Já nevím jak vám, ale občas se přistihnu, že stojím před regálem a bezmocně na něj hledím. Nevím jak dál. Proč si mám vzít ten růzový šampon místo zeleného. Zelený má zase hezčí obal. No ale o růžovém tvrdila kámoška, že má po něm krásně lesklé vlasy. Pak je tu ten modrý, zahlédla jsem ho v časopisu, jedna dermatoložka ho tam vychvalovala. Úplně je mi jasné, co si teď říkáte. Její problémy bych chtěla mít. Ale já moc dobře vím, že si občas nevíte rady stejně jako já. Nemusí jít vždycky o šampon. Klidně o rozhodnutí, kam jít ráno na snídani. Co u nás nakonec zvítězí?
Kvalita u Češek vítězí nad cenou
Z průzkumu společnosti, která patří mezi předního výrobce kosmetiky a produktů osobní péče vyplývá, že 73 % českých žen upřednostňuje kvalitu nad cenou, ačkoliv cena je pro nás v konečném výsledku též důležitá, a 66 % procent žen nedá dopustit na osobní zkušenost s produktem. To se rozumí, když už víte, tak zkrátka víte.
Až budete příště dumat, kam ty peníze mizí, pak si vzpomeňte, že každá desátá žena utratí ročně za kosmetiku zhruba 10 tisíc korun, přičemž nejvíc utrácíme za vlasové produkty, jak dále vyplynulo. „Kvalitní kosmetika zůstává pro české ženy prioritou. Zároveň výsledky průzkumu potvrzují, že se české zákaznice snaží najít rovnováhu mezi péčí a financemi, a tím také vytvářejí trvalou poptávku po kvalitních a zároveň stále cenově dostupných kosmetických výrobcích,“ komentuje Martin Vrána, CEO společnosti, která za průzkumem stojí.
Co říkají kamarádky, to nás moc nezajímá
Upřímně jsem čekala, že na doporučení kamarádek dáme víc. Z průzkumu totiž vyplývá, že na ně dá pouhých 17 % zákaznic. Přitom já jsem díky své jedné kamarádce nedávno objevila kosmetiku, kterou jsem si úplně zamilovala a stala se fanouškem číslo jedna. Je pravda, že před nákupem jsem si ještě poslechla asi deset podcastů s vědkyní, která danou kosmetiku vyvíjí a teprve ta mě definitivně přesvědčila ke koupi. Takže jsem se vlastně nechala nakonec strhnout odborníkem.
Papír unese vše a prodeje stoupají
Než mě odsoudíte, ráda bych podotkla, že není odborník jako odborník. Řeči typu: ještě lepší složení, revoluční řasenka, neodolatelné rty, redukce nedokonalostí pleti, okamžité výsledky, na to už snad dneska nikdo neslyší. Je mi jedno, že 9 z 10 kosmetiček doporučuje. I když, kosmetika je černá díra pro peněženku každé z nás. Všechny chceme být krásné, úžasné, dokonalé, a tak jde racionalita často stranou. Bohužel pro nás papír unese vše a dobré reklamní texty jen pomáhají zvýšit prodeje.
Neutrácejte zbytečně, prověřujte
Kromě vlastní potřeby nakupují české ženy kosmetiku a produkty osobní péče hlavně před vánočními svátky. Připravte se, kosmetiku pod stromeček dostane hodně z vás, pro blízké ji podle průzkumu pořizuje jako překvapení 47 % dotázaných, a když k tomu je slevová akcička, je to pro nás lákavé o to víc. Než se necháte strhnout, dovolíme si přidat pár doporučení, jak zbytečně neutrácet. Ocení to i vaši blízcí, když jim dáte opravdu kvalitní produkt a ne jen hezkou krabičku s prázdnými sliby.
- Pokud váháte nad nákupem, určitě pomůže, když si předem pročtete dostupné recenze. Takové, co nevypadají, jako že si je prodejce zaplatil. Ukazuje se, že online recenze ovlivní nákupní rozhodování u jedné desetiny žen.
- Dvě třetiny českých zákaznic se, i přes nárůst e-commerce, vydávají na nákup veškeré kosmetiky do kamenné prodejny. Tam si hlavně o svátcích dejte pozor na milé hezké hostesky, které vám to potřebují prodat, aby měly větší výplatu.
- Rovněž v kamenných prodejnách často narazíte na dárkové sady, které se tváří, jako že vyřešily problém s dárkem za vás, ale opravdu všechny produkty uvnitř stojí za to? Nebo slevové akce 2+1 mýdlo zdarma. Je dost pravděpodobné, že jim končí spotřební lhůta a prodejce se jich takto zkrátka potřebuje zbavit.
- Než koupíte nějaký výrobek dekorativní kosmetiky nebo parfém, nejdřív jej vyzkoušejte. Ušetříte si zklamání, které přijde v případě, že jste například netrefili barvu. Od čeho by jinak byly vzorníky a testery.
- Nejdříve si zjistěte, jaký typ vlasů nebo pleti máte. To vám do budoucna ušetří hodně peněz, protože najisto budete vědět, po čem sáhnout a co bude konkrétně vám opravdu plnit službu, za kterou jste si zaplatili.
Zdroj: iGlanc.cz, Martin Vrána ze společnosti Givet, Finance pro radost