„Luxus musí být zároveň pohodlný, jinak to není luxus.” Tak zní jeden z mnoha citátů francouzské módní návrhářky Gabrielle Chanel. Vyzdvihujeme právě slovo pohodlí, protože se ve článku soustředíme předně na věci, kterými se tato elegantní dáma v perlách zasadila o lehčí a jednodušší život ženě každé sociální vrstvy.

Pohodlí

Pohodlí je jeden z největších darů, které nám Coco Chanel dala. Využila vlastní chlapecké postavy, aby prosadila méně omezující ženský oděv, osvobozený od svazující parády, jakou byly například korzety. Dámský šatník obrátila naruby a dala světu ”novou” ženu.

Zdroj: Youtube

Praktičnost a pohodlí byly pro její uvolněný styl klíčové. Pro tyto účely se často inspirovala mužským oděvem. Jmenujme například košilové šaty, jednoduché blůzy, splývavé kardigany nebo i takové detaily jako šikovně umístěné kapsy. Připisuje se jí rovněž vynález „malých černých”, které dnes žádné ženě nechybí ve skříni. Zasadila se o vícedílné oblečení, takže se jednotlivé kusy daly mezi sebou kombinovat, a v neposlední řadě zpopularizovala nošení kalhot.

Černá

Celý módní svět je zahalený do černé. Ale až do ”věku Chanel” tomu tak nebylo. To právě díky ní se z černé barvy sundala pohřební nálepka a místo toho se stala naší běžnou součástí. Černá je skvělá, je nadčasová, opticky zeštíhluje a každému outfitu automaticky dodá dramatičnost a šmrnc. Šatník mnohých z nás je dnes postavený jenom na černé. Takže díky, Coco.

Opálení

Zasadila se i o popularizaci opalování. Až do poloviny 20. let 20. století bylo v některých částech světa opalování v létě ztělesněným faux pas. Teprve když v roce 1923 vystoupila opálená Coco Chanel z jachty v Cannes, stal se z něj trend.

Jak nám popularizací opalování usnadnila život? Předtím se řada bohatých Američanů a Evropanů snažila všemi silami vyhnout jakékoliv barvě. Bledá pleť značila společenský status a signalizovala, že člověk tráví čas oběda či odpočinku uvnitř. Narozdíl od dělnické třídy, která se celý den lopotila na slunci. Když šly ženy na pláž, schovávaly se na písku pod slunečníky, kápěmi, dlouhými rukávy a rukavicemi. Hlavně ať jim nevyskočí ani jediná piha.

O Coco se často říká, že si prostě vzala ”trendy” od střední a nižší třídy a přetvořila je v něco volnočasově elegantního. V době, kdy návrhářka vystupovala opálená ze své jachty, už ve skutečnosti šlechtická společnost začínala akceptovat pobyt na slunci ze zdravotních důvodů, ale až teprve poté se z opálení stal symbol krásy. Situace se také měnila s nástupem průmyslové revoluce. Dělníci se z polí přesunuli do továren a dolů, zatímco smetánka se odebírala do svých letovisek.

Bižuterie

Snad na každé fotografii je Gabrielle Chanel ověšená perlami. Ty ale nebyly pravé, jak byste se možná automaticky domnívali. Tlumené barvy svých kolekcí často oživovala zlatými knoflíky, řetízky a bižuterií, která se díky ní stala akceptovatelnou. S oblibou kombinovala pravé a falešné šperky. Umělé perly milovala. Už nechtěla, aby šperky byly symbolem luxusu, dle ní měly především zdobit. Samozřejmě i tohle bylo zpočátku aristokracii trnem v oku.

Kabelka

V únoru 1955 představila legendární kabelku 2.55. Dnes je ztělesněním luxusního zboží, tehdy budila rozpaky. Design kabelky totiž vycházel z kapes na ramenním popruhu, které nosili především muži. Do té doby ženy držely v ruce psaníčka, teď měly najednou kabelku zavěšenou přes rameno a ruce volné.

Mikádo

Že žena nemusí mít nutně jen ohromné drdoly, aby byla krásná, je další z úžasných praktických nápadů, za které vděčíme této drobné Francouzce. Takže si ostříhala vlasy na mikádo a výrazně tím něžnému pohlaví odlehčila. Trendem se staly krátké vlasy a rovná ofina. Zakončíme to dalším z jejích citátů, který praví: „Žena, která si ostříhá vlasy, změní svůj život.”

Zdroj: iGlanc.cz, It's Rosy, Get to Text