"Důsledkem války a světa uniforem se ženy začaly oblékat jako Amazonky. Já ale navrhuji šaty pro ženy, které jsou jako květiny," řekl kdysi Christian Dior, když tvořil svůj ikonický New Look. Ten definoval jednu velkolepou módní éru a celá Paříž v něm našla nový symbol ženskosti. Jistě, sám potom navrhl i slavné šaty nazvané Amazone, i ty byly ovšem plné grácie. V rámci letošního fashion weeku v Paříži jsme ovšem měli tu smůlu vidět jakýsi nesourodý pokus o spojení tematiky právě Amazonek, ženské síly a olympijských her. To, co mohlo být skutečnou oslavou ženské jedinečnosti, se tak stalo unavenou koláží bez špetky nápadu.
Obdivuhodná odvaha předvést naprosté minimum
Vzhledem k tomu, že se olympijské hry konaly letos v Paříži a Dior v rámci nich oblékal takové hvězdy jako Lady Gaga či Céline Dion, stala se olympijská tematika i ústředním motivem nové kolekce. Obdivuhodné, jak se k olympijským hrám návrhářka Maria Grazia Chiuri vrací. Snad jako kdyby se o nich ještě mluvilo. Ani řecké motivy pro ni nejsou žádnou novinkou, pro Dior je historicky v rámci svých přehlídek představila už nesčetněkrát, i tentokrát ovšem působila kolekce jako bez života. Přitom jsme na ní sem tam zahlédli i zajímavý look – který ovšem až nápadně připomínal loňskou kolekci módního domu Bottega Veneta.
Recyklovala vlastní nápady, pocit nostalgie ale nevzbudila
Návrhářka se zřejmě pokoušela vzbudit pocit nostalgie, podobně jako letos Donatella Versace či Roberto Cavalli. Zdá se však, že se zacyklila ve své vlastní minulosti a namísto inovace představila strohou recyklaci. Inspirovala se totiž vlastní loňskou podzimní couture kolekcí, kterou uvedla v Musée Rodin. Následně pak sáhla i do svých starých a zaprášených archivů, ze kterých vytáhla siluety ze své první přehlídky pro Dior z roku 2016, kterou pravděpodobně zamýšlela obléci celý fanklub Taylor Swift. Výsledek? Dílčí kousky spolu neladily a chyběla jakákoli soudržnost.
Přehlídka vyvolávala jedinou emoci: Pocit frustrace
Do letošní kolekce zapracovala Maria i nudný street style s proužky, který nevyvolával jinou emoci než snad jen pocit frustrace. I ten se ale jistě po skončení přehlídky rychle vytratil, protože kolekce byla značně nezapamatovatelná. Maria divákům v podstatě servírovala stejné oblečení, jen na jiných modelkách. Óda na ženskou sílu, vztah pohybu, těla a oblečení se proměnila v šedý a nevýrazný pokus, který jako by symbolicky naznačoval rezignaci samotné návrhářky na odkaz kdysi velkolepého módního domu.
Přehlídce darovala Chiuri poslední polibek smrti, když ji korunovala ještě velkými logy Dior, zřejmě z toho důvodu, že by jinak kolekce kompletně postrádala DNA vlastní značky. Celkově by se dala označit letošní show Dioru jako bez nápadu. Značka letos předvedla ještě slabší práci než kreativní ředitel Burberry Daniel Lee, který zápasí s trenčkoty. Jednotlivé outfity spolu neladily ani tematicky, přehlídka tak působila jako by se odehrávala ve zvláštní módní smyčce, modelky se sice střídaly, ale oblečení působilo stejně nevýrazně a repetitivně.
Zdroj: iGlanc.cz, Dior, WWD, Anna-Marie Donkor je módní redaktorka s mnohaletou zkušeností. Moderovala úspěšný módní podcast, kromě toho působila jako vizážistka a odborná recenzentka parfémů.