Co je příčinou vzniku akné?

Možná někoho překvapí, že akné je považováno za chronické neinfekční zánětlivé onemocnění. Pokud má dospělý člověk akné, jde o zánět v těle, který se projeví na kůži,“ vysvětluje health koučka Ing. Pavla Pešková Gazdíková.                        

Zdroj: Youtube

Příčinou akné je nadměrná produkce mazu, jeho hromadění a zvýšené ucpávání mazových žláz. V ucpaných pórech se množí bakterie, které produkují zánětlivé látky.

Dokážeme ovlivnit nadměrnou produkci akné?

Stav akné ovlivňují vnější a vnitřní faktory. Obojí dokážeme ovlivnit. Vnějšími faktory jsou nevhodná péče o pleť, sluneční záření, kouření, a to i pasivní kouření, tedy pobyt v zakouřené místnosti. Vnitřní faktory jsou zejména výběr potravin a léky, protože některé z nich mohou zhoršovat akné a také stres.

Jakým potravinám se máme vyhnout?

„Je dokázané několika studiemi, že k akné přispívají potraviny s vysokým glykemickým indexem. To je bílé pečivo, slazené nápoje, jídla z fast foodu, různé sladké tyčinky, zákusky, dorty, lupínky, knedlíky. Pozor na ně, jsou to rafinované sacharidy, které stimulují produkci mazu,“ upozorňuje Ing. Pavla Pešková Gazdíková. Pro citlivější osoby jsou problematické mléčné výrobky. Mléko, jogurty, sýry a také například smetanová zmrzlina může zhoršovat akné.

Existují naopak potraviny, které pomáhají akné zlepšovat nebo mu předcházet?

Ano, pokud někdo trpí na akné, je potřeba, aby vysadil potraviny, které způsobují zánět a nahradil je potravinami protizánětlivými. Proto doporučuji zařadit do jídelníčku antioxidanty, které chrání pokožku před poškozením a záněty. Najdeme je hlavně v ovoci a v zelenině. Na talíř si pravidelně dávejte borůvky, maliny, jahody, citrusové plody. Ze zeleniny konzumujte červené zelí, řepu, kapustu a kořenovou zeleninu. Důležité je také zařadit do jídelníčku tučné ryby jako lososa nebo makrelu, které jsou zdrojem Omega3 mastných kyselin. Ty pomáhají v boji proti zánětu v těle.

Mluví se také o důležitosti suplementace zinku. Jaký má zinek vliv na akné?

Zinek má protizánětlivé účinky a pomáhá regulovat produkci mazu. Studie ukazují, že suplementace zinkem vede ke zlepšení akné. Zinek se zároveň přirozeně vyskytuje i v běžně dostupných potravinách. Do jídelníčku zařaďte luštěniny, celozrnné obiloviny, dýňová semínka, hovězí maso nebo ústřice. Ústřice obsahují nejvíce zinku ze všech potravin.

Zdroj: iGlanc.cz, health koučka Pavla Pešková Gazdíková

Související články