Female gaze, male gaze. Boy pretty, anebo girl pretty. Fenomén, který rezonuje na sociálních sítích. Podle tohoto konceptu existují dva typy ženské krásy. Ten první je souborem znaků, který na ženě považují za atraktivní muži. Ten druhý je zase souborem znaků, které oceňují a považují za krásné naopak ženy. Prakticky se tak může stát, že zatímco jsou muži poblázněni z nějaké ženy nebo celebrity, dejme tomu například z Jennifer Lawrence, ženy to komentují prostým "Co na ní vidí? Vždyť Monica Bellucci je daleko víc sexy!" Ženy, které pak často sklízejí komplimenty od žen, možná nedostávají tolik komplimentů od mužů – a naopak. Ostatně už i moje babička říkávala, že se obleče a nalíčí jiným způsobem, když půjde do čistě mužského, anebo do čistě ženského kolektivu. Co je ale na tomto fenoménu pravdy? Pojďme se podívat, co o něm říká věda, a na to, jak se tedy můžeme efektivně nalíčit buďto pro "ženské", anebo pro "mužské" oko.
O kom dívky šíří drby
"Girl pretty a boy pretty. Někteří lidé tvrdí, že to, zda shledáváme druhého člověka atraktivním, záleží na jeho auře. My máme ale i vědecké základy. Ženy například často považují velmi atraktivní ženy paradoxně za méně atraktivní. To vychází z psychologie, kdy nechceme vyzdvihovat potenciální konkurenci. Proto například dívky šíří ve škole drby o nejhezčí holce ze třídy, na kterou letí kluci. Jenže to platí i naopak, kluci na škole se například smějí dívčím idolům Justinu Bieberovi nebo One Direction a shazují je jako zženštilé," vysvětluje vědec Macken Murphy.
Ženy svaly nechtějí
"Zadruhé tu jsou pak rozdíly v sexuální přitažlivosti. Heterosexuální žena může jen těžko hodnotit atraktivitu druhé ženy stejným způsobem jako muž, protože ji nepřitahuje. To samé pak platí pro muže," naráží odborník na fenomén, kdy si valná většina mužů například myslí, že ženy milují potetované svalovce z posilovny, kteří překypují testosteronem. Jenže něžné pohlaví mezitím ve velkém přitahují třeba Timothée Chalamet anebo Robert Pattinson.
"Muži si obecně myslí, že chlapi s tetováním jsou atraktivnější, studie ale ukazují, že ženám záleží daleko více na jiných aspektech. Ženy pak mimo jiné kladou daleko větší důraz na štíhlost než muži. Na to ale nepotřebujeme ani studie, stačí se podívat na modelky, které se líbí ženám, a na modelky, které se líbí mužům," dodává Murphy.
Proč chtějí muži "holku od vedle"
Zdá se, že vědecký základ máme. Jak ale vlastně vypadá žena, která je krásná z mužského pohledu? Přestože si pod typicky sexy lookem představíme černé kouřovky nebo rudou rtěnku a silný odér kořeněného parfému, muži preferují přirozený a velmi jemný make-up, který podtrhuje ženskost. Taková žena vypadá jako "holka od vedle" a působí také velmi dostupným dojmem. Tato teorie tak možná vysvětluje, proč muži ve velkém milují herečky jako Scarlett Johansson, Margot Robbie, Jennifer Lawrence nebo Sydney Sweeney. Naopak ženy oceňují kreativnější líčení, tzv. fashion make-up, dramatičtější kontury a barvy stínů i rtěnek. Za vzor ultimátní ženskosti pak často považují například Zendayu, Anne Hathaway nebo třeba Bellu Hadid.
Téměř žádný make up
"Z pohledu muže je žena atraktivní, když nemá nedokonalosti, ale přesto působí přirozeně, jako by na sobě neměla téměř žádný make-up," vysvětluje make-up artistka Mirta Miler ve svém videu, které umístila na sociální sítě. Ženy mají oproti tomu tendence oceňovat spíše lehké krémy s minimem krytí.
Protože muži milují jemnou ženskost, kontruru vede níže a v oblých tvarech. Tváře by měly vypadat plně a šťavnatě, mladě a roztomile, nikoli přehnaně kostnatě. Vysoké modelkovské líce tvořící liftingový efekt ocení naopak ženské oko, pro které bude takové líčení působit chic editorial dojmem, zatímco pro muže dojmem naopak přísným a nedostupným. Stejně tak obočí – zatímco ženy často experimentují s trendy, muži oceňují přirozenost.
Muži podle Miler dále preferují zasněný pohled, matnější pleť, ale lesklé oční stíny a rty. Nebojte se tak stříbrných, hnědých ani růžových odstínů. U žen naopak vítězí kouřové líčení ve stylu foxy eyes, podkreslení oka, linka a výraznější umělé řasy. A rty? Mirta tvrdí, že muži preferují produkty, které působí, že se nebudou při polibku obtiskávat, tedy žádné matné a výrazné rtěnky. Pro ženy pak platí přesný opak.
Zdroj: iGlanc.cz, Daily Dot, Macken Murphy, Mirta Miler