Pop-artového umělce Andyho Warhola zná každý. Nebyl to ale čistě jen on, kdo symbolizoval šedesátkový New York. „Žádný večírek v New Yorku není považován za úspěšný, pokud tam nejsou oni," prohlásil moderátor Merv Griffin v roce 1965 ve své talk show při ohlašování hostů Andyho Warhola a Edie Sedgwick. A měl naprostou pravdu. Od března 1965 až do ledna 1966 symbolizovali tihle dva střed newyorské sluneční soustavy. V průběhu let měl Andy mnoho múz, ale těch pár měsíců miloval Edie.

Zdroj: Youtube

První setkání

Andy Warhol dokázal naprosto přirozeně propojit umění a celebrity. Jeho Marilyn Monroe je dodnes ikonická. No ale jedna věc je umění, druhá jeho režisérské počiny. Ty vypadaly na place většinou tak, že zapnul kameru, celebritu posadil na židli a nechal ji dělat to, co umí nejlépe. Hrát samu sebe. Jelikož se jednalo povětšinou o modelky a herečky ze zámožných společenských kruhů, překypující exhibicionismem a krmené vlastním egem, režírovalo se to vlastně skoro samo.

Potkali na narozeninové oslavě narozenin dramatika Tennessee Williamse. Psal se 26. březen 1965, Edie byla dva roky po škole a Andy měl statut popového a experimentálního umělce. Jejich setkání vlastně zorganizoval filmový producent Lester Persky, měl pocit, že si sednou. A opravdu. Podle Perskyho slov se Warholovi zatajil dech, když Edie poprvé uviděl. „Je tak pře-krás-ná,” přičemž každé písmeno znělo jako celá slabika. Ve své knize Filozofie Andyho Warhola blíže uvádí, že mu připadala „tak krásná, ale tak nemocná.”

Edie byla krásná a jako modelka plnila přední stránky časopisů. Signifikantní pro ni byly krátké blond vlasy, řasenkou orámované oči, výrazné obočí, obří náušnice a kabát s leopardím vzorem. Musel ji mít ve své Továrně. Jednalo se o místo, které táhlo všechny hvězdy, muzikanty, volnomyšlenkáře, ale i narkomany, kteří se tu mohli uvolnit a expresivně vyjádřit. Odtud i název filmu Factory girl, který se zaměřuje právě na vztah Andyho s Edie. Továrna každopádně byla skvělý způsob, jak jeho díla rychle získávala na komerční popularitě, protože se zde konaly divoké večírky a nic nebylo přes čáru.

Zrození Warholky

O měsíc později se na jeho popud zastavila u něj v Továrně, zrovna když natáčel film Vinyl. V obsazení byli pouze muži, ale Warhol měl najednou nutkání, že tam chce přidat Edie. Jen tančila a kouřila v pozadí, ale její slávu to vystřelilo na Měsíc. Veřejnost si zamilovala její tiché charisma a ženskou přitažlivost. Stejně tak Andy. Warhol miloval její autenticitu. Většinou jí ani nedával žádný scénář, už její přítomnost před kamerou pro něj znamenala umění. Ona byla umění, které nikoho a nic nepředstírá.

Tím začalo jejich intenzivní partnerství a přátelství, kdy si pod jeho vedením zahrála asi ve dvaceti filmech. Vztah, který ovládl undergroundovou popkulturu a dodnes se na něj vzpomíná, přestože byl krátký, skončil spory o Ediiny role v umělcových filmech.

Kdo byla Ta holka

Narodila se 20. dubna 1943 v kalifornské Santa Barbaře. Její noblesní rodokmen Massachusettské dynastie Sedgwicků byl přímo brilantní parafrází high society, ale navzdory bohatství bylo její dospívání vlastně dost žalostné. Peníze nejsou všechno. Stejně jako jejích dalších šest sourozenců vyrůstali převážně odtržení od zbytku světa na rodinných rančích v Kalifornii. Od dětství poslouchali, že jsou něco víc a byli vychovávaní spíš stylem mlč a nestarej se. Zpočátku se učili doma, pečovaly o ně chůvy a žili pod přísným dohledem. Právě tehdy už se u Edie rozvinula porucha příjmu potravy, která ji doprovázela do konce jejího krátkého života. „Nebyla Shakespearovou Mirandou v Bouři, byla spíš divoké stvoření, které se vymanilo ze zajetí,”  říká její sestra Alice Wohl.

Sama sobě záhubou

Těžko říct, jaká neviditelná nit táhla Edie k Andymu. Osobnost? Umění? Drogy? Podle výpovědí prominentů z Warholova okruhu totiž inklinovala ke komukoli, kdo jí byl schopen poskytnout úlevu a zapomnění.

Prý z ní mohla být velká hvězda, ona se místo toho poflakovala s ostatními v Továrně a zabíjela svůj talent. Tam na jedné party poznala Boba Dylana, s nímž údajně prožila krátké vzplanutí. Napsal o ní píseň Leopard-Skin Pill-Box Hat. Na požáry byla expert. Nějakou záhadou se jí vždy podařilo podpálit vše, čeho se dotkla. Apartmá hotelu Chelsea nebo svůj byt na Upper East Side.

Když už z ní Andy vše vyždímal, opustila The Factory a opakovaně usilovala o lékařskou pomoc kvůli své závislosti. Dokázala prý spolykat i 35 tablet denně! Obvykle kombinaci barbiturátů a amfetaminů. Není divu, že se roku 1971 předávkovala v pouhých osmadvaceti letech. Sedající prach její jméno postupem ubíhajících dekád vymazal. Navždy to ale bude Warholova největší superstar. Jeho It Girl.

Zdroj: iGlanc.cz, Smithsonian Magazine, NUI, Revolver,