Zahájení světových olympijských her je vždy velkou událostí, se kterou přirozeně souvisí nutnost vybrat ten správný outfit. Jednotlivé země pro tuto příležitost tradičně povolávají své přední módní návrháře, designérské domy a světově proslulé značky. Vytvořit dobře padnoucí olympijskou kolekci, která zaujme na první pohled, může být totiž pořádný oříšek. Pojďte se ale podívat na ty, které se letos jednoduše povedly.

Francie: Stéphane Ashpool pro Le Coq Sportif

Francie se jako pořadatel musí předvést a využívá k tomu všechny tajné zbraně. Pro navržení kolekce svého olympijského týmu vsadila na neotřelého módního návrháře Stéphana Ashpoola, který stojí za konceptem vlastní špičkové streetwearové značky Pigalle. Uvolněné sportovní ale přesto stylové střihy se tak promítají i do jedinečné olympijské kolekce, která nakonec oficiálně vyšla pod hlavičkou lokální sportovní značky Le Coq Sportif.

Poprvé byly modely předvedeny jak jinak než v rámci pařížského týdne módy. „Sportovci mi řekli, že chtějí být šik, moderní a zářiví,“ vysvětlil na přehlídce Ashpool. Výsledkem se staly tyto smíšené barvy, které mají reprezentovat mezinárodní diverzitu Francie. O oblečení pro zahajovací a závěrečný ceremoniál se postarala značka Berluti, jejíž návrhy jsou naopak vysoce elegantní a tradiční.

Jamajka: Puma

Jamajský olympijský a paralympijský tým se rozhodl držet klasických barev národní vlajky. Jamajští sportovci proto budou zářit v kombinaci jasně žluté, elektrické zelené a černé. Sportovní soupravy pro ně znovu navrhla Puma, která nadané karibské sportovce podporuje už od roku 2001. Během jejich spolupráce se značka stala synonymem lámání sprinterských rekordů a umístění na stupních vítězů.

Generální ředitel společnosti Puma Arne Freundt při představení olympijské kolekce zdůraznil, že letošní design kombinuje rychlost a módu a byl navržen tak, aby dobře vypadal hlavně při pohybu:Střihové linie byly strategicky umístěny tak, aby zdůrazňovaly postavu sportovců a zároveň poskytovaly působivý vizuál, který zdůrazňuje krásu sportovce v pohybu.

Velká Británie: Adidas

Dalšího giganta v oblasti sportovní módy pro svou reprezentaci pravidelně volí Spojené království. Adidas je oficiálním partnerem britského olympijského týmu už počtyřicáté, a proto kreativní ředitelé přesně vědí, po čem vrcholoví sportovci touží. I když letošní kolekce patří k těm nejkonzervativnějším, i tradiční kombinování barev Union Jacku má něco do sebe.

Návrhářka olympijské kolekce Lou Lewer chtěla do návrhů vnést jednoduchost a sounáležitost: „Je velmi důležité, aby se sportovci cítili spojeni se svým týmem. Je to vrchol toho, na co léta trénovali, a oni opravdu chtějí reprezentovat svou zemi a zviditelnit ji.“ Při přípravě kolekce využila svých předchozích zkušeností. Soupravy pro tým Velké Británie připravovala totiž už během her v Londýně v roce 2012.

Portugalsko: Cariuma

Ležérnější přístup zvolilo Portugalsko. Své reprezentanty nechá obléct do jednoduchých sportovních souprav z dílen populární brazilské značky oblečení Cariuma. Designér Pedro Andrade se nechal při vytváření návrhů inspirovat hlavně portugalskou fotbalovou kulturou: „Je plná vzrušení a je vášnivá, takže jsem se rozhodl pro něco, co odpovídá tomuto národnímu sportovnímu nadšení.

Výslednou kolekci tvoří červené dresy, jež kombinují zelené a modré designy. Hlavní filozofie značky se navíc nese ve znamení udržitelnosti a pohodlí, od kterých návrháři nechtěli ustoupit ani v tomto případě. Dresy jsou vyrobeny z recyklovaných plastových lahví, které jsou naštěstí pro sportovce rychleschnoucí a velmi prodyšné.

Japonsko: Asics

Na pohodlí, udržitelné látky a zpracování se soustředí i v Japonsku. Jejich národní olympijský tým oblékne dnes už celosvětově oblíbená značka sportovního oblečení Asics. Díky využití recyklovaných materiálů a obnovitelné energie se designérům podařilo snížit emise plynů při výrobě až o 34 % ve srovnání s předchozími hrami.

