Co je na práci návrhářky nejtěžší??

Mohlo by se zdát, že práce módní návrhářky je jen o přehlídkách, navrhování, vybírání látek, focení kolekcí a chození na společenské akce. To je ale jen odměna za ten zbytek. V zákulisí se totiž odehrává náročná dřina v dílně, pečlivá organizace výroby, citlivá a individuální péče o klienty, dokazování okolí, proč si mají vybrat právě vás. Uspět v dnešním přesyceném světě módy je opravdu těžké.

Zdroj: Youtube

Ale vy jste to zvládla, vaše díla oblékají i slavné tváře. Jak se díváte na to, když pak v médiích zazní, že váš módní počin byl méně povedený?

Naštěstí se to neděje často. Několikrát jsem i měla připravené vyjádření, ale vždy dojdu k závěru, že mi to za to nestojí. Bohužel, lidé obecně raději kritizují, než chválí a drtivá většina těch, kteří módní kritiku píší, jsou za mě nekompetentní. Nemají potřebné vzdělání a zkušenosti v oboru. Každopádně i takový názor zvážím, přijmu ho.  

Lidé si nekupují věci od návrhářů obvykle kvůli vyšším pořizovacím cenám, neuvědomují si, kolik práce za jedním kouskem stojí. Jak vy byste definovala rozdíl mezi oblečením od návrháře a z konfekce? A proč jsou ceny u návrhářů o tolik vyšší než u tradiční konfekce?

Na tohle téma by šla napsat kniha. Pokusím se tedy stručně. Nejprve musím s radostí říci, že lidé si čím dál víc uvědomují, v čem spočívá kvalita, a rádi podporují českou tvorbu. To je super. Všechny mé modely, ať už jde modely z e-shopu, nebo zakázkové, jsou vyrobené u mě, v ateliéru v Plzni. Žádná externí výroba v cizině za minimum, modely vyrábějí ženy žijící v Čechách. Materiály, se kterými pracujeme, jsou kvalitní a v některých případech mají výjimečný design. Nevyrábíme sériovou výrobu o tisíci kusech, při nichž cena za kus rapidně klesá. Ctíme jedinečnost a lokální zpracování. Podtrženo sečteno, není možné přiblížit se cenám, se kterými operují konfekční značky. Stejně jako konfekční značky, se nikdy nemohou přiblížit možnostem, které mají návrháři – ať už jde o střihy, zpracování, nebo materiály. 

Talent, peníze, konexe… Co je pro kariéru módní nárvhářky zásadní?

Nevím, jak to mají jiní, ale já jsem si všechno doslova vydřela od píky. Základ je bezpochyby talent a vzdělání v oboru. Dělat práci srdcem, s maximálním nasazením. Žít pro to! Milovat to! Bez toho to nefunguje. Pak samozřejmě postupně přicházejí ve vývoji značky další kroky, kde je potřeba jak peněz, tak štěstí na lidi. Ale já věřím, že když někdo opravdu něco chce, jde si za tím a dělá pro to maximum, zadaří se.

Když nahlédneme na samotné odívání žen, co je podle vás pomyslná „módní sebevražda“?

Kdybychom se bavili o kombinacích, tak když ještě dnes vidím na dámě kalhoty a přes to mini sukni. Pak to jsou jen malinká „fópa“, jako například cedulky na spodní části bot, nerozpárané rozparky u sak či kabátů, o kterých si někteří opravdu myslí, že to tak má být… 

Jaké máte plány do budoucna?

Plánujeme velkolepou fashion show na podzim v Praze ve Slovanském domě. A tím nekončím. Tento rok vnímám jako progresivní, tak jsme došli k rozhodnutí otevřít další ateliér s showroomem v centru Brna. Rozšiřujeme tým, vymýšlíme nové strategie. 

Zdroj: časopis Glanc