V Kauflandu klade kontrola ovoce a zeleniny velký důraz na to, aby se na pulty dostalo jen kvalitní zboží. Každá dodávka prochází pečlivou kontrolou na centrálním skladě, kde se hodnotí čerstvost, chuť, velikost, hmotnost nebo správné značení. Nevyhovující produkty se na prodejny nedostanou a zákazníci tak mají v nabídce jen ty nejkvalitnější plodiny. Více informací se dozvíte v rozhovoru s vedoucím oddělení nákupu ovoce zeleniny Jaroslavem Strejcem.

Jak se kontroluje kvalita ovoce a zeleniny, které se prodávají v prodejnách Kaufland?

Kontrola kvality OZ probíhá v momentě složení zboží na centrálním skladě. Až v případě potvrzení, že dodané zboží odpovídá našim kvalitativním standardům, je zboží i fyzicky přijato do systému.

Jaké vlastnosti produktu se hodnotí?

Součástí kontroly kvality je měření kalibrů (váha/rozměr), kontrola čerstvosti (plíseň, hniloba, dehydratace), kontrola výskytu škůdců, kontrola povrchových vad, tvarových odchylek. V neposlední řadě je kontrolováno značení zboží ať už na spotřebitelském balení, tak na přepravních obalech. Toto značení musí odpovídat zákonným úpravám, případně rozšiřujícím požadavkům Kauflandu. Namátkové ochutnání dodaného zboží také patří mezi každodenní činnosti.

Co se stane s produkty, které nesplňují požadavky vstupní kontroly?

V případě, že dodané zboží neodpovídá našim kvalitativním standardům, je zboží okamžitě vráceno dodavateli a není naskladněno. Tudíž se nedostane ani na pulty našich prodejen.

Mimo tyto kontroly, které se provádí u každého nového příjmu, provádíme i tvz. Týdenní kontroly.

Součástí těchto kontrol jsou, dle druhu zboží, měření hodnoty brix (obsah cukru), měření tvrdosti (pomáhá určit zralost), měření obsahu šťávy. Tyto kontroly provádíme minimálně jednou za týden u každého dodavatele a každého jednotlivého produktu.

Jaké další aktivity podnikáte při výběru produktů?

Zapomenout nesmíme ani na ochutnávky zboží, které nám pomáhají s orientací na trhu a s potvrzením našich standardů. Tyto ochutnávky děláme jednak externě (nezávislá kontrolní společnost) tak interně. Interně ochutnávky děláme dvěma způsoby.

  1. Prvním způsobem jsou ochutnávky na naší centrále, kdy nám s nimi pomáhají kolegové z ostatních oddělení.
  2. Druhým způsobem jsou ochutnávky v rámci pravidelných sortimentních analýz, které děláme v rámci našeho oddělení nákupu ovoce a zeleniny. Těchto ochutnávek se účastní i kolegové z Provozu (vedení prodejen).

Všechny druhy ochutnávek děláme vždy ve srovnání s konkurencí, abychom věděli, jak si stojíme vůči konkurenci.

A jak je to s nabídkou ovoce a zeleniny vypěstované v Čechách? To, co se vypěstuje u nás, asi nepokryje celý sortiment.

Ne, to určitě ne. Ani sama Česká republika není v žádné komoditě soběstačná. I v tom, v čem se nám nejvíce daří, což jsou hlavně jablka, brambory a cibule, jsme soběstační tak na 50 %, zbytek se musí dovážet. Druhá věc je, že mnoho pěstitelů nemá technologii pro dlouhodobé skladování. Zkrátka aby to, co vypěstovali, mohli dodávat nejen těsně po sklizni, ale až třeba do další sklizně. I o tom se s nimi bavíme.

Kolik procent z OZ sortimentu pochází z České republiky?

Je to přibližně 30-35 %. Musíme si ale uvědomit, že hromada věcí se u nás prostě nedá dopěstovat, jenom banány dělají cca 10 % a citrusy dalších 10 % našeho sortimentu. Takže ono by se mohlo zdát, že těch 30-35 % je málo. Když od toho ale odečteme plodiny, které tady pěstovat nejde, dostaneme se na nějakých 60-65 %, a to vůbec není málo.

Zdroj: iGlanc.cz

Související články