Vitamin C je důležitý antioxidant, který chrání pokožku před volnými radikály, tedy částicemi vznikajícími jako vedlejší produkt látkové výměny přímo v našem organismu – ať už kvůli znečištěnému ovzduší, stresu či špatné stravě. Důvodů, proč „céčko“ zařadit do kosmetické výbavy, je hned několik – umí efektivně zesvětlovat pigmentové skvrny, vrátit pleti chybějící jas, zbavit tmavých kruhů pod očima a zpomalit projevy předčasného stárnutí.

Zdroj: Youtube

Céčko navíc podporuje tvorbu kolagenu, který udržuje mladistvý vzhled pleti. Vitamin C můžete v kosmetice používat, ať už máte jakýkoliv typ pleti, na pozoru by se měly mít jen majitelky citlivé pokožky se sklonem k zarudnutí a tvorbě červených flíčků. Pro všechny však platí, že pokud byste po aplikaci cítili jakékoli nepříjemné pocity, přípravek pro jistotu vysaďte. 

Malá lekce chemie

Vědci vytvořili hned několik forem vitaminu C a zorientovat se v nich může být pro laika trochu problém. Každopádně stojí za to mít v tom jasno. Ve složení kosmetiky ho najdete např. jako složku L-ascorbic acid, ascorbyl palmitate, magnesium ascorbyl phosphate nebo ascorbyl tetraisopalmitate. Všechna tato „céčka“ mají různé vlastnosti – liší se v míře stability (a tedy bezpečnosti) i v tom, zda jsou rozpustná v tuku nebo vodě, i jejich schopnost odolávat teplu a světlu je různá.

Zatímco například ascorbyl tetraisopalmitate je stabilní, jemný a nedráždivý, kyselina askorbová (ascorbic acid) je velmi nestabilní a může dráždit pleť při vyšších koncentracích. Navíc, aby mohla kyselina askorbová naplno rozvinout své účinky, je třeba, aby byla její koncentrace kolem 20 %. Oproti tomu složka ascorbyl tetraisopalmitate dosahuje stejných účinků na pleť již při tříprocentní koncentraci. 

Na den nebo na noc?

Ani odborníci nejsou jednotní v tom, zda se kosmetika s vitaminem C může používat na den i na noc. Zda je jeho denní použití bezpečné, o tom zatím nejsou k dispozici žádné klinické studie. Většina výrobců se tedy drží původního vědeckého doporučení a radí používat krémy, séra a další kosmetické přípravky s „céčkem“ pouze na noc. A pokud už na den, tak jedině v kombinaci s vyšší ochranou před UV zářením.

Kromě kosmetiky můžete vitamin C užívat i ve formě tablet nebo kapslí, doporučují se především ty lipozomální (pro lepší vstřebatelnost). Jaká je minimální doporučená denní dávka vitamínu C pro člověka, který ho má dostatek? Je to 80 mg, zatímco kuřáci ho potřebují až o 100 % více. Jak na tom jste konkrétně vy, zjistíte jednoduše z moči prostřednictvím diagnostického proužku - bývá součástí některých doplňků stravy s vitamínem C.

Rovnou do žíly

Můžete si také zajít na nitrožilní aplikaci pomocí infuze, kterou dnes nabízí celá řada esteticko-dermatologických klinik. Nitrožilní aplikací vitamínu C lze dosáhnout mnohem vyššího efektu než podáním ústy kvůli omezeným možnostem vstřebání do těla ze střeva. Při infuzním podání tělo dostává až 15x vyšší koncentraci vitamínu a výhodou je také, že tímto způsobem nelze tělo předávkovat. Co organismus nespotřebuje, vyloučí převážně močí.

V kvalitním zdravotnickém zařízení této vitamínové terapii vždy předchází celkové vyšetření a krevní testy. Většinou se doporučuje 3-5 infuzí (jedna trvá cca 30 minut) aplikovaných v týdenních intervalech. Jedna terapie stojí kolem 800-1000 Kč v závislosti na použitém množství dávky, nehradí ji pojišťovna. Co se týká potravin, nejvyšší obsah vitaminu C mají například šípky, černý rybíz, papája, kysané zelí, růžičková kapusta, červená paprika nebo brokolice.

Zdroj: časopis Glanc, Monika Grafková, redaktorka s dlouholetou praxí v oblasti krása a zdraví

Související články