Nelze na první dobrou konstatovat, že Taylor Swift patří mezi hvězdy, jež se extrémně vymykají. Třeba Madonna svého času byla výrazná díky tomu, že určovala módní trendy a poutala pozornost skandály. Taylor nemá třeba ani takový hlasový rozsah jako Mariah Carey. Pluje si showbyznysem s konstantní popularitou. Ne však zanedbatelnou. Fanoušci jsou ochotni dát nemalé peníze za vstupenku na její koncert. Například lístky na květnové vystoupení v Paříži dnes pořídíte v ceně začínající asi na 18 500 korunách. A v dalších evropských metropolích je to podobné. Navíc to není vše, kolik hodlají fandové utratit. Aby se přiblížili svému idolu, neváhají nasednout do letadla a urazit i stovky kilometrů. Zde si zase mnou ruce aerolinky.

Zdroj: Youtube

Kde se objeví Swift, tam sviští peníze

Již na konci minulého roku americká agentura Pollstar, zabývající se koncertním byznysem, spočítala, že turné Eras zpěvačce tehdy vyneslo 1,04 miliardy dolarů (asi 24,5 miliardy korun). Tím Swift jako první v historii pokořila rekord, protože nikdo jiný před ní se přes onu magickou miliardovou hranici nepřehoupl. Letos na Grammy se Taylor radovala z dalšího rekordu, je držitelkou nejvíce těchto ocenění za nejlepší alba. Celkem má čtyři, čímž předběhla dosavadní rekordmany se třemi gramofonky – Franka Sinatru, Stevie Wondera a Paula Simona. Její vliv však přerůstá i hranice vlastního byznysu. Obchodníci jí děkují, protože když poctí nějaké místo svojí přítomností, tam začnou rotovat výdělky. Španělská cestovní kancelář eDreams například uvedla, že ve dnech 17. až 19. května, kdy bude Taylor Swift koncertovat ve Stockholmu, se zvýšil zájem o letenky do tohoto města až šestkrát, porovnáme-li to s minulým rokem ve stejnou dobu. Připočítat k tomu musíme i zvýšenou poptávku po ubytování, utrácení turistů v tamních restauracích i obchodech nebo službách. Podniky samozřejmě využívají této příležitosti a navyšují potenciální výdělek i tím, že vytvoří speciální produkty. Donuterie Glam Doll Donuts v Minneapolis například vymyslela speciální balíčky se sladkostmi, kterých prodala asi 150, poté musela prodej ukončit, protože nestačila uspokojit nával poptávek. A to jedna krabice stála 63 dolarů, což je asi 1490 korun.  

Co je The Swift Lift?

Dosah Taylor Swift je obrovský. Její miliardové turné, které zatím absolvovala v rodné Americe, přineslo jen restauracím, kde se zpěvačka objevila, o více než 100 milionů dolarů (2,36 miliardy korun), než je běžné. Byla to náhoda? Určitě ne, protože analytici vytipovali, že čím blíže byly podniky halám, kde Taylor vystoupila, tím víc se navyšoval jejich zisk. Není divu, že se popová ikona kromě záznamů rekordů v hudebním světě dostává i do ekonomických modelů. Dokonce se objevil termín The Swift Lift. Uvádí se v procentech a znamená jednoduše nárůst tržeb v místě, kde se zpěvačka objeví. Pro vaši představu, průměrný The Swift Lift je 68,4 %. Nejvíce stoupl v kalifornském městě Santa Clara, a sice na 172,2 %, nejméně se projevil taktéž v Kalifornii, ve městě Inglewood. Zde byl The Swift Lift jen 13 %.

Jak Taylor Swift boostuje ekonomiku?

S příjezdem popové hvězdy do určitého místa se rozjede řetězová reakce, která snad nemá konce. Výdělky spolknou nejen velké firmy, příležitosti se naskytnou i obyčejným lidem, protože se zvedne poptávka po pracovních silách. Například v Los Angeles se podle průzkumu navýšil počet nabídek prací spjatých s konáním koncertu na více jak 3000 míst. Sečteno podtrženo, Taylor Swift by mohla být uctívána jako královna. Kam přijede, tam se sypou velké peníze. Její americké turné podle The Washington Post obohatilo americkou ekonomiku o 5,7 miliardy dolarů (134,5 miliardy korun). Uvidíme, jaká procenta ukáže The Swift Lift v Evropě. Bohužel v měřítku se neocitne Česká republika, nejbližší koncerty budou u sousedů v Německu, Rakousku nebo Polsku.

Zdroj: iGlanc.cz, Reuters, Taylor Swift, CBS News, Fox Bussines, Mastercard Data & Services, The Washington Post

Související články