Jsou dvě situace, kdy se žena může celá obléknout do růžové, aniž by se musela obávat, že přestřelila. Když je jí pět a když jde na premiéru nového filmu Barbie. Růžová je nová černá (alespoň na chvíli). Snímek s Margot Robbie dávkuje růžovou přímo do žíly. Dokonce při jeho natáčení spotřebovali filmaři tolik růžové, že ten jeden konkrétní odstín způsobil celosvětový nedostatek. Růžová se zkrátka stala symbolem této panenky a celého jejího světa. Víte proč?

Jen růžová to může být

Pro kluky modrá a pro holky růžová. V případě Barbie se ale nelze upínat jen k tomuto letitému stereotypu. Tahle hračka byla vždycky o krok napřed. Představte si moderní a dynamickou ženu. Jejíž oblečení má odrážet styl a trendy. Je cílevědomá, ale zároveň jí nechybí ženskost, jemnost a mládí. To vše růžová říká. Zároveň se touto barvou silně odlišovala od dosavadní konkurence na trhu. Proto se stala symbolem nejen Barbie, ale i celého jejího světa.

Vznik Barbie

Do jejího vzniku všechny panenky na pultech vypadaly jako miminka nebo malé děti. Holčičky si mohly hrát na maminky a odjakživa se připravovat na svoji hlavní roli. Už si ale nemohly hrát na ženy, které si plní své sny a touhy. Teda mohly, ale nebylo zkrátka s čím. Chyběla tu panenka, která by dokázala pojmout všechny představy holčiček o budoucnosti a spoluzakladatelka společnosti Mattel, Ruth Handler, to viděla.

Pozorovala dceru, jak si hraje s papírovými panenkami a vymýšlí jim příběhy. Za vznikem Barbie vlastně stojí milující matka, která chtěla dát dceři to, co jí očividně chybělo. Navrhla manželovi, ať vytvoří panenku s postavou dospělé ženy, co má oblečení, doplňky a může hrát různé role. Taková, do níž se dají při hře promítnout všechny představy a fantazie o životě.

Hračka, co má prsa

Chvíli trvalo, než manžela Elliotta Handlera o svém nápadu přesvědčila. Vlastně se představa panenky coby dospělé ženy s prsama nikomu nezamlouvala. Když ale na prázdninách v Evropě viděla Ruth úspěch německé panenky Bild Lilli, která byla mimochodem původně vyrobená spíš jako erotický suvenýr pro muže, už se odbýt nenechala. Dalo by se vlastně říct, že je Lilli taková Barbiina sexy babička. V roce 1959 manželé poprvé představili Barbie (pojmenovanou po jejich dceři Barbaře) na newyorském hračkářském veletrhu.

Zdroj: Youtube

Ve stejném roce byla představená i první reklama. Černobílý film to schová, ale Barbie měla rudou rtěnku a blond či hnědé vlasy. K tomu různé oblečky, plavky a doplňky, které se daly obměňovat. Stála 3 dolary. Otevřelo to úplně nové dveře a postupem času už měla tuhle panenku každá malá holka.

Odráží dobu

Barbie může být kýmkoliv, dokáže cokoliv, je to dospělá žena, co má celý život před sebou. Má dokonalého muže, má kamarádky a velkou rodinu. Krásný dům s výtahem a supráckým bourákem na příjezdové cestě. Nesnaží se nic měnit, pouze se ”veze” s dobou. Takže už z ní za těch 64 let na trhu byla například módní editorka, lékařka, kosmonautka nebo prezidentka. Od roku 1967 začala svoji Barbie family rozšiřovat i o celebrity. Jako první - Twiggy!

Samozřejmě, jako všechny příliš dokonalé a báječné ženy, nejednou Barbie schytala kritiku. Ustála ji tak, že rozšířila své portfolio o nové odstíny pleti, nová povolání nebo o nové tělesné proporce. Relativně čerstvou novinkou je i panenka s Downovým syndromem. Přesto si stále drží image nádherné, až nerealisticky krásné hračky, a je to tak v pořádku. Skutečný svět má sice o mnoho víc odstínů, ale čas hraní má být přece zábava a radost. Nepotřebujeme zadluženou Barbie nebo Barbie s krizí středního věku. Má status ikony, a tak by to mělo i zůstat, nemyslíte?

Zdroj: iGlanc.cz, Mattel, Fun Kids

Související články