Pokud jste sledovali Sex ve městě, jistě nám dáte za pravdu, že jehly manolky zde měly tak trochu jednu z hlavních rolí. Carrie málem omdlela, když si mohla v šatně módního časopisu nazout černý model Mary Jane. Také jste oplakali stříbrné střevíce, v nichž Carrie někdo utekl z dětské oslavy? Trochu úsměvná byla přepadová scéna, kdy si lupič s pistolí v ruce vyžádal od Carrie Blahniky. Nesmíme zapomenout ani na výrok, jak se hlavní hrdinka ocitla skoro na ulici, ale velké jmění měla v botníku. „Utratila jsem 40 000 dolarů za boty a nemám kde bydlet? Budu žena, která bydlela ve vlastních botách.“ A samozřejmě, nejikoničtější pár – nebesky modré jehly se stříbrnou sponou, kterými Božský Carrie požádal o ruku. A které měla na sobě, když jí milovaný John umíral v náručí.

Zdroj: Youtube

Manolky, manolky, manolky

Familiární pojmenování jehel zaznělo v seriálu možná víckrát než pojem „sex“ samotný. Vedle lodiček s červenou podrážkou od Christiana Louboutina se boty od Blahnika staly též ikonickými. A přesto nás dlouho nenapadlo, že jméno španělského designéra obuvi zní skoro jako pověstná hora, z níž by v době největší krize měli Čechům přispěchat na pomoc blaničtí rytíři. Není to náhoda. Kdyby tatínek Manola Blahnika kdysi neemigroval z Československa, aby unikl nacistům, měl by světový designér příjmení Blahník.

Dětství Manola Blahnika? Jen banány a plantáže

Otec Blahnika podlehl kouzlu španělské krásky z Kanárských ostrovů, kde posléze i zůstal a věnoval se hospodaření na plantážích, jež dívčina rodina vlastnila. „Neměli jsme sousedy, jen prarodiče. Byly tam jen banány a moře,“ vybavuje si své dětství Manolo Blahnik. Sám dokonce ani zpočátku nechodil do školy, až později byl poslán na studia do Švýcarska. Fascinace módou, a hlavně obuví, se u něj projevila už v mládí. Tehdy na oněch banánových plantážích fascinovaně pozoroval řemeslníky, kteří vyráběli jednoduché plátěnky, klasické espadrilky z juty.

Manolo Blahnik obouval nejdříve ještěrky

Manolo už odmala mohl s maminkou cestovat i do mekky módy, Paříže, kde si ona nakupovala skvostnou módu. I přes to však nebyla mnohdy spokojená a právě boty si často dozdobovala. Manolo se tak rád probíral její sbírkou saténů, brokátů a jiných doplňků, sám si zkoušel designovat. Jeho první botky byly z obalů čokolád, jako první je měly nazouvat ještěrky. Cesta, kterou si musel vyšlapat k obuvnictví tak snadná ovšem nebyla.

Plantážník? Diplomat? Ne, nejslavnější obuvník

Když se ukázalo, že Manolo bohatství z plantáže nepřevezme, zdálo se rodině dobré, aby se syn vrhl na kariéru diplomata. Poslali ho proto na prestižní studia do Ženevy. Politologie mu ale neučarovala a po prvním semestru změnil zaměření na literaturu a umění. Po absolvování studia ho v 60. letech zlákalo volání opět Paříže. Zde studoval scénografii a umění, ovšem oblasti fashion propadl až v Londýně. V 70. letech pak byl díky přátelství s Palomou Picasso představen americké módní šéfredaktorce Diane Vreeland, jíž ukázal návrhy obuvi. Odvážné v barvách i výšce podpatku. Diane byla nadšená a doslova se dotázala Blahnika, proč své skicy nemění v realitu.

Boty pro muže? Nic pro Blahnika

Stále to ale nebylo jednoduché. Blahnik se sice vrhl do sféry obuvnictví, avšak té mužské. Velmi umírněné. Když se dnes podíváme na Blahnikovy boty, ani nás nenapadne, že by tak kreativní designér mohl někdy koketovat s umírněnými návrhy ve sféře bot pro pány. Ale přece. Když se začal věnovat obuvi, startem pro něj byly pánské linie. Brzy pochopil, že zde nemůže naplno rozehrát svůj talent. Vždyť na svůj obor nemusel ani studovat. „Nebylo to nutné, přece mám nejlepší vkus na světě,“ říkával prý kdysi v žertu přátelům.

Nebezpečné jehly od Blahnika, miluje ho i ďábel módy

Když Manolo vkročil do světa dámských jehel, klopýtal stejně jako ženy, které jeho první střevíce obouvaly. Blahnik totiž trošku bojoval s technologií a anatomií ženské nohy, jeho boty byly zkrátka odvážné nejen kvůli designu, ale i z hlediska bezpečnosti. To jej ale nezastavilo, proto již v 70. letech slavil úspěch s kolekcí pro věhlasný obchod Bloomingdale´s, dále spolupracoval se jmény jako Coco Chanel, Yves Saint Laurent či Cristobál Balenciaga. A milují ho celebrity jako Madonna, princezna Diana jeho boty též nosila. A zkusili jste se zaměřit na nohy obávané módní šéfredaktorky Anny Wintour? V teplém období nenosí prakticky nic jiného než nude páskové sandály. Ty jí více jako čtvrt století dělá Manolo na míru.

Sarah Jessica Parker okopírovala Blahnika?

Jak jsme zmínili, do podvědomí masy lidí se dostal díky seriálu Sex ve městě, kdy hlavní hrdinka Carrie Bradshaw proběhla v manolkách celý New York. Mimochodem, když její představitelka Sarah Jessica Parker začala navrhovat vlastní linii obutí, v její kolekci se objevily i botky nápadně připomínající ty její filmové, modré, zásnubní. Jestli nápadu Manolo požehnal, nebo mlčí z taktu, protože díky Sarah stoupla jeho popularita, těžko říct. Možná i díky ní si jej všimla režisérka Sofie Coppola, která jej přizvala k filmu o Marii Antoinettě, kde se podílel s designérkou Milenou Canonero na podobě kostýmů. Dvojice pak v roce 2005 za svůj um získala Oscara za nejlepší návrh kostýmů.

Návrat Manola do České republiky

Blahnik se před lety podíval i do rodné domoviny svého tatínka. Módní nadšenci jistě viděli jeho výstavu na Kampě. Mimochodem, nedaleko od Sovových mlýnů, kde byla expozice, měl Blahnikův otec kdysi lékárnu. Právě při své návštěvě nechal nahlédnout do svého ateliéru. Jak sám prozradil, raději než teoretická studia navštěvoval řemeslníky, díky nimž poznal technické zákonitosti bot. Sám umí vyřezávat podpatky, nejprve na stroji, pak ručně dlátem nebo pilníkem. Vždy si zakládal na tom, že osobně dohlédne na každý pár bot, jenž se vytvoří podle jeho prototypu. Jak říká, i když je podpatek vysoký, musí se žena cítit bezpečně. Pověst bot od Manola Blahnika zkrátka nemůže být vratká jako nesprávně vyrobený podpatek.

Související články