Pátek je nejlepší. Je to náš milovaný pátečék! Sice se pořád jedná o pracovní den, ale ve vzduchu už je od rána cítit ten víkendový vibe. A cítí ho každý, takže jsou všichni automaticky víc v klidu. I naši nadřízení. Je to den, kdy nikdo nechce v práci zůstávat déle, než je nutné. Udělej si rychle svou práci a utíkej domů. Užij si volno a hezky si odpočiň, a dořešíme to v pondělí.

Sobota? Ta je taky úžasná. Není to pracovní den. Můžete spát, jak dlouho chcete. Válet se v posteli, udělat si k snídani lívance. Potom něco podniknout, pakliže zrovna neprožíváte sobotní kocovinu. A kdyby náhodou jo, tak co se stane, když proležíte celý den u filmu s donáškovou službou. Absolutně nic. Večer si užijete stejně jako celý den, máte dobrou náladu, protože můžete jít spát klidně později, v neděli ráno se brzy nevstává. Před polednem vás z postele dostane jen mimóza na nedělním brunchi. Potud je víkend pořád super a pak to začne.

To mravenčení v břiše. Vědomí, že: „Panebože, to tak uteklo. Už je zase neděle. Celej víkend pryč.” A vám se nechce do práce. Poslední hodiny volna trávíte tím, že přemýšlíte nad pondělím. Říkáte si, proč jste tu prezentaci nedodělali už v pátek, teď přece budete mít práce nad hlavu. A ta hromada mailů, co na vás čeká ve schránce. Před vámi je zase dalších pět pracovních dnů, kdy budete muset vstávat, vydělávat peníze a držet krok… Jestli na sobě pravidelně všechny tyhle příznaky pozorujete, pak gratulujeme, právě jste si diagnostikovali syndrom Sunday Blues.

Klasická nedělní deprese

Syndrom nedělního odpoledne nebo blues nedělní noci. Má hořkou, tklivou a smutnou příchuť. Nedělní depresí trpí nejčastěji ti, kteří chodí do práce přesně od pondělí do pátku, mají stálou pracovní dobu a volné soboty a neděle. Na konci víkendu se mysl začne najednou honit za tím, co vše přijde v novém pracovním týdnu. Dostaví se hrůza, panika, zdrcující dojmy. Ale samozřejmě se nedělní deprese nevyhýbá ani lidem s alternativním pracovním rozvrhem, jen třeba přijde jiný den v týdnu.

Když nesnášíte svoji práci

Všichni si uvědomujeme, jak je důležité mít zaměstnání, které nás baví. Nebo přinejmenším takové, kde se cítíme dobře a není nám z něj špatně. V zaměstnání trávíte nejčastěji 8 hodin denně. Za týden to je 40 hodin. Jeden rok má 200 pracovních dnů, to je 2000 pracovních hodin. A teď si to vynásobte krát celý život. Nejsou v tom přesčasy a čas strávený dojížděním do práce.

Z toho plyne, že prací opravdu strávíme víc času, než bychom si přáli. Je těžké najít motivaci, když se do zaměstnání nutíte a cítíte odpor. Ve chvíli, kdy vám začne zaměstnání způsobovat silné úzkosti a panické ataky, klidně i v průběhu týdne, je nejvyšší čas začít hledat jinde. Příčinou vašich nervóz pak může být i nevyhovující pracovní doba nebo jen pouhá myšlenka na šéfa či šéfku.

Berete si toho na sebe moc

Spouštěč Sunday Blues může být různý, třeba vás práce baví, ale nakládáte si toho na sebe příliš. Bojíte se přiznat, že takhle to dál nejde. Pak jste na nejlepší cestě nejen z prohloubení depresí, ale i k absolutnímu vyhoření. Je důležité včas odmítnout další úkol, pokud na něj nemáte čas. Nebo alespoň požádat o pomoc.

Všechno dodělejte už v pátek

My víme, v pátek už se nikomu nechce pracovat, řešili jsme to hned na začátku. Jenže když odejdete z práce s pocitem čistého stolu, bude se vám do ní v pondělí i lépe vracet. Jinak hrozí, že vám celý víkend budou utíkat myšlenky k nedořešeným úkolům a v neděli večer vás pohltí úplně.

O víkendu nepracujte

U klasického pracovního týdne pondělí až pátek je víkend od toho, abyste si od práce odpočinuli. Takže nepracujte. Pokud se nejedná o výjimečný stav, ujasněte si se svým nadřízeným, že o svém volnu nebudete vyřizovat žádné emaily, telefonáty apod. Máte svůj osobní život, právo na zábavu a on by to měl respektovat.

Pohyb je lék na všechno

Když si předem naplánujete na neděli nějaký příjemný program, bude pro vás jednodušší se nesoustředit na konec víkendu a nadcházející pondělí. Úplně nejlíp uděláte, pokud ten program zahrnuje pohyb na čerstvém vzduchu. Jakákoliv procházka se také počítá a za špatného počasí si stačí doma v obýváku hodit desetiminutovou rozcvičku. Pohyb má dvojitý pozitivní efekt, protože budete mít zároveň radost, že jste pro sebe něco udělali.

Plánujte a hledejte klady

Nedělní odpoledne může být i ve znamení jakési přípravy. Nepracujte, ale můžete si uvařit na další dny oběd. Před spaním si nachystejte oblečení na ráno, ušetříte si nervy hektickým lovením outfitu ve skříni. S touto vidinou se vám bude i lépe usínat. V neposlední řadě najděte na nadcházejícím týdnu pozitiva, jakákoliv, ale: za pět dní bude zase pátek, se mezi to nepočítá.

Zdroj: iGlanc.cz, Better Help