S přibývajícím věkem podlehla kolům jen část z nás a my ostatní jsme je na nějakou dobu uložili do sklepů, koláren nebo garáží. Možná ho občas vytáhnete na nějaký krátký výlet nebo pojížďku po městě, ale kdo z vás si užívá tu nespoutanou jízdu na dvou kolech jako tenkrát v dětství? To se může změnit s příchodem elektrokol.
Kolo jako tréninkový partner
Díky kolům vybaveným systémem Bosch eBike Systems můžete zažít dobrodružství na trailu s horským elektrokolem, prozkoumávat cyklistické trasy na trekingovém kole nebo se projíždět po městě na městském elektrokole. Nemusíte se bát, že si na elektrokole vůbec nemáknete. Naopak – o tom, jak náročná jízda bude, si rozhodujete vy sami. V aplikaci eBike Flow si uživatelé elektrokola mohou sami nadefinovat obsah a pořadí obrazovek na displeji. Na jedné obrazovce bude možné současně vytvořit až tři dlaždice. Sportovně založení jezdci na elektrokole si tak mohou nechat zobrazit třeba frekvenci šlapání, průměrnou a maximální rychlost, zatímco milovníci delších vyjížděk si mohou vybrat informace, jako je vzdálenost, stoupání či dojezd. Novinkou je také nastavení informací o vzdálenosti. Navíc si můžete nastavit individuálně jízdní režimy podle sebe a svého stylu jízdy.
My jsme se rozhodli otestovat hned čtyři typy elektrokol. Jak zátěžový test dopadl?
JANA KANTOROVÁ: KOPCŮ UŽ SE NEBOJÍM
Dřív jsem jezdila na kole často, pak se ale přidala náročná práce, děti a já jsem svoje kolo (i kondičku) zastrčila někam hluboko do garáže. Po letech už byl každý kopec, který se tyčil přede mnou na klasickém kole, neuvěřitelným strašákem. A tak jsem radši dělala, že na kole jezdit nechci. S příchodem elektrokol jsem zjistila, že už do kopce nemusím popadat dech.
Do města i na výlet
Bydlím na menším městě, mám aktivního velkého psa, který potřebuje hodně běhat, a říkala jsem si, že bych mohla přidat jízdu na kole. Zároveň jsem opravdu chtěla postupně vylepšovat kondici. Když jsem měla možnost otestovat elektrokolo Riese & Müller Culture Mixte Silent s výbavou Bosch eBike Systems, kolo vhodné do města, byla jsem nadšená.
Můj parťák flow
Aplikace eBike Flow nabízí uzpůsobení vlastních jízdních režimů kola. Hlavní předností je za mě možnost přizpůsobit si jízdu a zážitek z ní osobním preferencím. Kolo rozhodně nešlape za vás, ale můžete si vybrat, jak moc a kdy vám kolo bude pomáhat. Z kola se tak může velmi snadno stát vás kondiční trenér. Já jsem si oblíbila program „auto“, protože kolo vlastně myslelo za mě a pomáhalo mi podle toho, jak jsem šlapala, a postupně přepínala do programu „eco“, který už tolik nepomáhal a nutil mě do kopců více zabírat. Zároveň jsem také ocenila možnost plánování tras, uložení těch oblíbených a následné statistiky z konkrétní jízdy. A nejvíc jsem se potěšila z toho, že pomocí aplikace lze kolo snadno „zamknout“ díky Chytrému systému chránícímu před odcizením. Jakmile se svým chytrým telefonem odejdete od kola, elektrický systém se vypne a nikdo jiný než vy ho nezapne.
Hurá na horu!
Ačkoli jsem nejvíce jezdila po silnicích, kolo se mnou projelo snad všechny možné terény. Když jsem se chtěla vyhnout velkému provozu, vzala jsem kolo na polňačku. Se psem jsem pak projížděla po zpevněných cestách a cyklostezkách. Jako partnerka pravého bajkera jsem byla konečně nadšená. Našla jsem si kolo, díky kterému mu stačím a můžu jezdit s ním. Můj partner miluje hlavně kopce jako správný horal. Jako ženská, která to kolo nemiluje tolik jako on, jsem si konečně mohla užít to kouzlo šlapání do kopce a kochání se přírodou a tím perfektním výhledem do údolí. Prostě nádhera!
ANDREA SCHIEROVÁ: S ELEKTROKOLEM JSEM PŘEKONALA STRACH
Na kole jsem toho nikdy moc nenajezdila a kvůli problémům s krční páteří jsem ho před pár lety vlastně nadobro odložila. Vyzkoušet eBike byla fajn šance. Třeba svou plotýnku nebudu tak zatěžovat a ujedu víc než deset kilometrů bez nepříjemné bolesti.
