Jakkoli se to zdá neuvěřitelné, česko-německý seriál To se vysvětlí, soudruzi! je inspirován skutečností. V sedmdesátých letech byla v Praze oficiálně fungující psychoenergetická laboratoř, kterou vedl bývalý ministr školství František Kahuda přezdívaný Bolševický čaroděj a jeho pracoviště se zabývalo lidovými léčiteli, senzibily i proutkaři. Později, v letech osmdesátých u nás skutečně existoval vědecký ústav zabývající se paranormálními jevy. Podle všeho to vypadá, že zkoumal telepatický přenos myšlenek, pátral po nové fyzice, která by vysvětlila rodičovskou lásku, nebo zkoumal, kolik káv má vypít jasnovidec, aby dosáhl co nejlepšího výkonu a tak dále.

Zdroj: Youtube

Tohoto tématu se chytili scenáristé Miro Šifra, Lucie Vaňková a Marie Stará. Vznikl příběh, v němž se řeší spousta nevysvětlitelných záhad s lehkou nadsázkou, ale možná i trochu vážně nevážně. Neexistuje případ, který by vyšetřovatelé v čele se skeptikem Davidem Jiří Macháček a důvěřivým vědcem Vojtou Jan Cina nedokázali vyřešit ať už jde o mimozemský únos poctivého občana eskoslovenska, samovznícení světice v kostele, náboženský zázrak nebo útok strašidelného monstra kozlopíra Vysvětlení najdou vždy. Záleží jen, jaké bude.

Absurdita navážno a Jiří Macháček

Režisér a producent Matěj Chlupáček Zrádci, svit, Stínohra, Pozadí událostí atd. vstoupil na pole nelehkého komediálního žánru, do něhož se přidala trocha dramatu a detektivky, poprvé. „Scénáře k seriálu byly tak skvěle a nadstandardně napsané, že byla radost je s herci probírat, stavět jejich role a během hereckých zkoušek postavy posouvat dál,“ vysvětluje s tím, že jedním z klíčů pro dobrou komedii prý bylo rozhodnutí nechat herce hrát vše naprosto navážno. „Nemám rád, když se herci pitvoří. V rámci téhle práce jsme si komediální stylizaci propůjčovali jen občas, jinak byla naše cesta skutečně opačná,“ upozorňuje režisér s tím, že všechny absurdity, které postavy dělají, tak činí s absolutním odhodláním a vážností, a proto jsou reakce okolí často tak vtipné.

Další velkou pomocí byla přítomnost scenáristů na place. „Už u filmu svit jsme spolu s Mirem Šifrou a producentkou Majou Hamplovou zjistili, že nám ohromně pomáhá přítomnost autora na natáčení, protože můžete více improvizovat, herci se cítí jistější, dá se na místě připisovat, vymýšlet, měnit. To je nejen pro komediální žánr velmi důležité a cenné,“ říká Chlupáček.

Režisérovi se dokonce podařilo přesvědčit herce Jiřího Macháčka, aby se poprvé objevil v jedné z hlavních rolí v televizním seriálu, což herec vždycky odmítal. „S Jirkou jsme plánovali spolupracovat už nějaký čas, známe se dlouho a jeho smysl pro humor a herecký přístup byly přesně to, co postava Davida Zajíce potřebovala. Neumím si představit nikoho jiného, kdo by tu roli ztvárnil tak skvěle. Jirka nejdříve váhal, rozsah projektu byl obrovský, a vzhledem k svému nabitému diáři věděl, že se budou natáčení i přípravy složitě kombinovat s jeho mnohými závazky. Poté si ale přečetl scénáře jednotlivých epizod a nadchly ho. Do projektu se pak rozhodl vstoupit okamžitě,“ prozrazuje. Na seriálu se kromě Matěje Chlupáčka režijně podílel i Michal Samir. Nabízí se proto otázka, jak si práci rozdělili. „Dopadlo to tak, že já jsem točil všechny liché epizody, Michal sudé. Poslední osmou jsme vzhledem k jejímu specifickému charakteru, který diváci odhalí na konci série, režírovali společně,“ říká režisér tajemně.

Doba vnímaná s nadhledem

Jak již bylo řečeno, v příběhu se vrátíme do osmdesátých let. Režisér se však narodil až pět let po sametové revoluci. Jak se na toto období českých dějin dívá on, nepoznamenaný časy totality „Dobu v našem seriálu vnímám jako prostředí, na které se již dnes můžeme koukat s nadhledem. Myslím, že od těžkých filmů a sérií z dob komunismu jsme se snad již jako národ byli schopni posunout. A abychom tu nepěknou kapitolu našich dějin uměli správně reflektovat, je k tomu zajisté potřeba určitá míra nadsázky. Rád jako referenci v rámci našeho tvůrčího přístupu uvádím film Králíček Jojo od Taiky Waititiho. O podobný pohled jsme se snažili i se Soudruhy,“ uzavírá.

Zdroj: časopis TV Mini, Česká televize

Související články