Představte si, že ty umně naaranžované šaty stojí asi 145 000 korun. Na svědomí je má značka Balenciaga, která je nekorunovanou královnou v oblasti tzv. ugly fashion. Ošoupané tenisky, boty zvláštních patvarů nebo zmíněné šokující přehlídky. Zde všude tento brand posouvá hranice. Je ale tato móda skutečně odpudivá?
Chytrý marketing?
Pro mnohé se snímky modelů z dílny tohoto brandu stávají jistým guilty pleasure. I když se tomu lidé smějí, parodují a klepou si na čelo, že takové výstřední kousky nemohou mít úspěch, značka nijak neztrácí na prestiži. Naopak. Jen si všimněte, jaká loga nosí lidé okázale. Balenciaga mezi ně patří. Mít na hrudi mikiny nebo na zádech košile tento brand znamená být cool. Značka k sobě chytře přitahuje pozornost. Když se podíváte na její portfolio, najdete v něm více líbivých kousků. Mrkněme však na to, jestli se dají i ty kontroverzní artikly nosit.
Jak pracovat s ugly fashion?
Opět se vrátíme k oněm šatům vypadajícím jako černý pytel na odpadky. Ve skutečnosti jde o leskem potažené plátno. Efekt latexu. Koženkové bundy, lakovky nebo i lesklé legíny přece nosíme. V čem by pak tyto šaty měly být ošklivější? Pokud budete outfit stylovat jako kdybyste pracovali s elegantními koženými šaty, nešlápnete vedle. Masivní náhrdelník, kabelka pastelové barvy a bílé obutí roztříští pozornost upřenou na onen „pytel“ a šaty budou vypadat zcela normálně. Pamatujte, že leckdy si myslíme, že je něco ošklivé, protože nám to vnuknul někdo jiný. Třeba ten, jenž šíří sítěmi nějaký model a hlásá „podívejte, co je to za hrůzu“.
Co je krásné a co ošklivé?
Lidský vkus se mění, trendy se posouvají. Jen si uvědomte, jak se přijímala spousta módních výstřelků, které nám dnes připadají normální. Například oversize éra. Také máte ve skříni sako o pár čísel větší, takže si hovíte v pohodlí? A vidíte! Když se objemnější kousky draly na mola, návrháři je navlékli na modelky a modely od hlavy až k patě. Ve finále to pak působilo, že se daní manekýni utopili ve skafandrech. Diváci si opět mohli říct, kdo toto bude nosit, a přitom si poté pořídili několik kousků, které separátně skvěle fungují. Na přehlídce je ovšem třeba zaujmout. I v lookbooku. Mrkněte třeba na stránky Gucci, kde na e-shopu vypadají jednotlivé kousky skvěle, ve stylingu na modelce však mohou budit rozpaky. Takové kombinace se většina nositelů neodváží zopakovat. To ale neznamená, že každý jednotlivý kus musí být ošklivý.
A co ty škaredé boty?
Když se mrkneme na ugly fashion, tak nejvíc se designéři kreativně vyřádí na botách. Ušmudlané sneakers připomínající ty tenisky, které jsme po letech vyhazovali do popelnic. Ale ty nové přesto nepůsobí tak omšele, protože ještě drží tvar oproti rozšmajdaným, použitým keckám. Když se pohybujete v módním nebo uměleckém prostředí, vynést takové boty je cool. Ugly shoes ale nemusí být nutně takto působící zdevastovaná obuv. Někomu se ježí vlasy, když vidí válenky. Chunky shoes, tenisky s platformou nejlépe v dezénu pneumatiky traktoru, působí rovněž humpolácky. Jestli máte ale pěkné nohy, obujte je k cigaretovým nohavicím. Nebude to vypadat špatně. Samozřejmě existují kousky, jež jsou tak výstřední, že si je dovolí vynést extravagantní lidé nebo osobnosti, které chtějí zaujmout. Nejsme módní advokáti všech výstřelků a souhlasíme, že některé artikly jsou v podstatě nenositelné. Ty se v módě ovšem dlouho neudrží. Pro jejich výraznost si je nositel často nemůže vzít vícekrát. Jak se říká „opakovaný vtip není vtipem“. Tyto modely mají tak jepičí život.
Pomáhají doplňky
Šaty, tenisky, saka, kalhoty, trička. Je lze kombinovat s dalšími kousky outfitu, takže ugly efekt se zmírní. Jak na to, když máte extravagantní kabát? Například značka Louis Vuitton pro letošní sezonu přišla s několika modely, které působí jako z hlubokého socialismu. Kabát nevýrazného hnědého koloritu, kožené detaily na ramenou, jež evokují záplaty na sakách. Přitom jde o skvost z kašmíru. Pokud máte kvalitní materiál, není třeba jej nějak vylepšovat, to poznáte, jak jej obléknete. Můžete si ale pomoci doplňky. Vezmete pásek, aby se zdůraznil pas, pěkná bude i kabelka stylu messenger. A kozačky. Aby už tak výrazný svrchník nerušily barva a struktura kalhot, ponožek a ještě bot.
Proč to stále funguje?
Ugly fashion má své opodstatnění. Kdyby ne, tak se nerodí nové a nové kousky. Fungují jako marketingové nástroje, slouží i nositelům, kteří ony výstřednosti vynesou. A i pro ně to je reklama. Než se okouká. Protože naše oči si zvyknou na vše, co vidí, dokonce nám natolik přenastaví myšlení, že si něco takového pořídíme do šatníku. Vybavte si, jak se tvrdilo, že zejména móda 80. a 90. let byla příšerná. A hle, na štendrech v obchodech visí crop topy, volné džíny střihu boyfriend i ten účes mullet trenduje. Než bude třeba přijít s něčím novým, více šokujícím.
Zdroj: iGlanc.cz, The Standard, Fashionista