Jak rozumět složení
Znáte to. Jdete do obchodu s úmyslem koupit si nějakou novou kosmetiku a máte na paměti, že byste ráda nějakou s šetrným složením, které je ohleduplné k přírodě. Ale názvosloví obsažených složek vlastně nerozumíte. Pojďme si to trochu vyjasnit.
U tělové a vlasové péče asi nejčastěji narazíte na zkratku SLS nebo SLES (Sodium Laureth Sulfat). „Jde o syntetické tenzidy, kterým je dobré se vyhnout. Přidávají se do šamponů, mýdel, sprchových gelů nebo i zubních past proto, aby pěkně pěnily, takže jde čistě o efekt. Mohou však kůži vysušovat, dráždit a působit alergie,“ vysvětluje odbornice na přírodní kosmetiku Adéla Zrubecká a dodává: „Ve složení můžete objevit i ropné deriváty s předponou PEG nebo koncovkou -eth. Jde o emulgátor často vyžívaný u hydratačních výrobků, protože na sebe dobře váže vodu. Pleť ale silně odmašťuje a narušuje její přirozený ochranný film. Podobně působí i na vlasy, které pak slábnou a lámou se.“
Silikony & parabeny
A co známé silikony? Jejich přítomnost v kosmetice (jde o názvy s koncovkou -cone, -thicone, -thiconol, -siloxane nebo -silane) taky nevyvolává zrovna důvod k radosti. Je sice fakt, že silikon pleť i vlasy krásně vyhlazuje, ale současně může způsobovat ucpávání pórů a následný vznik pupínků či akné, vlasy se víc mastí, mohou padat a hůř na ně chytají barvy. Navíc je spousta silikonů v přírodě nerozložitelná.
Pokud jde o parabeny, ty mají zase za úkol zajistit trvanlivost a zamezení rozmnožování mikrobů v produktu. To zní sice dobře, ale už delší dobu se spekuluje o jejich nepříznivém vlivu na zdraví. Podle dermatoložky Moniky Arenbergerové to doposud nebylo prokázáno, přesto však od jejich používání masivně upouštějí i značky, které je dříve do svých přípravků běžně přidávaly a to i z důvodu, že by se z výše uvedených důvodů marketingově "naprosto odstřelili", jak říká česká přední formulátorka a hodnotitelka kosmetiky Lenka Průšová.
Minerální olej je klam
Při studování složení věnujte pozornost i přítomnosti minerálního oleje. Jde vlastně o derivát ropy (do stejné kategorie patří i vazelína či parafín), který se dá najít v mnoha přípravcích. Výrobci ho mají rádi, protože je levný, snadno se s ním při výrobě kosmetiky pracuje a na pokožce vytváří žádaný pocit hebkosti. Jenže je to víceméně jen klam, protože tenhle olej zůstává pouze na povrchu kůže a žádnou výživu jí nepřináší, vytvoří vlastně určitou bariéru. „V certifikované přírodní kosmetice se minerální olej nahrazuje rostlinnými oleji (například mandlovým, meruňkovým, jojobovým), které nezanášejí kožní póry a pokožce naopak prospívají. V přírodě jsou navíc na rozdíl od minerálního oleje rychle rozložitelné,“ dodává Adéla Zrubecká.
Buďte informovaní
Tím, jak přírodních značek přibývá, je docela těžké si vybrat. A tak, pokud nemáme konkrétní doporučení, často tápeme a volíme produkty náhodně, ať už podle ceny, doporučení, influencerek, nebo i atraktivity obalu. „Ne všechny přípravky, které se jako přírodní tváří, skutečné takové jsou,“ říká odbornice na přírodní kosmetiku Renata Ježková a pokračuje: „Spolehlivým vodítkem jsou certifikáty, jejichž logo najdete na obalu produktu. O udělení může požádat jakýkoli výrobce, i když menší společnosti produkující přírodní kosmetiku si certifikaci z finančních důvodů často nemohou dovolit. Proto doporučuji řídit se přímo uvedeným složením.“
Světové certifikáty
Mezi certifikáty je velmi známý např. Cosmos. Je výsledkem dohody certifikačních agentur, které udělují známky BDIH, Soil Association, Ecocert, Cosmebio, ICEA a Ecogarantie. Známka je vedle Evropy platná i v USA, Číně, Austrálii, Japonsku a Koreji a zákazníkům ulehčuje orientaci v tomto segmentu. Garantuje, že výrobce dodržel přísné normy jak při pěstování použitých ingrediencí, tak při výrobě.
Ani Česko ale nezůstává pozadu a od roku 2012 má svůj vlastní certifikát – CPK (certifikovaná přírodní kosmetika). Jasně definuje suroviny, které kosmetika smí a nesmí obsahovat, a limituje je pouze na přírodní a z přírody pocházející zdroje. Nadstavbou je označení CPK bio, které musí splnit nejen standardy CPK, ale musí obsahovat i požadované množství biosurovin. Zní to všechno možná složitě, ale ve finále jsou všechny tyhle certifikace pro nás zákazníky velkou pomocí a ulehčením. Novinkou poslední doby jsou QR kódy na obalech, které si rovnou v obchodě můžete načíst mobilním telefonem a složení si prostudovat na místě.
Jak konkrétně je značka certifikovaná, se dozvíte přímo na obalu, kde najdete logo certifikátu. Nemusíte se obávat, že ho přehlédnete, mnohdy se uvádí přímo na přední straně obalu. Kosmetické značky jsou patřičně hrdé na to, že certifikaci získaly, takže tuto informaci uvádějí vždy.
Zdroj: časopis Glanc, Adéla Zrubecká - odbornice na přírodní kosmetiku, Renata Ježková - odbornice na přírodní kosmetiku, Monika Arenbergerová - dermatoložka, Lenka Průšová - hodnotitelka a formulátorka kosmetiky