Zrovna nedávno se mě přítel ptal: „A čím se budeš za pár let živit, když za tebe bude psát články umělá inteligence?” Upřímně řečeno doufám, že na tenhle scénář nedojde. A pokud ano, tak snad po počáteční euforii textaři bez duše omrzí. Psaní je přece tvůrčí práce a já si moc dobře neumím představit, jak nějaký tvor z kyberprostoru rozlišuje ty drobné nuance závislé na autorovi.
Když jsem narazila na článek o tom, že za pomoci umělé inteligence už vznikají nové módní kolekce, představila jsem si zprvu všechny ty nadšené módní návrháře, co za chvíli ”taky nebudou mít co žrát”. Ale možná, že to nakonec není tak úplně špatná kombinace.
Tenisky jak pro Marii Antoinettu
Kdyby Marie Antoinetta někdy nosila tenisky, určitě by vypadaly nějak takhle. Kolekce klasických bot jednoho z největších módních gigantů přepracovaná pomocí umělé inteligence je vážně ohromující a napříč internetem si získala nemalou pozornost, i kdyby to zrovna nebyl váš styl. Jsme postupně svědky dalších kolekcí z dílny AI, které jsou viditelně futuristické, démonické, ale líbivé zároveň. A to jsme teprve na začátku.
Vím, co kupuju
Na figurínách ty šaty sice vždycky vypadají pěkně, ale v kabince (kterou málokdo umí nasvítit tak, aby tam kdokoliv vypadal dobře) zjistíte, že na sebe musíte najít něco jiného. Chatboti pohánění AI to mohou udělat za vás, vyhledat a doporučit produkt na míru, a kromě toho se vyvíjejí ve spolupráci s virtuální realitou nástroje, které zákazníkovi umožní vidět, jak na nich bude oblečení vypadat. To člověk ocení nejen v případě online nákupů, ale i když zkouší už desáté kalhoty.
Výroba oděvů s umělou inteligencí
Umělá inteligence je ”game changer” už co se týče celého výrobního procesu. Předpokládám, že člověk, který se dá dobrovolně na řemeslo, si tvorbu užívá od samého začátku. Jisté výhody zde ale přece jen jsou hlavně pro velkovýroby. Její algoritmy dokážou optimalizovat výrobní linky, snížit plýtvání a zvýšit efektivitu. Dokáže rovněž předvídat poptávku po konkrétních výrobcích a podle ní upravovat výrobní plány, čímž minimalizuje nadvýrobu a podvýrobu.
Co se týče přímých fyzických změn, výrobní linka poháněná roboty s umělou inteligencí je samozřejmě mnohem efektivnější - na čas i přesnost, a snižuje výrobní náklady. Ve výsledku je ale k finalizaci výrobku a řemeslné práci stále zapotřebí lidí.
Umělá inteligence jako módní Nostradamus
Navrhování oděvů je tvůrčí proces, který se neobejde bez pokusů a omylů. Algoritmy umělé inteligence už dnes dokážou analyzovat data ze sociálních sítí, blogů a našich nákupních zvyklostí, že na základě toho předpoví, jaké trendy, styly a barvy budou IN. Díky tomu si značky nejen udrží náskok, ale ušetří si snahu s vyráběním oblečení, které stejně nakonec nikoho nebude zajímat.
Myšlenka je to na první pohled ekologická a pěkná, ale je to přesně naopak. Přímý tah na branku nás donutí nakupovat ještě víc a nadměrnou výrobu a spotřebu oblečení to neřeší, pokud nezměníme své nákupní chování.
Zlepšení by v dobrých rukou ale přece jen přinést mohla. Analýzou dat o materiálech, výrobních procesech a dodavatelských řetězcích mohou její algoritmy dokonaleji identifikovat oblasti, kde lze udržitelnost zlepšit, například využitím ekologičtějších materiálů, které jsou méně hospodárné. Optimalizací dodavatelských řetězců by pak snížila náklady na dopravu a skladování, čímž se minimalizuje uhlíková stopa.
Jsme teprve na samém počátku toho, co tato nová digitální etapa světa dokáže. Firmy slibují, že máme umělou inteligenci chápat jako nástroj, který vylepší kreativní proces, místo toho, abychom se báli, že nás nahradí.