Existuje v Česku někdo, kdo film režiséra Martina Friče z roku 1939 nikdy neviděl? Asi těžko! Příběh šetřivého úředníčka cestovní kanceláře Aloise Nováka, který se jednou měsíčně po výplatě promění v elegantního pracháče Kristiána, co za večer v Orient baru prohýří za drinky a ženské majlant, viděl v kinech rekordní počet diváků. Televizní stanice ho s úspěchem vysílají dodnes a nyní bude v restaurované verzi k vidění i ve vybraných artových kinech.

Zdroj: Youtube

Šaty stály jako tři platy

Adina Mandlová, která za svou nejslavnější roli Zuzany Rendlové, znuděné single dívky z vyšší společnosti, dostala státní filmovou cenu, na to konto prohlásila: „Ocenění si vážím, ale měla by ho místo mě dostat Hana Podolská. To ona stvořila Zuzanu.“ Narážela na fakt, že veškeré luxusní róby ve filmu pocházely z nejhonosnějšího módního prvorepublikového salonu. Jedny šaty zde průměrně vyšly až na tři průměrné platy. Vlastnit alespoň jedny bylo i pro dámy střední vrstvy otázkou společenské prestiže.

Modelka Adina Mandlová

„Adina Mandlová pro mě za mlada předváděla jako manekýna a patřila mezi ty nejlepší. Uměla mé modely úžasné vynést. Měla úžasnou postavu i charisma, byla výjimečná a rádi jsme s ní pracovali,“ vzpomínala sama návrhářka v dokumentu České televize. Adinu tedy později oblékala do různých filmů. Na Kristiánovi si paní Hana dala obzvlášť záležet, čekalo se předem, že půjde o kasovní trhák.

Herečka vynesla v Kristiánovi „crème de la crème“ trendů své doby. Dlouhé šaty s jemným zdobením, elegantními vypasovanými střihy a luxusními látkami zdůrazňovaly ženskou siluetu a dodávaly Mandlové výrazný šarm a noblesu.

Související články

Bílé, krémové, a nebo mintové?

Každý kousek byl pečlivě promyšlen a přizpůsoben charakteru a situaci postavy. Nezapomenutelná je světlá róba z hedvábného saténu odhalující ramena s volánem kolem dekoltu s odpovídajícími doplňky – kožešinovou štólou až na zem, luxusními diamantovými šperky, stužkou ve vlasech a kabelkou, která v sobě měla zabudované trojdílné zrcátko ke kontrole make-upu. Zajímavostí je, že tyto nádherné šaty, které působí v černobílém filmu jako bílé či krémové, měly barvu mintovou! Filmová Zuzana měla od Podolské denní i večerní garderobu. Když se například vydala hledat muže, který ji v baru opustil se slovy: „Zavřete oči, odcházím,“ měla na sobě populární tmavý kostým doplněný stylovým kloboučkem. V závěru filmu, kdy dojde k odhalení identity Aloise Nováka, má zas na hlavě ikonický černý klobouk s decentním závojem přes oči.

Zdroj: iGlanc.cz, časopis Glanc, dokument ČT Hana Podolská, legenda české módy

Související články