Za patnáct let, co píšu o kosmetice, mě parfémy baví čím dál víc. Fascinuje mě například, jak funguje čichová paměť. Určitě i vy to znáte – stačí ucítit známou vonnou složku a rázem vás to v myšlenkách přenese někam do minulosti, třeba k babičce na prázdniny, na první rande, nebo k vánočnímu stromku, když jste ještě byli dětmi. Oblíbených parfémů mám několik a střídám je podle nálady, ale možnost sestavit si vonnou kompozici šitou na míru mě hodně zajímala. I proto jsem se vydala za Markétou Filipovou, průvodkyní vonnými ingrediencemi, aby mě do tajemného voňavého procesu zasvětila. 

Jak vlastně probíhá zážitková vonná typologie? 

Najít svoji vůni znamená najít svoji vonnou identitu. Žijeme v době, kdy je kolem nás hodně syntetiky, ženy jsou navíc ovlivněny hormonální antikoncepcí a často vlastně ani pořádně nevíme, co nám voní a co ne. Při sezení s klienty (chodí k nám i muži) vycházíme z šestnácti vonných linií, konceptu vytvořeného parfémářkou a mojí kolegyní Petrou Hlavatou, v kterých hledáme, co jim voní, co je nejvíc osloví. Z těch pak vybereme maximálně pět vonných favoritních tónů a sestavíme takzvaný záznam vonné receptury. Ten si klienti odnášejí v testeru či malé lahvičce. Z něj později čerpáme, když sestavujeme vůni na míru. Její tvorba ovšem vyžaduje čas, trpělivost a několik setkání, při kterých se výsledek vypiluje k dokonalosti. 

Zdroj: Youtube

Šestnáct vonných linií... Dá se to napoprvé zvládnout?

Nám se to dlouhodobým zkoušením osvědčilo. Dřív jsme dávali lidem čichat pro kontrast i syntetické vůně, nebo jsme používali víc lahviček, ale tahle ucelená šestnáctka, to je vlastně takové puristické pojetí. 

Zmínila jste hormonální antikoncepci. Jak moc nám tedy ovlivňuje vnímání vůně? 

Zásadně. U žen hodně záleží na fázi měsíčního cyklu. Je vědecky dokázáno, že nejsilnější čich mají ženy v období ovulace. Příroda to zařídila tak, aby si samička vybrala po čichu nejvhodnějšího otce svých dětí. Funguje to dodnes. Potvrzují to i zkušenosti žen, které antikoncepci vysadí, najednou vnímají vůně i pachy úplně jinak. Často se pak bohužel stává, že spolu žijí lidé, kteří si vlastně ani nevoní. Je to zkrátka alchymie. 

Stává se vám, že dokážete předem odhadnout, k jaké vonné kompozici bude klient inklinovat?

Po zkušenostech už ano, i když někdy jsem sama překvapená. Hodně napovídá třeba i styl a barva oblečení. 

S jakými vůněmi vůbec pracujete? 

Jsou zcela přírodní, od jedné německé značky. Máme s ní výborné zkušenosti. Jsou to vlastně éterické oleje rozpuštěné v lihu v té nejvyšší kvalitě, žádná syntetika tam není. 

Není pro vás náročné pracovat s takovým množstvím vůní? 

Člověk si na to postupně zvykne, navíc svou práci miluji. Čich se dá trénovat, stejně jako naše svaly. Když jsem kdysi s vůněmi začínala, rozeznala jsem třeba jen pár složek, ale sama cítím, že čím déle se vonné typologii věnuji, tím víc se to zlepšuje. Po celodenních kurzech jsem bývala i hodně unavená. Teď už je to mnohem lepší.

Jak konkrétně s klienty pracujete?

Buď individuálně či v malých skupinách. Lidé se seznamují s historií a kulturou, učíme je rozeznávat vonné složky, tříbit čich, míchat éterické oleje do nosných rostlinných olejů. Občas vnímám, že lidé mívají problém s trpělivostí a chtějí se všechno naučit během víkendu. Takhle to ale nefunguje. Jde o minimálně roční vzdělávání. 

Váš nos je tedy už trénovaný, ale nemáte problém, když vyjdete do pražských ulic? 

Bohužel ano. Nosím šálu nebo šátek s oblíbenou vůní a při cestách v MHD či ve vlaku si dávám éterický olej pod nos. Používám citrusy, nejsou agresivní na kůži a je to příjemná povzbuzující vůně. 

Jak jsou na tom obecně Češi se vkusem na vůně? 

Vnímám, že si u nás pořád ještě nedokážeme parfém naplno užít a šetříme si ho na zvláštní příležitosti, což je škoda. Vůně by měla být součástí naší osobnosti, jako tomu je v jiných zemích, kde lidé obecně víc voní, jak si všímám při cestování. Ale postupně se to určitě zlepšuje. 

Chodíte vůbec do parfumerií? 

Minimálně. Když už se tam vydám, chodím za a kvalitními značkami, které považuji za výsledek kvalitní řemesné práce, například nich parfémy. 

Kam by se vlastně měl parfém nanášet? 

Nejlíp na místa, kde nám pulsuje krev, tam je kůže nejvíc prohřátá a vůně se tam může optimálně rozvinout. Když už vybíráme v parfumeriích, je třeba dát pozor na to, abychom si čichové buňky nezahltili, tedy vyzkoušet maximálně dvě vůně – na každou ruku jednu. Pro neutralizaci čichu slouží v parfumeriích kávová zrna, avšak měla by být vždy čerstvá. Já radím spíše vyjít ven na vzduch a nechat nos odpočinout. Nikdy se nevoňte něčím, co vám nevoní, co chcete nosit třeba jen na základě reklamy. Nebo když dostanete od někoho parfém a chcete ho nosit jen ze slušnosti, tak to nedělejte. Co nám voní, to nás léčí, uvolňuje a způsobuje příjemné emoce. A naopak.

Zdroj: iGlanc.cz, průvodkyně světem vůní Markéta Filipová