Třináctidílný seriál režiséra Jana Pachla sleduje práci speciálního útvaru pražské kriminální policie OKTOPUS, což je zkratka pro oddělení kontroly termínově ohrožených případů útvaru S. Doposud ho tvořil a zároveň mu velel svérázný kapitán Dítě (Miroslav Krobot), ale protože se neobjasněné případy s expirační dobou dvaceti let hromadí, je mu přidělena posila – mladá kapitánka Fáberová (Marika Šoposká). Seriál se od běžných kriminálek liší mimo jiné tím, že je založen výhradně na odložených případech, při jejichž řešení postupují kriminalisté trochu jinak. „Protože nejde o aktuální vraždy, vynecháváme obvyklé prvotní výslechy všech podezřelých. Ty už kdysi někdo vyslechl a my se můžeme víc věnovat psychologii postav,“ vysvětluje režisér Jan Pachl, který se současně podílel na scénáři.
Bouřlivák a mladá posila
Dvojice Dítě a Fáberová se na začátku jeví jako neslučitelný tým. On je bouřlivák, o němž kolují legendy, zásadně nepoužívá zbraň, vlastně ji ani nenosí, nikdy se za nikým nehoní a nesnáší auta, takže jezdí vlakem nebo tramvají. Jeho silnou zbraní je mozek. „Dítě je velký hráč, a to doslova, protože spoustu času tráví sázením na koně a hraním karet, což se tak úplně neslučuje s jeho služebními povinnostmi. Občas má problémy s dodržováním předpisů. Má analytický mozek, vycvičený právě z těch sázek, což mu pomáhá při vyšetřování. Umí si počkat, až si k němu odložené případy najdou cestu a objeví se nová indicie, která umožní případ znovu otevřít,“ popisuje svou postavu Miroslav Krobot.
Jeho parťačka Marika Šoposká, představitelka kapitánky Fáberové, připouští, že jejich tak rozdílné a generačně vzdálené postavy mají přece jen něco společného – oba jsou v životě osamělí. Fáberová na rozdíl od Dítěte dobře střílí a rozumí si s moderními technologiemi. „Role Fáberové byla náročná jak objemem textu, tak některými scénami v exteriéru. Často jsem měla také v ruce zbraň, což jsem před natáčením musela nazkoušet, abych ji uměla držet správně. Překvapilo mě, že je to docela věda, a byl to adrenalinový zážitek,“ vzpomíná herečka. Zatímco Dítě dává do vyšetřování zkušenosti, Fáberová nový pohled nezatížený rutinou – a dohromady se ideálně doplňují. Jejich neshody jsou často zdrojem humorných situací. Odlišný postoj zaujímají například k psům: Dítě má psa jménem Krvesaj, Fáberová psy nesnáší.
Vlaková loupež i natáčení na skládce
Seriál se odehrává v různém prostředí – jeden díl nás zavede mezi chovatele psů, další do přístavu nebo na bývalou dopadovou plochu dělostřelecké střelnice v Brdech. Některé záběry natáčel štáb na skládce, a protože bylo léto, vyžadovalo to otrlé nosy. Jedna z budov České televize si zahrála fiktivní nemocnici, na jejíž střeše vznikala hodně akční a dramatická scéna. Jan Pachl je prý obzvlášť pyšný, že se v seriálu objeví i případ vlakové loupeže. „Strávili jsme tři dny na uzavřené trati u Rakovníka, kde jsme natáčeli scény přepadení vlaku převážejícího peníze. Prali se tu kaskadéři, bankovky poletovaly po krajině… Bylo to náročné, ale pro diváky to snad bude zajímavé,“ říká režisér. V seriálu, jenž námětem připomíná dvacet let staré úspěšné americké Odložené případy, se objeví i Kryštof Hádek v roli Alexeje Schwarze, nadřízeného Dítěte a Fáberové. Zuzana Stivínová zase propůjčila tvář Dítětově manželce, laborantce forenzní expertizy.
Zdroj: časopis TV Magazín