DOBRÉHO NEPÁLÍ

Pokud byste si měli vybrat jedinou rostlinu, kterou si teď na jaře natrháte, vsaďte na kopřivu. Nejen proto, že ji bezpečně pozná opravdu každý, žahavá kráska dokáže navíc univerzálně zapůsobit na zdraví. Posiluje imunitní systém a výrazně pročišťuje – to na začátku jara ocení každý, zvlášť užitečná je ale pro ty, kdo jsou něčím „zaneseni“, ať už jde o alergie, ekzémy, zažívací problémy, nebo zánětlivá onemocnění, jako je revma či záněty močových cest.

Kopřiva s míchanými vajíčky

Vařte z ní čaj (ideální je dvoutýdenní kúra v březnu či dubnu) nebo ji povařte v osolené vodě, aby se zbavila štiplavosti, a zacházejte s ní jako se špenátem – připravte z ní polévku, plňte jí quiche, vmíchejte ji do míchaných vajíček nebo těstovin. Kopřivy v sobě ale rády kumulují dusičnany, proto je paradoxně nesbírejte tam, kde rostou bujně: u polí, jímek či skládek –, a vyhýbejte se i vysokým rostlinám s širokými listy. Ze stejného důvodu je také konzumujte pouze do poloviny května.

Zdroj: Youtube

INSTINKT SBĚRAČE

Jaro je tady a vykukující zelené býlí v nás probouzí prastaré pudy, abychom vyrazili ven a vlastními silami si zajistili obživu. Pokud se snažíte jíst podle sezony, vaše tělo nejspíš přímo volá po svěžím oživení jídelníčku a nemůžete se dočkat, až si umícháte první jarní salát z lupení. Jestli jste zimu strávili ve společnosti skleníkových rajčat a zcestovalých paprik, vnímáte, že divoké byliny disponují velmi přitažlivými výraznými a autentickými chutěmi, jimž zelenina z obchodu nemůže konkurovat.

Vydejte se ven a užijte si všechno, co je k mání. První kvítky (ale i kulaté lístky) sedmikrásek, hořké pampelišky, výraznou bršlici kozí nohu, jemný kozlíček polníček i něžný popenec. Trhejte první špičaté lístky jitrocele i plané jahodníky. Všechny tyhle byliny přicházejí až k vám a rostou i ve městech, v parcích, sadech, na kopcích a loukách. Pokud si nejste jistí, že máte v okolí vhodnou a čistou lokalitu, vyjeďte na výlet za hranice města a vezměte si s sebou pár čistých vypařených sklenic. Do nich nasbírejte lupení (každý druh zvlášť) a okamžitě je uzavřete. Díky ochrannému mikrobiálnímu povlaku (na stejném principu fungují i ovocné „zavřeniny“) v ní rostlinky vydrží v dobrém stavu klidně celý týden.

HOŘKÉ JARO

Hořká chuť není zrovna populární. Údajně proto, že mnoho jedů a toxických látek má výrazně hořkou chuť, a tudíž jsme vůči ní od přírody ostražití. V posledních letech jsme navíc hořkosti odvykli. Jen málokdo si dává kávu černou, pivní speciály hrají všemi chuťovými tóny, a dokonce i zelenina se šlechtí tak, aby byla sladší.

No vážně, zejména saláty výrazně zesládly, ale ani čekanka a rukola nejsou, co bývaly. Je to chyba, hořká chuť je pro nás zdravá, a to hlavně na jaře a v létě. Zlepšuje a zrychluje trávení, pročišťuje játra a posiluje srdce. Což po zimě, kdy tradičně konzumujeme těžší a tučnější stravu, nutně potřebujeme a příroda nám to dopřává plnými hrstmi: většina prvních planých bylin je totiž nahořklá. Královnou mezi nimi je pampeliška, kterou můžete jíst od zářivého květu až po tuhý a dlouhý kořen. Natrhejte si letos pár lístků do salátu a znovu se nalaďte na přirozenou chuť jara. Hořkost je komplikovaná a možná bude chvilku trvat, než se k ní projíte zpátky, ale velmi rychle poznáte, že stojí za to.

Zdroj: časopis Gurmet, Barbora Štětinová: Redaktorka Gurmetu ráda o jídle čte, nakupuje ho, vaří i vychutnává. A ráda si o něm povídá.

Související články