Hlavním kouskem, který má přilákat pozornost k japonským sportovcům, je jednoznačně oranžovočervená prodyšná bunda. Barvy mají poeticky odkazovat k červenému slunci zářícímu na japonské vlajce a zároveň odstínům oblohy letního pařížského nebe.

Nizozemí: New Originals

V Nizozemsku se olympijský tým rozhodl dát šanci zcela nové a neokoukané značce. Teplákové soupravy pro ně připravili v New Originals. Brand specializující se na luxusní, ale jednoduše nositelné a moderní oblečení do města, byl založen teprve v roce 2015.

Pro značku byla tvorba kolekce unikátní příležitostí, za kterou vyjádřila vděčnost především prostřednictvím sociálních sítí: „Na návrzích uniforem jsme úzce spolupracovali s tanečníky a snažili se je vytvořit tak, aby vyhovovaly každému z jejich odlišných stylů.“ Modely se skládají především z volných střihů. Holanďané si ale už teď můžou být jistí tím, že je jen tak někdo v jejich svítivě oranžových soupravách na slavnostních ceremoniálech nepřehlédne.

Kanada: Lululemon

Kdo jiný by měl oblékat kanadské vrcholové sportovce než tamní nejoblíbenější společnost se značkovým sportovním oblečením. Lululemon byl založen v roce 1998 ve Vancouveru a v současnosti už šlape na paty velikánům jako Nike a Adidas. S jejich jedinečnými propracovanými designy a důrazem na kvalitu se není čemu divit. Svých předností koneckonců využili právě i při tvorbě olympijské kolekce na letošní hry v Paříži.

Soupravy oblečení jsou vyhotovené hlavně v červené barvě s rozmanitými designy. Detaily zachycují faunu a flóru kanadské krajiny. Olympionikům mají tyto drobné motivy sloužit jako malá připomínka domoviny, která je bude motivovat k lepším výkonům. Ne nadarmo se říká, že se má krása hledat v maličkostech. Na uzavírající ceremoniál pak mají Kanaďané obléct speciální uniformy s jedinečným potiskem.Navrhl ho indiánský umělec a zobrazuje polární záři opravdu skvělým, módním a smysluplným způsobem,“ prozradila módní komentátorka Elizabeth Segrani.

USA: Ralph Lauren, Nike & Skims

Olympijský tým Spojených států má už tradičně na hrách z čeho vybírat. Základní ceremoniální kolekci měl znovu na starost módní dům Ralpha Laurena. V prohlášení, které značka vydala, se píše, že „vzhled zahrnuje vlasteneckého ducha, který se odráží v charakteristické paletě červené, bílé a modré barvy“. S ikonickou trikolórou pracovala i sportovní značka Nike, jež pro americké sportovce připravuje funkční uniformy pravidelně.

I letos byla navíc vytvořena také unikátní kolekce z portfolia značky Skims, kterou vede a vlastní Kim Kardashian. Pro účely olympijských a paralympijských her připravili speciální řadu oblečení z jemných látek pro denní nošení. Kolekce zahrnuje například i plavky, spodní a noční prádlo, a to včetně pánské nabídky.

Zdroj: Youtube

Česká republika: Jan Černý pro Alpine Pro

Jak mezi těmito stylovými soupravami ohodnotit kolekci vzniklou pro české sportovce? Za návrhy stojí Jan Černý, který ve světě módy vystupuje pod jménem Jan Société, a ten se toho vůbec nebál. Modely pro sportovce kombinují trench coat a batiku: „Když jsem se v Paříži procházel kolem řeky Seiny, kde má proběhnout zahajovací ceremoniál, vždycky tam pofukoval vítr. Proto plášť,“ vysvětlil návrhář na sociálních sítích a dodal: „Při mé rešerši jsem nenarazil na to, že by nějaká země kdy v plášti nastupovala.“

Vzhled celé kolekce je svěží, moderní a rozhodně inovativní. Kritice českých fanoušků však neunikl.Já se nebojím. Pokud mi dá někdo oprávněnou konstruktivní kritiku s nějakým názorem, v pohodě to vezmu. Pokud se někomu nelíbí modrá a bude tam modrá, to není můj problém,” staví se ke kritickým komentářům Jan Černý.

Zdroj: iGlanc.cz

Související články