Gucci patří mezi značky, které zaznamenaly mírný pád z výšin pomyslného módního Olympu. Tento pád se konkrétně letos rovná poklesu o devatenáct procent v prodejích. Možná za tím stojí odchod geniálního návrháře Alessandra Micheleho, který Gucci zamával a se "sbohem a šáteček" si svou ikonickou DNA odnesl do módního domu Valentino. Možná je to také o přístupu samotného brandu, který se snaží přizpůsobit trendu tichého luxusu. Pojďme se blíže podívat na to, co se u Gucci děje, protože nová přehlídka vyvolala řadu diskuzí.
Návrhář vzal Gucci duši a odešel s ní k Valentino
Ta se odehrála v rámci milánského týdne módy a zdaleka největší rozruch na ní způsobila přítomnost hudební skupiny BTS. Ještě předloni byl kreativním ředitelem značky Alessandro Michele, který u Gucciho působil od roku 2015. Jeho Gucci bylo plné květinových vzorů, granny stylu a maximalistických over the top kreací. Postaral se o růst a prodeje (ty samozřejmě kolísaly) a značku přetvořil k obrazu svému do podoby, pod jakou jsme ji znali doteď. Když tak Michele oznámil, že odchází, všichni se ptali, co vlastně z Gucci zbyde. Kromě Micheleho navíc odešel loni i CEO Marco Bizzarri. A nebyli jediní, v módním domě tak proběhla pořádná "čistka".
Michele si ale rozhodně nepohoršil, přestoupil do módního domu Valentino, kde nahradil módního supergurua Pierpaola Piccioliho. Zaměřme se tak na chvíli na značku Valentino. Michele pro ni představil svoji první kolekci. Tu ale fanoušci odmítli s tím, že působí na chlup stejně jako ty, které vídají u Gucci. Ač je Michele vizuální génius, jeho DNA je nadále spjatá s domem Gucci. Valentino tak prochází jistou krizí identity, najednou postrádá svou romanci a italský sexappeal a namísto toho se v nové kolekci snaží vzpomínat na nostalgii sedmdesátých let, čímž vizuálně připomíná cizí značku.
U Gucciho "vyfasovali" na oplátku návrháře z Valentino
Gucci teď ale bez Micheleho čelí úplně stejnému problému jako Valentino s Michelem. Problém Gucci je přitom možná ještě náročnější, protože identita jejich značky je ještě daleko vyhraněnější. Gucci teď navíc připomíná Valentino! Na pozici nového kreativního ředitele totiž nastoupil Sabato de Sarno, který působil od roku 2009 právě ve Valentino. Značky si tak, zdá se, vyměnily nejen návrháře, ale i tváře.
Gucci vždycky platilo za výkřik maximalismu, jehož auru obklopovaly skandály a jistý svůdný svět fantazie. Teď je však více než jasné, že se snaží Gucci od Micheleho přístupu odstřihnout, distancovat a pokusit se o velký rebrand. Jenže se pohybuje na nebezpečném poli. Kolekce, kterou letos představili, působila nezvykle minimalisticky. Zdá se tak, že se značka snaží soutěžit v oboru, ve kterém jsou jiné brandy daleko silnější.
Esence Gucci je pryč, značka sází na minimalismus
Nezbývá než se ptát, kam Gucci po odchodu Mitchela směřuje. Finální look přehlídky postrádal duši a celkově nepůsobilo oblečení nijak objevně. Místy se snažila kolekce odkazovat na staré Gucci a Jackie Kennedy, po které pojmenoval módní dům i jednu ze svých kabelek. Značka je pak samozřejmě stále silná v obuvi, kabelkách a ve večerních šatech, které v poslední době sklízely na červeném koberci samou chválu, vynesly je například Taylor Swift nebo Lupita Nyong'o.
Zdroj: iGlanc.cz, Anna-Marie Donkor je módní redaktorka s mnohaletou zkušeností. Moderovala úspěšný módní podcast, kromě toho působila jako vizážistka a odborná recenzentka parfémů, Gucci, Drapers