Přestylovaná a málo kreativní. I takové jsou první reakce na novou kolekci Versace. "Cítím, že móda je odpovědná za to, aby dokázala povznést lidskou duši," uvedla Donatella Versace ještě před začátkem celé show. Novou kolekci představila na milánském hradě Castello Sforzesco z patnáctého století. Přestože se Donatella vrací od smrti svého bratra a zakladatele celého módního domu Gianniho Versace do minulosti pravidelně, letošní nostalgii jí neodpustili ani někteří z nejvěrnějších fanoušků.
Odpověď na klesající prodeje? Návrat ke kořenům
Aby se Donatella vrátila do nostalgie sedmdesátých let, musela zapátrat ve vlastních archivech. Z těch oživila svoji kolekci pro linii značky Versace Versus z roku 1997, kterou uvedla v New Yorku těsně před bratrovou smrtí. V té době byl Gigi Hadid, která se stala hvězdou letošní přehlídky, teprve jeden rok.
"Móda může být intelektuální, ale lidé potřebují i prostou pozitivitu," stojí si za svým Donatella. Na samotných pozvánkách pak stálo, že má nová kolekce přinést do světa, který je plný temna, trochu optimismu a štěstí. A tak se na mole kombinovaly zdánlivě nekombinovatelné barvy – baby blue s křiklavě rudou, hnědou, levandulovou, žlutou a černou – psychedelické potisky, pyžamové sety i kovbojské detaily. Nosným pilířem večera pak byly červené silonky v sandálcích na podpatku s otevřenou špičkou. Vzpomínalo se i na zlatý věk módy, tedy na devadesátá léta, a to jak střihy, tak i zajímavými detaily v podobě Versace parfémových flakónů. "Granny" styl doplnila Versace o trendy platformy. Nechyběl ani oroton, který zpopularizoval sám Gianni Versace. Jedná se o metalickou látku, která na první pohled teče jako voda.
Jedná se tak zřejmě o sebevědomou odpověď Donatelly Versace na způsob, jakým klesají luxusním značkám (včetně Versace) prodeje. Mnohé značky (Burberry, Valentino, Gucci) na situaci reagují tak, že se snaží o rebrand. Svoji image chtějí osvěžit a přiblížit zákazníkům. Versace se naopak (podobně jako Prada) navrací ke kořenům a ukazuje, že se klesajícímu zájmu ze strany zákazníků o luxusní značky přizpůsobovat kompletní změnou image nehodlá. Versace je, ostatně stejně jako Prada, rodinnou firmou, která čerpá veškeré své "bohatství" (materiální i symbolické) ze své hluboké historie.
Donatella, múza Versace
V loňské kolekci se Donatella vracela pro změnu k letům šedesátým a čerpala z kolekce z roku 1995. Je tak snad více než jasné, jak budou vypadat kolekce příští. Sama Donatella si je ostatně dobře vědoma toho, že byla vždycky múzou celého Versace. Gianni pro ni nechal vytvořit parfém s názvem Blonde a ona pro něj pracovala na odnoži Versace s názvem Versus. Idylka ale netrvala věčně. Gianni onemocněl rakovinou, v roce 1997 jej pak před domem zastřelil filipínský sériový vrah Andrew Cunanan.
Zdroj: iGlanc.cz, Versace, WWD, Mojeh, Fashion Network, Anna-Marie Donkor je módní redaktorka s mnohaletou zkušeností. Moderovala úspěšný módní podcast, kromě toho působila jako vizážistka a odborná recenzentka parfémů.