Má první letošní vyjížďka přinesla v postoji k cyklistice zásadní obrat. Jízda na eBike totiž krční páteři při jízdě ulevila, a navíc jsem na kole Riese & Müler NEVO GT VARIO jela poprvé v životě tempem svého vytrénovaného muže. Skvělé bylo i zjištění, že ani po pětačtyřiceti kilometrech vás nemusí bolet pozadí. 3D sedlo má tento eBike vychytané.
Využijte potenciálu ebike
Na elektrokole se nenadřete, zároveň si ale s jeho pomocí můžete vybudovat kondičku. Na displeji Kiox 300 jsem si vybrala program „eco“, díky tomu jsem část výletu ujela na „vlastní pohon“. Když sil ubývalo, přešla jsem na program „auto“. V nouzi nejvyšší, tedy v „krpálu“, jsem se nebála ani programu „turbo“. Můj muž pak přišel s návrhem vyrazit do pořádného terénu, kde bych se naučila základům jízdy v terénu.
Překonané překážky
Do lesů jsem jela s eMTB Cube Stereo Hybrid HPC 140 ABS 750, které je vybavené Bosch eBike Systems. Kromě obav z terénních překážek jsem musela překonat především bariéry ve své hlavě… Kolo mi ale odpustilo kdejakou chybu. Technické pasáže i celé traily jsem odjezdila na jednom z programů eMTB. Když bylo potřeba vyjet kopec, šlo to jak po másle. Cestou dolů jsem díky systému brždění ABS Bosch eBike kontrolovaněji brzdila.
Kolu zdar!
Občas bylo potřeba tlačit kolo do kopce. U eBike využijete funkci Hill Hold – Přípomoc při tlačení. K dispozici je na spodním tlačítku LED remote. V batůžku jsem měla oba dny pro jistotu nabíječku. Tu jsem ale nepotřebovala. Vysokokapacitní baterie se za celý víkend vybila jen ze tří čtvrtin. Shrnuto, podtrženo… eBike mi otevřel zcela nové možnosti.
ELA SVOBODOVÁ: MILÝ JEŽÍŠKU…
Myslíte si, že elektrokola jsou jen pro lidi, kteří nechtějí makat nebo pro nemohoucí důchodce? Možná vás vyvedu z omylu. Jsem člověk, který se sportu a cvičení nebojí, ale zase budu upřímná – jízda na kole nikdy nepatřila mezi moje top sportovní aktivity. Vždy mě nejen příšerně bolel zadek ze sedla, ale zkrátka mi byl tenhle typ „pohybu v sedě“ vzdálený. S příchodem mateřství se u mě vyvinul strach z výšek i z rychlosti, takže představa, že jedu například na víkend na kola, mě nijak zvlášť nelákala.
Hlavně automaticky
Po vyzkoušení elektrokola Kathmandu Hybrid ABS 750 vybaveného od Bosch eBike Systems musím svůj pohled na cyklovýlety změnit. Tohle kolo jsem si totiž opravdu zamilovala. Díky němu si můžete užívat všechny super benefity cyklistiky, jako je pocit svobody a kochání krajinou, ale bez bolesti. Neznamená to ale, že vaše nohy jsou na kole jako ve wellness, šlapat musíte. Nicméně o dost míň – podle režimu, který si nastavíte. Já mám ráda, když věci fungují automaticky, takže jsem nejčastěji využívala režim „auto“, který se v průběhu jízdy přizpůsobuje intenzitě šlapání. Do kopce mi motor Bosch eBike System tedy pomáhal přesně tak, jak jsem potřebovala. Pohon mi pomohl, abych neumírala bolestí a nelapala po dechu, ale zároveň mě pořád trochu pálila stehna. Režim si ale můžete nastavit i tak, abyste opravdu nemuseli téměř „nic“ dělat a kolo vás vezlo téměř jako motorka, nebo naopak vypnout veškerou pomoc, a vy tak museli šlapat pěkně zostra jako na obyčejném kole.
Pohodlí na prvním místě
Nejvíc mě ale bavila jednoduchost jeho používání. Vše je velmi intuitivní a rychlé. Velmi oceňuji také fakt, že je opravdu pohodlné – například na řídítkách máte speciální měkoučké „opěrky“ na ruce, které vám umožňují se o ně krásně opřít, takže nemáte za pár minut otlačené dlaně. Já jsem na kole zkusila jak klasickou asfaltku, tak i lesní cestu a obojí kolo zvládlo s přehledem. Musím určitě zmínit i ABS systém, díky kterému jsem se nebála prudce zabrzdit i na nezpevněné cestě. Ano, funguje to stejně jako u automobilů – díky ABS vás kolo nevyhodí přes řídítka, ale zařídí plynulé a bezpečné brždění. Na tohle kolo by se u nás v rodině rozhodně neprášilo a já se musím přiznat, že bych se vůbec nezlobila, kdyby mi ho jednou přinesl Ježíšek.
Zdroj: iGlanc.cz, časopis Glanc