Jestli mám v beauty světě pro něco opravdovou slabost, jsou to parfémy. A vždycky mě zajímaly ty, které se něčím vymykají, vzbuzují emoce a trochu provokují. Líbivé „vodičky“ typu neurazí-nenadchne nejsou nic pro mě. Dodnes si pamatuju na moment, kdy jsem před pětadvaceti lety poprvé přivoněla k tehdejší novince Thierryho Muglera, parfému Angel. Z té úchvatné kombinace čokolády, pižma a jasmínu se mi podlomila kolena a po zbytek dne jsem téměř neodtrhla nos od zápěstí. Do té doby jsem nezažila, že by nějaký parfém následně vyvolával tolik rozporuplných reakcí jako tenhle v modrém flakonu ve tvaru hvězdy – někteří ho vnímali jako afrodiziakum, jiní ho nemohli ani cítit. A jedné mojí kolegyni se z něj dokonce dělalo fyzicky špatně. 

Zdroj: Youtube

Hřbitovní kvítí

Zatímco Muglerův Angel se i přes svou kontroverzi tváří nevinně a poukazuje především na „andělské“ tóny vůně, proslulý parfémář Serge Lutens zachází v některých svých vonných kompozicích mnohem dál a nebojí se dát vůním přímočaré názvy. Například v parfému L’Orphelline (sirotek) chtěl zachytit vzpomínky na vlhké plesnivějící zdi sirotčince, v němž vyrůstal, do La Religieuse (jeptiška) promítá svůj strach i fascinaci řádovými sestrami, které ho vychovávaly, a De Profundis (pojmenování Žalmu 130) je jeho vzpomínkou na průvod mířící na hřbitov. Přes temně působící popisy zmíněných Lutensových vůní stojí za to je vyzkoušet, třeba L’Orphelline patří mezi mé oblíbence už léta, a přestože v ní plíseň opravdu cítím, zároveň mě ohromuje svou něžností. 

Jak voní popelnice

K nekonvenčním značkám patří také francouzský parfémový dům Etat Libre d’Orange. Potěšení z jejich vůní tak můžete nacházet v kombinacích, které jsou vše, jen ne prvoplánové, mohou šokovat i pobavit. Obojí se mi přihodilo u jejich voňavého počinu Fat Electrician. Ano, hádáte správně. Už si v duchu představuju ten pikantní dialog: „Čím to voníš? / Tlustým elektrikářem!“ Ale pozor! Jakkoli může znít ten název šíleně, jde ve skutečnosti o smyslnou živočišnou vůni – i když, asi jak pro koho. 

Ne všechny parfémy od téhle značky u nás koupíte, na to je český zákazník přece jen příliš konzervativní. K neobvyklým vůním patří také I Am Trash, která mě fascinovala už po prvním přivonění – hned mě napadly přezrálé kvasící jahody a nahnilé meruňky ve sluncem rozpálené popelnici. Podle tvůrkyně parfému Daniely Andrier přepsala tato vůně parfémové dějiny. Říká, že je určená nositelům, kteří se nebojí názvu a chtějí zjistit, jak asi voní odpadky a poukazuje na to, že svět je krásné, ale i prohnilé místo. Zároveň vzkazuje, že naše planeta nemá nekonečné zdroje, přestože stále vyhazujeme a nadměrně spotřebováváme, a že i my se jednou obrátíme v prach a v potravu pro červy…

Parfémářské umění

Podle české tvůrkyně parfémů Kateřiny Novákové jsme na bizarní a občas i odpudivé vůně evolučně mnohem lépe uzpůsobeni. „Jsou pro nás srozumitelnější a známější, protože čich měl za úkol nás primárně chránit před toxikologickým a mikrobiálním nebezpečím a také třeba před ohněm,“ vysvětluje parfémářka a vzpomíná na nejpodivnější vůni, kterou kdy namíchala. Měla připomínat latexové oblečení. 

„Kamarádka působící v souboru Fetish Burlesque mě propojila s Michalem Brunnerem, expertem na latex fetiš. Ten mi neváhal hned na první setkání přinést na vyzkoušení několik latexových oblečků a dýchací masku pro lepší prožitek latexu nejen jako materiálu, ale celého tohoto komplexního fetiše. Statečně se mnou otestoval desítky lahviček s nejbizarnějšími ingrediencemi a nakonec vznikla vůně připomínající nemytého bezdomovce a smyslnou kakaovou krásku, kteří tančí zbroceni potem v zahradě plné vznešených květů, které bují a vadnou. Všechny pachy se mísí a scéna pobuřuje a fascinuje zároveň pro svou nepravděpodobnost, pro spojení zdánlivých protikladů, protože to všechno, a mnohem víc, máme v sobě i my sami,“ popisuje parfémářka. 

Jakub Kopčák, spolumajitel beauty concept storu Ingredients, podotýká: „Schopnost zachytit pomocí vonných kompozic věrné aroma něčeho, co se nedá získat destilací, například odér asfaltu, garáže nebo smogu, jak to umí například parfémáři značky Comme de Garçons, je umění, které vyžaduje velmi vytříbený nos. Kdo tohle dokáže, je pro mě génius,“ říká odborník na parfémy, který do českého obchodu přivezl celou řadu světově úspěšných niche značek. 

Vagína na prodej 

Když se v byznysu s parfémy více porozhlédnete, zjistíte, že divných až bizarních vůní je kolem nás dost a že tahle kategorie zasahuje jak běžně dostupný mainstream, tak exkluzivní niche produkci. Koupit si můžete mimo jiné parfém s názvem Funeral House (Pohřební ústav), v parfému Ascent od Six Scentes se zase mísí odér spermatu s kůží a svoje fanoušky mají i čistě gastronomické vůně, třeba Eau de Toast evokující čerstvé pečivo, Stilton s aroma zrajícího sýra nebo zajímavý počin fastfoodového řetězce Burger King – flakon s vůní čerstvého burgeru se na trh dostal jen v limitovaném množství, ale jen se po něm zaprášilo. 

Patříte-li k fanouškům značky Apple, můžete se hýčkat ryze „jablíčkářským“ aroma v podobě svíčky Inspire Mac Candle, která má znázorňovat vůni čerstvě vybaleného MacBooku. A když už jsme u svíček, nemůžu opomenout tu, která díky hollywoodské herečce Gwyneth Paltrow vyvolala pozdvižení široko daleko. Herečka totiž pro svůj lifestylový e-shop vytvořila svíčku s lakonickým názvem This Smells Like My Vagina neboli „Tohle voní jako moje vagina“. Bezesporu šlo o vynikající marketingový tah, protože zákazníků, kteří toužili pocítit na vlastní nos vůni Gwynethina klínu, je vzhledem k faktu, že se svíčka hned druhý den po uvedení v e-shopu vyprodala, asi dost. Ostatně miluje ji i Elton John, který si jich nakoupil tolik, aby měl v každé místnosti svého domu jeden kus. Nemůže bez ní prý být. 

Zdroj: iGlanc.cz, Fragrantica.com