnovat se svým dětem. Váš rodinný život tím získá na kvalitě a vy budete mít příležitost vidět, jak se vaše děti díky hře rozvíjejí a rostou.
3 OTÁZKY NA IVU AMBROŽOVOU
Jaká byla vaše nejoblíbenější hra, když jste byla malá?
Velkou část dětství jsem prožila s kamarády venku, kdy jsme hráli různé dětské hry jako na schovávanou, indiány nebo jsme lezli po stromech. Když nám počasí nepřálo, doma na nás vždy čekala krabice s hračkami, mezi nimiž nechyběly ani kostky LEGO®. A když se našel čas, hlavně na prázdninách u babičky, vždy jsme s dědou hráli kanastu nebo žolíky. Zároveň jsme jako děti trávili hodně času sportem. I teď, jako máma, se snažím najít rovnováhu mezi sportovními aktivitami a časem, který trávím hraním s dětmi. Stavebnice LEGO® jsou jejich oblíbené, a tak se snažíme co nejčastěji najít prostor na tu naši Půlhodinu pro rodinu, abychom si mohli společně stavět.
Kolik stavebnic LEGO je podle vás hodně stavebnic LEGO?
To je spíš otázka na moje děti. Řekly by vám, že i když máme doma plnou skříň kostiček LEGO, stále si přejí nové a nové stavebnice a mají pocit, že bychom jich mohli mít vždy více. Já sama jsem jako malá měla stavebnice LEGO taky velmi ráda, ale tehdy nebyly tak dostupné. Proto mě těší, že teď mohu tuto radost dopřát svým dětem.
Máte nějaký tip, jak malé kostičky co nejefektivněji skladovat a uklízet?
Každý má rád něco jiného. U nás doma máme kostičky rozdělené podle barev, což usnadňuje hledání konkrétních dílků. Ale znám i spoustu lidí, kteří mají všechny kostičky pohromadě v jedné krabici.
Zdroj: iGlanc.cz, časopis Glanc, psychoterapeutka kliniky duševního zdraví ET MENTIS Mgr. Tereza Hartošová, 13hrichurodicovstvi